​Guvernul intentioneaza sa aprobe un proiect de lege privind înfiinţarea Regiei Autonome "Administraţia Canalului Siret-Bărăgan", potrivit ordinii de zi a sedintei Guvernului de marti. Este un proiect al Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine (DPIIS), condus de Dan Sova. De altfel, noua institutie care ar urma sa se infiinteze se va afla sub autoritatea Departamentului. Proiectul Canalului Siret-Baragan este estimat la circa 2,7 miliarde de euro, se arata in nota de fundamentare a actului normativ.

UPDATE Proiectul de lege a fost aprobat de Guvern.

Executivul vrea sa aprobe infiintarea Regiei printr-un proiect de lege chiar daca a fost pusa in dezbatere publica, pe site-ul DPIIS, sub forma de Hotarare de Guvern. Conducerea Regiei va fi asigurata de un consiliu de administratie compus din 5 membri. Din Consiliul de Administratie vor face parte in mod obligatoriu un reprezentant al Ministerului Agriculturii si un reprezentant al Ministerului Finantelor.

Potrivit proiectului de act normativ, finanţarea canalului ar urma sa se faca din bani de la bugetul de stat, de la parteneri privați, prin împrumuturi de la instituții financiare internaționale şi prin fonduri externe nerambursabile. Din document nu reiese clar de ce este nevoie de o regie autonoma pentru ca proiectul Canal Siret- Baragan sa fie realizat.

  • Istoria proiectului

Proiectul Canal Magistral Siret-Baragan este foarte vechi, fiind aprobat in 1984, scopul sau realizarii sale fiind irigarea unei suprafete agricole de circa 500.000 hectare. In 1987 a inceput executia unui prim tronson de canal de 50 kilometri, pana la limita de sus a judetului Vrancea. Acest tronson ar urma sa fie utilizat pentru irigarea unei suprafete de 154.283 hectare. Din etapa I a proiectului au fost realizate pana in 1990 circa 36% din lucrare.

Dupa 1990, finantarea lucrarilor de executie a continuat, insa cu alocatii anuale infime, obiectivul fiind in derulare si in prezent, se arata in nota de fundamentare.

Proiectul este estimat in total la 2,7 miliarde de euro, suma investita pana acum fiind de doar 132 milioane de euro, pentru primul tronson de 50 km. Pentru aceasta prima etapa, ar fi necesara o investitie de 475,8 milioane de euro. Pentru a doua etapa care presupune realizarea unui tronson de 140 de kilometri, este necesara o investitie de 2,25 miliarde de euro, se precizeaza in nota de fundamentare.

Proiectul a mai fost discutat si in perioada guvernarii Boc cand s-a pus problema realizarii unui parteneriat public-privat, principalii partenerii luati in considerare fiind investitorii chinezi.