Angajatii motivati pot fi chiar raspunsul iesirii dintr-un impas economic, iar un angajator trebuie sa ia in considerare orice forma de motivare a angajatilor care ii este la indemana. Acordarea tichetelor de masa salariatilor proprii este de exemplu o forma de motivare cu un avantaj pentru ambele parti, rezultand in beneficii extra salariale pentru angajat si avantaje de costuri fiscale reduse pentru angajator, sustine Angela Rosca, Managing Partner, Taxhouse - Taxand Romania, consultat fiscal cu o experienta in domeniu de 18 ani.

Angela RoscaFoto: Arhiva personala

1. Care sunt cele mai frecvente 5 sfaturi pe care le dati antreprenorilor care conduc un IMM pentru a-si creste business-ul?

Angela Rosca: In primul rand, recomandarea mea se leaga de analiza riscurilor pe care viitorul antreprenor e dispus sa si le asume, prin comparatie cu beneficiile anticipate: timp personal, resurse, beneficii financiare pe termen scurt si lung, nevoia de recunoastere sociala sau gradul de libertate.

Daca in urma acestei analize la rece rezultatul este pozitiv, atunci recomand antreprenorilor sa se concentreze pe urmatoarele elemente esentiale: clienti cheie, angajatii sau colaboratorii alaturi de care se desfasoara activitatea, diferentierea fata de concurenta si, nu in ultimul rand, finantarea.

2. Cat de importanta e motivarea angajatilor pentru evolutia unei firme?

Angela Rosca: Angajatii motivati fac parte din povestea de succes a oricarei firme, fie ea mica sau mare. Cu atat mai mult in domeniul serviciilor, unde experienta personala a clientilor e stans legata de perfomanta angajatilor cu care intra in contact. Prin urmare, angajatorul trebuie sa ia in considerare orice forma de motivare a angajatilor care ii este la indemana.

In primul rand ar trebui avute in vedere aspectele de minima “igiena” in domeniul resurselor umane, cum ar fi conditiile de munca, statutul personal al angajatului sau aspectele financiare. Dupa indeplinirea acestora, as recomanda sa se considerefactorii de motivare legati de recunoasterea meritelor, caracterul muncii, responsabilitatea acordata angajatilor sau oportunitatile de dezvoltare personala ale acestora.

3. Ce considerati a fi mai productiv pentru o afacere pe termen mediu si lung: mentinerea cheltuielilor cu personalul sau o investitie in motivarea angajatilor?

Angela Rosca: Chiar si in contextul economic mai dificil prin care trecem, nevoia de motivare a angajatilor trebuie sa fie o preocupare constanta din partea angajatorului. E recomandat ca firmele sa mentina si sa continue pachetele de motivare a salariatilor chiar si in conditiile restrangerilor de buget. E important insa ca acest lucru sa nu afecteze costurile totale aferente personalului.

In acelasi timp trebuie tinut cont ca angajatii motivati pot fi chiar raspunsul iesirii dintr-un impas economic. Astfel, o strategie de motivare trebuie construita pe termen scurt sau lung in functie de nevoile fiecare companii.

4. De obicei, motivarea angajatilor se face prin acordarea de prime si/sau mariri de salariu. De ce ar trebui un antreprenor sa ia in considerare acordarea tichetelor de masa ca beneficiu extra-salarial?

Angela Rosca: In prezent, acordarea tichetelor de masa salariatilor proprii, in conditiile stabilite prin lege, poate reprezenta o forma de motivare care aduce un avantaj pentru ambele parti. Pe de o parte avem, in mod evident, impulsionarea angajatilor printr-un beneficiu extra-salarial, iar pe de cealalta un avantaj fiscal care ii revine angajatorului prin comparatie cu acordarea unei prime, de exemplu.

Avantajul fiscal al tichetelor de masa consta in faptul ca, asupra contravalorii tichetelor de masa acordate in limitele legii, nu se datoreaza contributii sociale obligatorii. Totodata, in mod similar cu celorlalte venituri de natura salariala care fac obiectul impozitarii la nivelul persoanei fizice, si in cazul acordarii tichetelor de masa in conditiile legii, angajatorul poate deduce cheltuielile aferente la calculul profitului impozabil/venitului net anual din activitati independente.

Astfel, aceasta forma de remunerare conduce in mod normal la eficientizarea costurilor salariale la nivelul angajatorilor, iar angajatilor le aduce un venit net suplimentar.

5. Caror categorii de firme ati recomanda folosirea tichetelor de masa?

Angela Rosca: Tichetele de masa pot fi acordate in conditiile stabilite prin lege de catre o paleta extinsa de angajatori care incadreaza salariati pe baza de contracte individuale de munca.

Salariatii eligibili sunt asadar cei din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice (de exemplu persoanele fizice autorizate, in calitate de angajatori).

Noi recomandam analiza acestei oportunitati de motivare a fortei de munca mai ales tinand cont de avantajele financiare si fiscale aplicabile angajatorilor, dar si angajatilor in acelasi timp.

Scurt CV:

Angela Rosca este Managing Partner la Taxhouse-Taxand Romania si are 18 ani de experienta in consultanta fiscala locala si internationala la Taxhouse, Andersen si Ernst & Young si experienta in industrie in finante-contabilitate la Procter & Gamble. Este consultant fiscal autorizat de Camera Consultantilor Fiscali si are reputatia de a oferi consultanta adaptata cerintelor impuse de fiecare afacere.

Angela Rosca a acordat consultanta pentru restructurari fiscale si impozitare directa si indirecta pentru o serie larga de activitati corporatiste, inclusiv fuziuni si achizitii, reorganizari etc., pentru clienti din diverse industrii.

[P] Afla mai multe despre tichetele de masa sau calculeaza cat economisesti cu tichetele de masa Ticket Restaurant!