Comisia Europeana a adoptat o serie de masuri menite sa imbunatateasca guvernanta corporativa a aproximativ 10 000 de societati comerciale cotate la bursele din Europa, precum si pentru activitatea intreprindeirlor mici si mijlocii, a informat miercuri CE, intr-un comunicat.

"Propunerile de astazi vor incuraja actionarii sa se implice mai mult in societatile in care investesc si aiba in vedere o perspectiva pe termen mai lung asupra investitiei lor. In acest scop, acestia trebuie sa aiba dreptul de a exercita un control corespunzator asupra personalului de conducere, inclusiv ￯ultimul cuvant in ceea ce priveste remunerarea", de care sa se tina cont in mod obligatoriu.

De asemenea, consider ca este o prioritate ca dreptul societatilor comerciale sa le ofere IMM-urilor europene un cadru eficient pentru desfasurarea activitatii si crestere. Societatea europeana cu asociat unic ii va ajuta pe intreprinzatori sa micsoreze costurile si sa isi organizeze activitatile in strainatate", a declarat comisarul european pentru Piata Interna, Michel Barnier.

Ce prevede propunerea care vizeaza companiile cotate la bursa, potrivit CE:

  • Propunerea de revizuire a Directivei in vigoare privind drepturile actionarilor (Directiva 2007/36/CE ) ar remedia deficientele in materie de guvernanta corporativa legate de comportamentul societatilor cotate la bursa si al consiliilor de administratie, al actionarilor (investitori institutionali si administratori de active), al intermediarilor si consilierilor de vot (adica firmele care ofera servicii actionarilor, in special consiliere in materie de vot) ai acestor societati. Asa cum a aratat criza, s-a intamplat prea des ca actionarii sa sprijine abordarea administratorilor de asumare a unor riscuri excesive pe termen scurt si sa nu monitorizeze indeaproape societatile in care au investit, sustine CE.
  • Propunerile le-ar permite actionarilor sa se prevaleze mai usor de drepturile pe care le au deja asupra societatilor si, totodata, sa consolideze drepturile respective, in cazul in care este necesar. Acest lucru ar contribui la asigurarea unei mai mari implicari din partea actionarilor, ar responsabiliza mai mult personalul de conducere si ar servi intereselor pe termen lung ale societatii. O perspectiva pe termen mai lung creeaza conditii operationale mai bune pentru societatile cotate si imbunatateste competitivitatea acestora.
  • Printre principalele elemente ale propunerii se numara consolidarea cerintelor in materie de transparenta pentru investitorii institutionali si administratorii de active privind politicile lor de investitii si de implicare in ceea ce priveste societatile in care investesc, precum si un cadru care sa faciliteze identificarea actionarilor, astfel incat acestia sa isi poata exercita mai usor drepturile (de exemplu, drepturile de vot), in special in situatiile transfrontaliere (se estimeaza ca 44% dintre actionari provin din alt stat membru al UE sau din strainatate).
  • Consilierii de vot ar trebui, de asemenea, sa asigure o mai mare transparenta in ceea ce priveste metodologiile utilizate la elaborarea recomandarilor de vot pe care le formuleaza si in ceea ce priveste modul in care gestioneaza conflictele de interese.
  • Pentru prima data, s-ar introduce la nivel european conceptul de ￯ultim cuvant in ceea ce priveste remunerarea￯. In prezent, exista o corelare insuficienta intre salarizarea si performantele personalului de conducere, ceea ce incurajeaza tendintele daunatoare de favorizare a unei abordari pe termen scurt.
  • Propunerile ar obliga societatile sa publice informatii clare, comparabile si cuprinzatoare cu privire la politicile lor de remunerare si la modul in care acestea sunt puse in practica. Nu ar exista niciun plafon obligatoriu privind remunerarea la nivelul UE, insa fiecare societate ar trebui sa supuna politica sa de remunerare unui vot al actionarilor cu forta juridica obligatorie. Politica respectiva ar trebui sa includa un nivel maxim al remuneratiei cadrelor de conducere. De asemenea, aceasta ar trebui sa explice modul in care contribuie la interesele pe termen lung si la sustenabilitatea societatii.
  • Totodata, ar trebui sa explice modul in care s-a tinut cont de conditiile de plata si de munca ale angajatilor societatii la stabilirea politicii, inclusiv sa explice raportul dintre remuneratia medie a angajatilor si cea a cadrelor de conducere.
  • Recomandarea Comisiei privind calitatea raportarii cu privire la guvernanta corporativa (principiul "conformare sau justificare"):
  • Potrivit CE, recomandarea urmareste sa imbunatateasca activitatea de raportare in materie de guvernanta corporativa a societatilor cotate la bursa.
  • In mare parte, instrumentele de guvernanta corporativa nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic, de aceea este esential ca abordarea de tip "conformare sau justificare", care presupune ca o societate comerciala care opteaza sa se abata de la codul de guvernanta corporativa aplicabil sa justifice abaterea in cauza, sa functioneze in mod corespunzator.
  • Comisia sustine ca abordarea sa ofera societatilor un grad insemnat de flexibilitate, deoarece recunoaste faptul ca, in anumite circumstante, nerespectarea unor recomandari ar putea sa corespunda mai bine interesului acestora decat respectarea codului in proportie de 100 %.
  • Cu toate acestea, societatile care se abat de la codul de guvernanta corporativa aplicabil nu reusesc adesea sa explice abaterea in mod corespunzator, iar din acest motiv este mult mai dificil pentru investitori sa ia decizii de investitii in cunostinta de cauza, arata CE.
  • Obiectivul declarat al recomandarii Comisiei este acela de a oferi orientari societatilor cotate la bursa, investitorilor si altor parti interesate, in scopul de a imbunatati calitatea globala a declaratiilor de guvernanta corporativa publicate de intreprinderi.

Ce prevede propunerea legata de Directiva privind societatile cu asociat unic

Comisia Europeana reclama ca, in prezent, intreprinderile mici si mijlocii se confrunta cu prea multe obstacole care le ingreuneaza activitatile economice in cadrul pietei unice.

Din punctul de vedere al dreptului societatilor comerciale, acestea considera adesea ca este costisitor si dificil sa isi desfasoare activitatea la nivel transfrontalier. Numai un numar mic de IMM-uri (2%) investesc si infiinteaza filiale in strainatate, arata CE.

Propunerea de directiva privind societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic elimina aceste obstacole, intrucat ar standardiza cerintele privind crearea de societati cu asociat unic, sustine CE.

Aceasta ar elimina procesul greoi al inregistrarii filialelor si ar permite IMM-urilor sa isi desfasoare cu mai multa usurinta activitatea in intreaga UE.

Principalele elemente ale propunerii privind firmele cu actionar unic:

  • statele membre ar avea obligatia sa prevada in legislatia lor nationala o forma juridica specifica pentru societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic, avand aceleasi cerinte pe intreg teritoriul UE. Aceasta forma juridica ar avea o denumire comuna: Societas unius personae (SUP);
  • statele membre ar avea obligatia sa autorizeze inregistrarea SUP direct online, fara a fi necesar ca fondatorul societatii sa calatoreasca in tara de inregistrare in acest scop;
  • propunerea ar oferi un model de statut, care ar fi identic in intreaga UE, ar fi disponibil in toate limbile oficiale ale UE si ar contine elementele necesare pentru a administra o societate cu raspundere limitata cu asociat unic. Ar fi introdusa o cerinta minima de capital de 1 EUR pentru SUP;
  • s-ar asigura o protectie corespunzatoare pentru creditori, prin intermediul unui test al bilantului si al unei declaratii de solvabilitate.