Compania americana OmniTRAX a depus in data de 14 iunie 2013 o contestatie la procesul de privatizate a CFR Marfa, se arata intr-un comunicat al OmniTRAX. Potrivit acestuia, este contestaa "procedura de privatizare a CFR Marfa derulata pana la data de 05.06.2013 si finalizata cu o instiintare emisa de Ministerul Transporturilor, prin care aceasta a fost decazuta din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare". OmniTRAX considera ca aceasta instiintare este dovada unui proces netransparent si a unui calendar de privatizare care nu oferea nici unui investitor de buna credinta ocazia sa depuna o oferta legitima si argumentata, deoarece procedura permitea doar o saptamana pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date in format neprelucrabil. Reamintim ca OmniTRAX a fost unul dintrei cei trei ofertanti pentru CFR Marfa, fiind respins dupa ce a depus un plic gol in cadrul etapei de oferte preliminare neangajante.

Printre altele, OmniTRAX a solicitat accesul la situatii contabile precise, pe care CFR Marfa SA are obligatia sa le intocmeasca lunar sau anual, cum ar fi: bilanturi, balante sintetice si analitice, fise contabile ale unor conturi, semnate de reprezentantii societatii, situatii uzuale in procedurile de audit. Desi aceste informatii nu sunt confidentiale si trebuiau puse la dispozitia participantilor, OmniTRAX sustine nu a avut acces la ele.

"In aceste conditii era imposibil pentru orice investitor de buna credinta cum este OmniTRAX sa depuna pana la data de 05.06.2013, conform cerintelor procedurii de privatizare, atat o oferta neangajanta reala (adaptata nevoilor de dezvoltare ale CFR Marfa), cat si comentariile privind contractul de vanzare-cumparare, alaturi de un plan de restructurare pe cinci ani, care sa transforme o companie de stat plina de datorii si ineficienta intr-o companie feroviara profitabila care sa aduca beneficii economiei si cetatenilor Romaniei. OmniTRAX are un lung istoric in parteneriatele cu guvernele si crearea de operatiuni de succes in beneficiul acestora si a publicului larg. Pentru a putea repeta acest succes in Romania, OmniTRAX are nevoie de o mai buna intelegere a situatiei reale a CFR Marfa astfel incat sa gaseasca metodele prin care sa poata oferi cea mai buna propunere de optimizare a companiei. Pe scurt, OmniTRAX are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist", mai precizeaza OmniTRAX.

La solicitarea repetata a OmniTRAX de prelungire a perioadei de audit la 45 de zile pentru analiza informatiilor si pentru formularea ofertei, compania avand si confirmarea oficiala a Fondului Monetar International ca nu poate interveni in modificarea calendarului privatizarii si orice decizie de acest fel depinde de Ministerul de resort, Ministerul a refuzat, invocand angajamentul fata de FMI.

Astfel, OmniTRAX solicita suspendarea procesului de privatizare pana la rezolvarea contestatiei sale, admiterea contestatiei prin anularea deciziei de decadere a OmniTRAX din procesul de privatizare si obligarea autoritatii contractante la reluarea procedurii de privatizare cu participarea companiei OmniTRAX.

Compania OmniTRAX isi exprima in continuare interesul de a participa la procesul de privatizare a CFR Marfa SA. OmniTRAX este un operator feroviar cu experienta, care, daca i se permite efectuarea unei proceduri de audit si i se acorda un interval de timp suficient pentru pregatirea ofertei, poate fi un partener puternic si pe termen lung al Guvernului Romaniei in operarea unui sistem de transport feroviar de marfa profitabil.

OmniTRAX Inc. este cel mai mare operator feroviar privat din America de Nord. Este o companie afiliata Grupului Broe, este un operator feroviar cu experienta, avand peste 17 linii scurte sau cai ferate regionale in America de Nord, servicii intermodale in porturi, facilitati transload si operatiuni de comutare.

Initial, au depus oferte compania americana OmniTRAX, Grup Feroviar Roman (GFR) si asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) si Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria. O saptamana mai tarziu, pe 15 mai, Ministerul Transporturilor a anuntat ca niciuna dintre cele trei oferte nu s-a precalificat pentru etapa urmatoare. Procedura a fost reluata imediat, fiind modificate si conditiile impuse investitorilor, fiind mult mai relaxate. In cursa s-au inscris aceleasi companii, care s-au si precalificat pentru etapa urmatoare a procesului. In mod surprinzator, pe 6 iunie, unul dintre ofertanti, compania americana OmniTRAX, a fost respins dupa ce a depus un plic gol in cadrul etapei de oferte preliminare neangajante si comentarii asupra cadrului contractual. Pe 12 iunie, Guvernul a aprobat o Ordonanta de Urgenta care prevede ca datoriile fiscale ale CFR Marfa vor fi stinse de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prin conversie in actiuni, inclusiv obligatiile de plata, in cuantum de 127,4 milioane lei, pe care operatorul feroviar de marfa le va prelua de la CFR SA. Cu o luna in urma, Guvernul aprobase o alta Ordonanta de Urgenta (OUG 32/2013) prin care ANAF prelua un debit restant, de 119 milioane lei, pe care CFR SA îl înregistrea la AVAS, urmand ca CFR Marfă sa preia o datorie de 605,9 milioane lei pe care CFR SA o are la ANAF, scăzută din sumele datorate de transportatorul de marfă administratorului reţelei feroviare.