Niciuna dintre cele trei oferte depuse pentru participarea la privatizarea CFR Marfa nu s-a precalificat pentru etapa urmatoare, in urma verificarii si analizarii documentatiilor, anunta Ministerul Transporturilor. "In urma verificarii si analizarii documentatiilor de participare depuse de potentialii investitori la procedura de precalificare in cadrul procesului de privatizare a SNTFM CFR MARFA, Comisia de Privatizare instituita la nivelul Ministerului Transporturilor, a hotarat respingerea celor trei potentiali ofertanti si reluarea procedurii, conform prevederilor legale", se arata in comunicatul MT.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat miercuri agentiei Mediafax ca documentele depuse de cei trei investitori interesati de privatizarea CFR Marfa au fost respinse deoarece nu includeau toate elementele necesare si a precizat ca ar demisiona doar daca esecul privatizarii ar fi din vina sa.

"Daca CFR Marfa nu se privatizeaza din cauza unor greseli ale ministerului, plec a doua zi. Eu imi fac treaba, respect termenele si procedurile", a afirmat ministrul Transporturilor.

El a aratat ca documentantiile depuse de cei trei investitori sunt incomplete sau neconforme.

"La fiecare ofertant lipsea cate ceva. Facem toate diligentele pentru o noua procedura. Dorinta mea este sa nu iesim din termenul final (20 iunie - n.r.)", a adaugat Fenechiu.

Intrebat ce investitori ar putea sa se prezinte la reluarea procedurii, ministrul a spus ca inclusiv cei trei ofertanti, insa cu "documentatia completa".

Fenechiu a mai spus ca pretul de pornire pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa, de 180 milioane de euro, nu va fi modificat.

Privatizarea CFR Marfa se realizeaza printr-o procedura de vanzare de actiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constand in negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, urmata de licitatie cu oferta in plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.

Miercuri urma sa expire termenul pentru finalizarea verificarii si analizarii documentelor de participare, precum si pentru intocmirii listei investitorilor precalificati sa participe, in continuare, la procesul de privatizare a CFR Marfa ("lista scurta"). Termenul final pentru desemnarea ofertantului castigator era 20 iunie 2013.

  • UPDATE Victor Ponta: Procedura in cazul CFR Marfa va fi reluata saptamana viitoare. Caietul de sarcini va fi modificat

Premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, ca in cazul privatizarii CFR Marfa, procedura va fi reluata de saptamana viitoare, dupa ce va fi modificat caietul de sarcini pentru a impune conditii de participare mai putin restrictive, precizand ca vina nu apartine Ministerului Transporturilor, scrie Mediafax.

Ponta a declarat ca in cursul serii de miercuri sau joi dimineata va trebui publicat un nou anunt, astfel incat saptamana viitoare procedura se fie reluata.

"Cei trei participanti - patru au fost cei care au cumparat caietul de sarcini - aveau cate o problema in dosar si nu se putea merge mai departe fara riscul de a fi contestat. Atunci am decis, cu domnul Fenechiu, astazi am avut o discutie destul de lunga in sedinta de Guvern pe aceasta tema... ne-a propus si am fost de acord practic sa-i declare necalificati si astazi sa reia procedura, in asa fel incat saptamana viitoare sa poate sa se califice probabil cei trei sau poate chiar mai multi", a afirmat Ponta.

El a mentionat ca nu vrea sa spuna ca este "un lucru bun", ci este un lucru "foarte ingrijorator" si spera ca a fost pierduta doar o saptamana. Ponta a sustinut ca va fi schimbat caietul de sarcini in asa fel incat conditiile puse sa nu fie "excesiv de restrictive".

Premierul a sustinut ca in situatia privatizarii CFR vina nu este a Ministerului Transporturilor.

"Nu cred ca intram in bordul FMI daca aceasta prior actions nu este intr-un fel sau altul dusa la final, putem sa zicem astazi ca e dusa pana la capat in sensul ca a esuat, dar nu-mi doresc sa fie dusa la capat esuata. Imi doresc sa o ducem la capat cu bine, motiv pentru care aceasta procedura rapida pe care o declanseaza chiar azi ministerul ne poate ajuta sa fi pierdut doar sase zile", a mai sustinut Ponta.

Premierul a mentionat ca in caz contrar ar fi putut exista contestatii care sa duca la pierderea unui timp mai indelungat cu acest proces de privatizare.

"Sa fim foarte realisti. Nu e o perioada, uitati-va ce se intampla in Europa (...). La Posta Romana nu erau foarte multi, s-a retras Posta belgiana daca nu ma insel, probabil ca au mai vazut ce se intampla, nu se inghesuie lumea sa cumpere companii de stat cu mii de angajati, cu probleme, e o realitate, ce sa facem", a declarat Ponta.

"Facem cat putem, facem fata cat mai frumoasa sa o ia cineva, dar nu se inghesuie petitorii la companii de stat", a completat premierul.

  • UPDATE GFR a anuntat ca urmareste in continuare procesul de privatizare a CFR Marfa si, in functie de evolutia procedurii, va lua cea mai buna decizie pentru interesele companiei

Grupul Ferioviar Roman, membru al Grampet Group, a precizat miercuri intr-un comunicat de presa ca "a luat act de decizia Comisiei de Privatizare a CFR Marfa de a respinge toate cele 3 societati participante.

  • "Consideram ca o societate de importanta strategica pentru Europa Centrala si  de  Sud-Est,  care  a  participat  si  a  ajuns  in  finala  unor  privatizari  internationale precum cele din Ungaria, Bulgaria sau Muntenegru, are toate premisele de a fi un un  concurent serios si responsabil si pentru privatizarea societatii de transport feroviar  de  marfa  din  Romania.  In  plus,  subliniem  faptul  ca  experienta  noastra  pe  calea  ferata si amploarea activitatii noastre din Romania reprezinta dovezi ale eligibilitatii  noastre. 
  • Grupul de companii Grampet -  Grup Feroviar Roman urmareste in continuare procesul de privatizare a CFR Marfa si, in functie de evolutia procedurii, va lua cea mai buna decizie pentru interesele companiei si pentru cei 9.000 de angajati din tara si din strainatate", se arata in comunicatul GFR.

Grup Feroviar Roman (GFR) este o societate cu capital social integral privat si parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. Sorin Chinde, directorul general al GFR, a fost anterior director comercial al CFR Marfa, iar sotia lui este director comercial al CFR Calatori.

  • Cine sunt ofertantii?

Potrivit Obiectiv.info, OmniTRAX este o companie americana de servicii de transport cu sediul in Denver, Colorado, operata ca subsidiara a grupului Broe. Cu activitati in Statele Unite si Canada, compania opereaza si detine cateva linii ferate, iar din 20 august 1997 detine si opereaza portul Port of Churchill in Churchill, Manitoba din Canada.

Compania a fost implicata intr-un scandal de proportii, in licitatia controversata pentru o portiune din British Columbia Railway, o linie ferata din provincia canadiana Columbia Britanica. Licitatia a fost anulata in urma scandalului in care OmniTRAX ar fi mituit doi functionari ministeriali din guvernul Columbiei Britanice cu 120.000 de dolari canadieni pentru a fi ajutati in licitatie. In cele din urma, compania care administra acea linie a fost vanduta catre compania nationala canadiana de cai ferate, Canadian National Railway (CNR), insa celelalte participante la licitatie, Canadian Pacific si BNSF, s-au retras, acuzand ca totul fusese masluit in favoarea castigatoarei.

Mita data de OmniTRAX, spun analistii, ar fi fost doar pentru a ramane in procesul de licitatie ca sa fie mentinuta o fatada de legitimitate, acoperind, astfel, CNR. Se spune ca o alta linie feroviara, spre superportul Roberts Bank a fost oferita OmniTRAX drept "premiu de consolare" pentru ca a ramas in licitatie. Nu au fost facute condamnari, insa audierile pentru acuzarea celor doi functionari guvernamentali continua. Mai multe despre scandal, aici

OmniTRAX detine, deasemenea, Chicago Rail Link care opereaza in pardea sudica din Chicago, deservind companii precum Agri-Fine Inc., Nidera Grain, Cargill Industrial Oils si multe altele mai mici. Agri-Fine este cel mai mare cont al lor.

  • Reprezentati de un condamnat la puscarie pentru licitatii trucate si mita

Philip Bloom este un om de afaceri american controversat, condamnat la patru ani de puscarie si plata unei despagubiri de 3,6 milioane de dolari in Statele Unite, in 2007, pentru fraudarea Autoritatii Provizorii a Coalitiei din Irak prin trucarea de licitatii, mituirea oficialilor si insusirea unor sume de bani. O parte din aceste sume au trecut inclusiv prin conturi din Romania, Bloom fiind cercetat si de DIICOT pentru spalare de bani.

De altfel, americanul nu este strain de tara noastra. El a fost asociat intr-o firma de consultanta cu bancherul Bogdan Baltazar, iar in 2007, ziarul Gardianul sustinea ca Bloom are legaturi cu elitele economico-financiare romanesti inca din anii '70, cand a negociat franciza Pepsi pentru Romania, conform Sursa Zilei.

Transferoviar Grup a avut, in 2011, o cifra de afaceri de 20 de milioane de euro, un profit de 3 milioane de euro si o cota de piata sub 3%.

Compania se afla intr-o pozitie ciudata in aceasta privatizare: CFR, din care vrea sa cumpere CFR Marfa, a declansat, recent, procedurile de executare silita a firmei Remarul 16 februarie SA, detinuta de Transferoviar Grup. Aceasta pentru ca firma a refuzat sa plateasca costuri de garantie de circa 800.000 de euro pentru locomotive vandute catre CFR Calatori. Locomotive de 76,8 milioane de euro, vandute in cativa ani catre CFR Calatori, dar care s-au stricat mai toate, stand mai mult trase pe dreapta in depouri decat pe sine. Povestea, pe larg, a fost tratata de publicatia online Obiectiv.info.

In spatele Remarul 16 februarie sta un politician 'greu", Vasile Blaga, aflat in relatii de prietenie cu Calin Mitica, patronul Transferoviar Grup. O dovada ar fi faptul ca fiica lui Vasile Blaga, Agathe Cristina Rudeanu, a lucrat la Remarul, in vreme ce sotul acesteia, Ionut Rudeanu, a lucrat pentru Remarul prin firma Axis Emergency. Agathe Rudeanu a fost angajata drept consilier in 2005, iar din 2006 si pana in 2010, Remarul a castigat licitatii organizate de CFR pe banda rulanta, incasand circa 196,6 milioane de euro doar in aceasta perioada, conform unei anchete a Kamikaze.

  • Cine este Donau-Finanz

Donau-Finanz Austria este un fond de investitii cu raspundere limitata, cu active de peste doua miliarde de euro in fuziuni si achizitii, imobiliare, agricultura si managementul activelor, mai scrie Obiectiv.info.

Fondul este prezent in Romania printr-un proiect agricol langa Timisoara, unde are un teren de 550 de hectare. De asemenea, in 2011 detinea 50% din actiunile SCT Bucuresti si 85% din compania de constructii CCCF Bucuresti, care are o participatie de 19,68% si la SCT Bucuresti.

Cititi mai multe pe Obiectiv.info