Doi congresmeni americani din statul Maryland vor ca grupul feroviar SNCF sa nu mai aiba acces la licitatiile pentru contracte publice din cauza faptului ca in al doilea razboi mondial a transportat evrei catre lagarele de exterminare. Congresmenii se lupa si ca SNCF sa fie obligata sa despagubeasca urmasii victimelor. Proeictul de lege arata cat de sensibil este subiectul, la sapte decenii dupa ororile intamplate. Filiala americana a SNCF, Keolis, a fost fondata in 1990 iar sefii ei spun ca nu exista legatura intre compania de acum si cea de atunci.

TGV SNCFFoto: Wikimedia Commons

Keolis America a depus o oferta pentru o licitatie de construire si apoi apoi exploatare pe 35 de ani a unei linii feroviare de 25 km in Maryland, contractul total fiind de sase miliarde dolari. Doi congremeni au venit insa cu un proiect de lege prin care SNCF prin filiala Keolis la care francezii au 70%, ar trebuie sa primeasca interdictie de a licita.

Senatorii democrati spun ca, daca SNCF ar castiga contractul, ar fi o mare nedreptate fiindca in timpul celui de-al doilea razboi mondial SNCF a transportat 76.000 de evrei catre lagarele mortii, iar acum francezii refuza sa dea compensatii familiilor acestora. Senatorii spun ca SNCF ar trebui sa aiba dreptul sa participe la licitatii abia dupa ce isi asuma responsabilitatea pentru rolul avut la Holocaust si abia dupa ce despagubesc urmasii victimelor.

SNCF spune insa ca lucrurile nu trebuie amestecate "Inteleg ce simt si le respect sentimentele. E o problema ce starneste emotie...daca este o problema istorica sau daca este o problema comerciala, haideti sa o rezolvam. Dar chiar nu mi se pare o idee buna sa amestecam lucrurile", a spus Alain Leray, presedinte al SNCF America.

SNCF a transportat catre lagare 76.000 de evrei in vagoane de marfa intre 1942 si 1944 pe timpului regimului de la Vichy instaurat de nazisti.

Problema Holocaustului a facut ca SNCF sa mai piarda cateva contracte in SUA, iar grupul a admis in 2011 ca a fost o rotita in angrenajul nazist.