Marii antreprenori nu vor mai putea incheia, peste maxim doua luni, contracte cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), daca nu isi platesc subantreprenorii, a anuntat, vineri, ministrul Transporturilor, Dan Sova, intr-o conferinta de presa, sustinuta in municipiul Medias (judetul Sibiu), potrivit Agerpres.

"Va trece reglementarea. Parlamentarii ne-au solicitat sa extindem aceasta reglementare la tot ce inseamna achizitii publice in Romania, care au antreprenori si subantreprenori, furnizori de materiale. (...) intr-o luna jumatate - doua o sa fie in vigoare", a spus Dan Sova, referindu-se la proiectul de lege care in prezent a fost adoptat de Senat, urmand sa fie fie votat in Camera Deputatilor.

Reprezentantii fabricilor de ciment din Romania, au fost primii care s-au plans inca de anul trecut ministrului Sova, cerandu-i sa nu-i mai plateasca pe antreprenorii mari, pana nu isi recupereaza firmele mici, autohtone, contravaloarea materialelor furnizate sau a muncii prestate.

Potrivit ministrului Transporturilor, in cazul autostrazilor de la noi din tara, toate contractele mari sunt obtinute 'in mod ciudat' numai de operatori din strainatate, care, majoritatea, nu platesc subcontractorii romani, care astfel ajung fie in faliment, fie in insolventa. Astfel, foarte multi romani din industria constructiilor isi pierd locurile de munca.

"Noi ce am observat si cred ca a observat toata lumea asta, prin niste imprejurari ciudate, autostrazile in Romania sunt castigate numai de operatori din afara. Nu le castiga operatorii romani. Nu stiu cum sunt aprobate caietele astea de sarcini de Comisia Europeana, dar in mod ciudat nu castiga romanii. Si atunci romanii sunt subcontractori. Marii antreprenori, care in tarile de unde vin dansii sunt foarte seriosi, in Romania sunt mai putin seriosi si isi platesc subantreprenorii romani dupa doi ani, dupa trei ani sau niciodata. Si duc acesti subantreprenori, care fie presteaza lucrari, fie sunt furnizori de materiale, pe unii ii duc in faliment, altora le creeaza probleme financiare, pe altii ii baga in insolventa, numai ca acesti subantreprenori au foarte multe locuri de munca", a explicat ministrul Dan Sova.

El a anuntat ca, daca un antreprenor va incerca in continuare sa nu isi plateasca subcontractorii, atunci CNADNR le va da banii direct.

"De acum incolo, dupa ce va aparea in Monitorul Oficial, orice contract de antrepriza, de constructii, de modernizare, de orice facem, la nivelul CNADNR, se va constitui inca de la inceput la arhiva de garantii reale mobiliare, o ipoteca mobiliara, in favoarea subantreprenorilor care vor fi declarati la incheierea contractului, de antreprenori si CNADNR, in asa fel incat, daca antreprenorul refuza sa isi plateasca subantreprenorul, atunci ii va plati CNANDR, din banii pe care ar trebui sa-i dea antreprenorului, in asa fel incat sa ducem banii exact acolo unde trebuie", a aratat ministrul Transporturilor.

Potrivit acestuia, marii antreprenori straini s-au obisnuit sa ia banii de la CNADNR, sa nu isi plateasca subcontractorii si cu aceste sume sa isi finanteze alte lucrari.

Numai in cazul lotului trei din autostrada Sibiu - Orastie, constructorul strain a schimbat "nenumarati subantreprenori pentru ca nu i-a platit", a spus ministrul Sova, care a inspectat vineri acest santier.