Proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat si a biroului vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla se afla in proces de reavizare la Ministerul Transporturilor, ca urmare a necesitatii actualizarii titularilor ministerelor avizatoare, informeaza Ministerul Transporturilor la solicitarea HotNews.ro. Aceasta inseamna ca Executivul nu a renuntat la acest proiect controversat care a ridicat mai multe semne de intrebare in conditiile in care in imediata apropiere se afla Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta.

Cei ce vor reaviza sau aviza proiectul sunt: ministrul transporturilor; ministrul afacerilor interne, ministrul finantelor publice, ministrul delegat pentru buget si ministrul justitiei, mai precizeaza Ministerul Transporturilor.

Acesta aminteste ca Aeroportul Tuzla a fost certificat ca aeroport deschis traficului international prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1133/2013, ordin care va intra in vigoare la data aprobarii deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat si a biroului vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla. Ministerul Transporturilor a aprobat in septembrie 2013 printr-un ordin de ministru certificarea ca aeroport deschis traficului aerian international a Aeroportului Tuzla. Practic, prin acest ordin publicat in Monitorul Oficial din 10 septembrie, Ministerul Transporturilor a facut un pas important in tranformarea aeroportului Tuzla in punct de trecere a frontierei.

Ministerul Transporturilor sustine ca aparitia unui nou aeroport international in judetul Constanta nu restrictioneaza in niciun fel operatiunile de aviatie generala pe Aeroportul International Mihail Kogalniceanu - Constanta. Insa, va fi optiunea operatorilor aerieni de a alege ca destinatie un anumit aeroport in functie de necesitati, caracteristicile aeroportului, tipurile de aeronave operate, ratiuni economice si operationale etc, mai arata Ministerul Transporturilor.

Proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea punctului de trecere a frontierei a fost initiat in noiembrie 2012, chiar de fostul secretar de stat, Valentin Preda. In iunie 2013, Ministerul Transporturilor l-a supus dezbaterii publice. Insa nu a primit aviz din partea Ministerului Afacerilor Interne care l-a retrimis nesemnat Ministerului Transporturilor.

Intrebati de ce este nevoie de un nou aeroport international in judetul Constanta, reprezentantii Ministerului Transporturilor spuneau anul trecut ca "reprezinta un castig pentru acest judet, inclusiv prin crearea mediului concurential necesar unei dezvoltari economice durabile; din acest punct de vedere, initiativa este in deplina concordanta cu legislatia in domeniul concurentei".

Ministerul Transporturilor mai arata ca nu exista nicio legatura intre natura actionariatului si decizia de deschidere a unui punct de frontiera. "Aeroportul Tuzla este un aeroport deschis utilizarii publice, statut pe care il va avea si punctul de trecere a frontierei de stat; de altfel nu exista nicio legatura intre natura actionariatului (de stat sau privat) administratorului aeroportului si decizia de deschidere a unui punct de trecere a frontierei de stat; de exemplu, si Aeroportul International Bacau are administrator privat". Acesta este raspunsul ministerului la doua intrebari ale HotNews.ro: Se poate considera ca va fi un punct privat de trecere a frontierei, in conditiile in care aeroportul este administrat de firma Regional Air Services?; Daca administrarea este privata, de ce vor fi asigurate cheltuielile privind personalul si asigurarea mijloacelor de transport necesare din bugetul statului? In acest caz, este neclar ce ar avea de castigat statul roman.

Potrivit ministerului, pe aeroportul Tuzla se pot efectua toate tipurile de operatiuni de aviatie civila prevazute de Codul aerian civil: aviatie generala, lucru aerian, transport aerian public.

La randul sau, firma care administreaza aeroportul, Regional Air Services, sustine ca absenta unui punct de trecere a frontierei de stat si a unui birou vamal pentru traficul international de calatori si marfuri pe Aeroportul Tuzla scade interesul operatorilor aerieni din turism si a proprietarilor de aeronave medii si mici fata de zona de sud a litoralului si impune tranzitarea pasagerilor pe alt aeroport. Regional Air Services mai spune ca Tuzla "este cel mai dezavantajat aeroport din Romania", deoarece :este singurul aeroport din tara care nu a primit niciodata finantari nerambursabile sau ajutoare de stat si singurul care plateste impozit pe teren".