Cele mai mari companii aeriene chineze admit ca profiturile le-au scazut nu doar din cauza inmultirii zborurilor low-cost, ci si din cauza celor 9.700 km de linii ferate de mare viteza construite in ultimii cinci ani. Aeroporturile din China au o faima proasta din cauza intarzierilor mari, astfel ca multi prefera trenul care poate parcurge 1.000 km in patru ore.

Compania China Southern Airlines a anuntat profituri cu 24% mai mici din cauza preturilor mari ale petrolului si a proliferarii liniilor aeriene low-cost. Compania a admis insa, la fel ca si concurentii sai, ca a avut de suferit din cauza dezvoltarii liniilor de mare viteza mai repede decat oriunde in lume.

China a construit 9.700 km de linii ferate de mare viteza in ultimii cinci ani si va mai finaliza 10.000 km in urmatorii ani, vitezele medii pe distante mari fiind de peste 250 km/h.

Numarul de pasageri care calatoresc intr-o singura zi cu trenurile de mare viteza trece de doua milioane, iar intarzierile sunt rare. Pe de alta parte, aeroporturile furnizeaza servicii deplorabile si intarzierile duc adesea la adevarate revolte ale pasagerilor furiosi ca stau cu orele. Delay-urile vin si din cauza ca Armata Chineza nu vrea sa puna la dispozitia aeronavelior civile noi culoare de zbor.

Sefii companiilor aeriene mari, detinute si ele de stat, se plang ca pierd pasageri din cauza ca transportul feroviar este puternic subventionat si practic cele doua tipuri de transport isi "fura" venituri unul altuia din bani publici.