UPDATE (ora 20:30): Dupa o sedinta care a durat circa 4 ore, Consiliul de Administratie nu a luat nicio decizie, astfel ca tensiunile si incertitudinile la varful Tarom continua. Este de asteptat ca Ministerul Transporturilor sa convoace o noua Adunare Generala a Actionarilor.

Dan Pascriu si Christian HeinzmannFoto: Colaj / Sursa foto: Agerpres

Zi decisiva la Tarom privind situatia presedintelui Consiliului de Administratie, Dan Pascariu, si a managerului privat Christian Heiznmann, obligat in vara sa-si scurteze mandatul la presiunea CA. Consiliul de Administratie se reunesti marti de la 15:00 si ar urma sa discute numirea a doi noi administratori, precum si o eventuala prelungire a mandatului managerului privat, dupa cum a sugerat si Ministrul Transporturilor Ramona Manescu.Potrivit surselor HotNews.ro, astazi ar fi fost programata si o noua Adunare Generala a Actionarilor in care s-ar fi putut discuta demiterea lui Dan Pascariu din fruntea CA, insa adunarea a fost amanata pentru zilele urmatoare. In urma cu o saptamana AGA nu s-a tinut pentru ca un actionar minoritar - SIF Muntenia cu 0,09% din actiuni - nu s-a prezentat, iar soarta lui Pascariu a ramas neschimbata.

Consiliul de Administratie al Tarom se reuneste marti de la 15:00 in sedinta, cel mai probabil urmand a discuta, printre altele, posibilele numiri a doi noi membri in Consiliu in locul demisionarului Demetriade si in vederea unei posibile demiteri a sefului CA Dan Pascariu, au declarat surse apropiate situatiei pentru HotNews.ro.

Totodata, avand in vedere ultimele declaratii publice facute de catre Ministrul Transporturilor Ramona Manescu, CA ar putea lua in discutie si prelungirea mandatului managerului privat, belgianul Christian Heinzmann. Mandatul lui Hainezmann fusese scurtat de la 4 la doar un an de zile la inceputul verii la presiunile CA si ale lui Dan Pascariu.

Ulterior sedintei CA, potrivit surselor HotNews.ro, marti urma sa se tina o Adunare Generala a Actionarilor, insa sedinta a fost amanata pentru zilele urmatoare.

Amintim ca AGA de martea trecuta nu s-a putut tine din cauza ca unul din actionarii majoritari nu s-a prezentat. In AGA de saptamana trecuta urma sa fie discutata soarta lui Dan Pascariu in fruntea CA.

Manescu: Este o situatie bizara si aberanta

"Ne aflam intr-o situatie bizara. Consiliul de Administratie, condus de dl. Pascariu, l-a validat pe dl. Heinzmann si i-au aprobat si planul de management. Era de presupus ca masurile cu care venea Heinzmann sa fie analizate si aprobate", a spus Ramona Manescu la Digi24.

Potrivit ministrului, in momentul de fata ne aflam intr-o situatie "total aberanta" la TAROM. Ea a explicat ca Ministerul Transporturilor este actionar majoritar la TAROM si in foarte multe companii din subordine, a pus management privat peste tot, dar nu are instrumentele prin care sa poata controla, sa poata superviza, sa poata evalua performantele acestui management privat.

"Toate aceste contracte de management ale membrilor Consiliilor de Administratie nu au criterii de performanta masurabile. Cum poate actionarul majoritar sa traga la raspundere un membru al CA, respectiv pe dl. Pascariu, sa spunem, daca in contractul sau de mandat nu sunt criterii de performanta masurabile?", a aratat Ramona Manescu.

Manescu a mai explicat ca daca se renunta la contractul cu Christian Heinzmann - "pentru ca asa vrea CA sau dl. Pascariu" - contractul pentru un nou manager privat, potrivit legislatiei, se va face doar la jumatatea sumei.

"Este foarte dificil sa gasesti un manager privat de talie internationala care sa ridice TAROM-ul la nivelul la care noi vrem sa ajunga cu jumatatea sumei pe care o are dl. Heizmann. Ar insemna ca dl. Pascariu isi asuma in momentul de fata un manager privat mai slab pregatit", a punctat Ramona Manescu.

"Eu sper ca pana la urma, reprezentantul SIF Muntenia sa inteleaga ca aici nu ne jucam cu soarta unei companii doar ca sa protejam sau sa raspundem unor interese personale", a spus Ramona Manescu in emisiunea 'Kilometrul 0' de la Digi24.

HotNews.ro a scris in urma cu cateva zile despre "Misterul sedintei-fantoma de la Tarom care urma sa decida soarta lui Dan Pascariu la sefia Consiliului de Administratie" si cum AGA Tarom - extrem de importanta in vederea situatiei tensionate de la varful companiei - nu s-a mai tinut, desi in urma cu o luna o astfel de adunare a fost validata in aceleasi conditii in care actionarul minoritar SIF Muntenia (0.09% din actiuni) a absentat.

AGA de saptamana trecuta nu s-a tinut. Un actionar minoritar cu 0,09% din actiuni nu s-a prezentat

HotNews.ro a relatat in urma cu o saptamana ca sedinta extraordinara a Adunarii Generale a Actionarilor Tarom in care urma sa fie revocat din functie seful Consiliului de Administratie, Dan Pascariu, si sa fie numiti noii membri in CA a fost amanata din cauza ca unul dintre actionarii minoritari, SIF Muntenia, nu s-a prezentat la sedinta.

Sedinta AGA si numirea noilor membri erau importante in vederea prelungirii mandatului managerului privat, belgianul Christian Heinzmann, fortat sa isi reduca mandatul de catre seful CA in luna iunie.

Ca urmare a amanarii AGA, Dan Pascariu isi pastreaza in continuare functia de sef al CA, au precizat pentru HotNews.ro surse apropiate situatiei.

Pe 22 octombrie, Nicolae Demetriade si-a anuntat demisia din functia de administrator-director executiv al Tarom, dar si din Consiliul de Administratie al companiei aeriene nationale. El a invocat aplicarea prevederilor ordonantei privind managementul privat la Tarom, despre care a afirmand ca "a fost doar o iluzie". CA-ul Tarom a hotarat in iunie sa-l numeasca pe Nicolae Demetriade in functia de administrator-director executiv, dupa ce managerul privat, belgianul Christian Heinzmann a fost fortat de catre presedintele CA sa-si scurteze mandatul de la 4 ani la doar un an, desi rezultatele financiare ale companiei aratau primele cresteri in ultimii ani.

Ulterior, surse au confirmat pentru HotNews.ro ca Dan Pascariu va fi demis din functie. Atat Demetriade, cat si Pascariu au fost invitati luni la sediul Ministerului Transporturilor, unde li s-a transmis ca prelungirea mandatului belgianului Christian Heinzmann este o chestiune care e deasupra managementului corporatist, existand presiuni diplomatice care impun mentinerea acestuia in functie, au declarat pentru HotNews.ro surse apropiate discutiilor.

"Daca nu sunteti de acord cu prelungirea mandatului d-lui Heinzmann, va astept demisiile", li s-ar fi transmis celor doi. Ca urmare, Demetriade si-a depus demisia, iar Pascariu va fi demis. In locul lor vor fi pusi oameni care sa prelungeasca mandatul belgianului, au mai spus sursele citate.

Potrivit surselor HotNews.ro, cei trei noi membri in CA Tarom vor fi Manuel Donescu, actual secretar de stat la Transporturi si fost secretar de stat in ministerul Economiei, Dante Stein, consilier onorific al premierului Ponta si Laurentiu Mezei, reprezentantul Tarom la Amsterdam. Ceilalti membri ai CA vor ramane in functie.

Totusi, ministrul TransporturilorRamona Manescu a declarat miercuri ca vor fi numiti doar doi noi membri in CA, unul fiind reprezenatntul ministerului prin persoana lui Manuel Donescu.

Pe langa numele noi vehiculate si pe langa Dan Pascariu, Consiliul de administratie este format din:

  • Dumitru Prunariu - fost astronaut
  • Valentin Macec - fost consilier al ministrului transporturilor Ovidiu Silaghi
  • Ciprian Ladunca - director financiar si vicepresedinte al Metlife Alico Romania
  • Marius Ghenea - om de afaceri, proprietarul magazinelor online PC Fun si PC Garage

Membrii CA au un mandat pe patru ani. Potrivit legislatiei, Adunarea Generala a Actionarilor companiei Tarom numeste membrii Consiliului de Administratie.

Citeste despre demisiile din CA Tarom:

Problemele si scandalurile in Tarom au inceput de la finele lunii mai cand CA-ul Tarom a hotarat sa-l numeasca pe Nicolae Demetriade in functia de administrator-director executiv.

Mutarea venea in conditiile in care managerul privat, belgianul Christian Heinzmann a fost fortat de catre presedintele CA sa-si scurteze mandatul de la 4 ani la doar un an, desi rezultatele financiare ale companiei aratau primele cresteri in ultimii ani.

Despre aceasta problema, tensiunile din conducerea companei si presiunile asupra managerului privat, citi mai multe aici: