Intalnire webPR

Alexandru Lapusan, CEO Zitec: Daca in loc de 100 de locuri de munca “create” intr-o multinationala, am avea 50 de startupuri, viitorul IT-ului romanesc ar arata mult mai bine

de Smile Media    
Miercuri, 14 mai 2014, 7:39 Economie | Companii


Alexandru Lapusan, CEO Zitec
Foto: Hotnews
Ca programator ai multe oportunitati de evolutie pe plan profesional, iar pentru a o gasi pe cea care ti se potriveste trebuie sa ai in vedere o serie de criterii. Lucrezi de acasa ori de la birou, in echipa sau ca freelancer? Alegi o echipa de cativa oameni, o companie medie sau o corporatie? Ramai in tara sau emigrezi? Este mai bine sa te perfectionezi pe o singura tehnologie sau este recomandat sa te specializezi pe tehnologii multiple? Despre avantajele, dar si dezavantajele acestor abordari a discutat online cu CEO si co-fondator Zitec, unul dintre cei mai doriti angajatori din industria IT din Romania.

Alexandru Lapusan este absolvent al Facultatii de Automatica din cadrul Universitatii Politehnice din Bucuresti. In iunie 2003 a decis sa urmeze calea antreprenoriatului si a pus bazele companiei de software Zitec, care astazi este un producator important local de produse si aplicatii online complexe.

Echipa Zitec depaseste in prezent 100 de specialisti, care dezvolta impreuna proiecte pentru clienti de top din peste 15 tari.

  • Intalnirea s-a incheiat


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






12518 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Freelanceri (Miercuri, 14 mai 2014, 9:00)

    Jean Valjean [anonim]

    1. Ce parere aveti despre freelancerii in programare ?

    2. Care este politica Zitec fata de freelanceri ? Este acceptat lucrul la distanta pe proiecte ?
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:05)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Jean Valjean

      Salut!

      Am o parere foarte buna, la urma urmei am fost si eu freelancer cu ceva vreme in urma. :) Inteleg atractia spre o astfel de abordare, atractia unui grad de libertate mai mare si senzatia de independenta. Cei ce fac treaba buna si livreaza la timp sunt insa putini, iar ei nu duc lipsa de clienti, recomandarile functioneaza foarte bine si nu trebuie sa accepte orice proiect ca sa isi plateasca facturile.
      Insa cred ca probabil este cea mai nefericita optiune in IT: se munceste foarte mult iar castigurile sunt mici, nu exista un venit pasiv si niciun risc nu este acoperit. Unii reusesc sa gaseasca calea optima printre aceste riscuri, insa si asa exista riscul de plafonare - fara o echipa alaturi de tine inveti doar singur, esti expus la mai putine proiecte si de complexitate foarte mica.

      Am avut cateva colaborari cu freelanceri, insa am descoperit ca rezultatele nu sunt cele mai bune, termenele de livrare si calitatea variaza incontrolabil de la proiect la proiect si de la persoana la persoana, comunicarea este dificila, iar timpul de reactie (atunci cand este nevoie) nu este cel mai bun. Pentru noi si clientii nostri toate aceste criterii sunt foarte importante, de aceea alegem sa colaboram cu freelanceri foarte foarte rar, punctual si doar cand nu avem alta solutie.

      Cat despre lucrul la distanta, cred ca poate functiona foarte bine. La urma urmei, noi facem multe proiecte la distanta, pentru clientii nostri. Nu promovam intern lucrul la distanta pentru ca scopul final pentru noi nu este realizarea unui proiect, ci construirea unei echipe solide. Iar o echipa nu poate fi construita daca fiecare lucreaza de la distanta.
  • +4 (4 voturi)    
    Viitorul IT-ului romanesc (Miercuri, 14 mai 2014, 10:30)

    RTK [utilizator]

    Buna ziua,

    1. Ce credeti ca se va intampla cu IT-ul romanesc peste 3,5,10 ani avand in vedere ca diferenta de salarii intre cele din Ro si cele din Europa de Vest scade de la an la an.

    2. Ce are IT-ul romanesc de oferit industriei in afara de un pret mai mic decat in Vest.

    3. Considerati ca e mai bine sa fii perfectionat intr-o nisa sau sa stii de toate?

    4. Cum apreciati evolutia facultatilor de profil din tara?

    Multumesc,
    Radu
    • +1 (1 vot)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:08)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui RTK

      Salut!

      1. Sper ca IT-ul romanesc sa migreze incet incet de la a fi o destinatie de outsourcing sau de centre de dezvoltare pentru firme multinationale, intr-o industrie cu mai multe firme autohtone de succes, fie ca activeaza in domeniul serviciilor sau promoveaza produse proprii. Firmelor care mizeaza pe preturi mici pentru a-si atrage clientii le lipseste sustenabilitatea si nu vad cum pot sa aiba un viitor bun. Pentru ca acest proces sa se intample mai degraba in 3 ani decat in 10, ar fi foarte util daca Guvernul ar sprijini micul intreprinzator roman, in loc sa finanteze activitatile unor multinationale, care nici nu au nevoie de acest ajutor si care, in cel mai fericit caz, platesc doar taxe pe salarii, pentru ca profitul si IP-ul pleaca in alta parte. Daca in loc de 100 de locuri de munca “create” intr-o multinationala am avea 50 de startupuri, viiorul IT-ului romanesc ar arata mult mai bine.


      2. Pe langa un pret mai mic, cel putin pentru moment, IT-ul romanesc poate sa ofere inovatie, creativitate in rezolvarea unor probleme de business si o foarte buna comunicare/integrare cu echipe multi-nationale. IT-istului roman nu-i plac foarte mult regulile si nu este foarte motivat de activitati repetitive, ceea ce ne diferentiaza clar fata de detinatiile clasice de outsourcing atunci cand solutia necesita creativitate.
    • +1 (1 vot)    
      R2 (Joi, 15 mai 2014, 11:08)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui RTK

      3. Este o chestiune de strategie. Daca vrei sa fii cel mai bun in tehnologia X, cu cat tehnologia X este mai populara, cu atat vei fi mai bine platit. Insa viteza cu care apar (si dispar) noi tehnologii creste pe zi ce trece, riscul ca tehnologia X sa nu mai fie atat de cautata, sau sa necesite si Y si Z pentru a putea livra un produs, creste. Si atunci, un antreprenor nu va avea de ales: costul mai mic de livrare va fi oferit de cineva care reuseste sa livreze, cunoscand bine cele 3 tehnologii, in loc sa angajeze/subcontracteze 3 resurse individuale, fiecare un expert in domeniul lor (si prin urmare nu foarte ieftini). Nu mai vorbim daca in piata apar modificari rapide si se modifica importanta tehnologiilor respective pentru firma. Exista exceptii, de acord, eu insa as miza pe conceptul de "Generalizing specialist", cineva care are suficiente cunostinte in mai multe domenii, dar poate sa intre in adancime atunci cand este nevoie. As paria pe cei pasionati de domeniu in sine, nu de un anumit limbaj de programare sau altul.

      4. Eu cred ca exista in continuare multi pasi de facut de catre facultati pentru a se alinia cerintelor actuale ale companiilor. In continuare, in facultatile de profil se studiaza limbaje si tehnologii care nu se mai sunt atat de cerute in piata, iar noile tendinte nu sunt acoperite, astfel incat studentii/absolventii intampina ulterior dificultati de acomodare. Totusi, s-au observat imbunatatiri prin prisma faptului ca universitatile au inceput sa incheie diverse parteneriate cu firmele care activeaza in acest domeniu, acest lucru facilitand accesul tinerilor pe piata muncii prin intermediul stagiilor de practica.
  • +1 (1 vot)    
    Mobile developers in Romania (Miercuri, 14 mai 2014, 10:59)

    Cristian [anonim]

    Buna ziua,

    1. Care credeti ca va fi evolutia pietei de aplicatii mobile din Romania, mai ales ca luna aceasta, Google a permis in sfarsit dezvoltatorilor romani, sa ofere aplicatii cu plata.

    2. Daca zitec dezvolta solutii mobile, care sunt developerii ce prezinta un interes ridicat pentru companie: ios, android sau windows mobile?

    Multumesc,
    Crisitan
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:09)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristian

      Salut Cristian,

      Este evident ca odata intrate in randul lumii (cel putin din perspectiva Google), firmele romanesti vor putea mai usor sa-si monetizeze aplicatiile. Trebuie totusi sa nu uitam ca romanii sunt inca puternic reticenti la plata cu cardul online, un factor mai important decat intarzierea cu care Google a permis firmelor romanesti sa incaseze veniturile direct. Cresterile anuntate pentru acest an pentru platile cu cardul (35-40%) sper sa ajute in acest sens, pentru ca in ziua de azi romanii inca prefera plata ramburs.
      Avantajul unei tari in care tehnologia curenta inca nu a castigat batalia, si aici ma refer la plata cu cardul, este ca are sansa sa adopte mai usor noile tehnologii.
      Daca romanilor li se par tranzactiile cu cardul nesigure si cu taxe un pic cam piperate, poate vor accepta mai usor utilizarea monedelor virtuale, cine stie :)

      In acest moment as spune ca interesul, mai ales in ceea ce priveste recrutarea, este axat atat pe iOS, cat si pe Android. Clientii, desi ne cer solutii pe Windows, prioritizeaza net celelalte doua platforme. Cred ca in viitorul apropiat, daca adoptia telefoanelor Windows va creste in acelasi ritm ca pana acum, se va echilibra si acest lucru.
  • 0 (0 voturi)    
    Software dev (Miercuri, 14 mai 2014, 12:46)

    Rares Mirica [anonim]

    Buna ziua,

    1. Considerati ca marketarea ca software de calitate la preturi mici a software-ului produs in Romania dauneaza industriei IT romanesti? Cum incurajati oamenii talentati sa ramana in industria autohtona in conditiile in care, din cauza pietei, nu le puteti oferi salarii competitive (privind lucrurile din perspectiva emigrarii) ?

    2. Cum priviti dezvoltarea de produse proprii marketate direct pe piata internationala ca posibila sursa competitiva de finantare (comparativ cu pct. 1)? Care credeti ca sunt cele mai mari impedimente in calea dezvoltarii de proiecte online de talie mondiala in Romania? (De ce nu exista macar un Dropbox nascut, crescut si vandut din Romania, cu turn-over similar celor din SUA?)

    Cu stima,
    Rares Mirica
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:11)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Rares Mirica

      Salut Rares,

      Dupa cum am raspuns si mai sus, eu personal nu cred in strategiile cu pret minim in domeniul serviciilor. Daca mergi pe aceasta directie, ar fi bine sa ai spatele asigurat dpdv financiar, orice vibratie in piata te va destabiliza. Nu mai vorbim ca va fi foarte greu sa ai o fluctuatie mica de personal, iar calitatea serviciilor va fi cel mult medie. Din acest motiv, la Zitec nu ne-am propus niciodata sa dam pretul cel mai mic, ci ne-am orientat pe cresterea echipei si a calitatii. Am vazut de-a lungul timpului cum cei ce au mizat pe strategia pretului minim nu s-au dezvoltat foarte frumos, sau chiar au tras obloanele iar clientii lor, per total, au platit mai mult.
      Dar si asa, este foarte dificil sa concurezi cu nume mari, ele atrag atat prin prisma puterii financiare mai mari (materializata de multe ori in venituri sau beneficii mai mari), cat si prin puterea brandului. Loialitatea fata de echipa in care te-ai dezvoltat si realizat proiecte frumoase este greu pusa la incercare. Ne asumam aceste lucruri si incercam sa atragem in echipa noastra colegi pentru care atmosfera, provocarile si oportunitatile oferite de noi sunt mai apreciate decat un loc “caldut”, bine platit, intr-o multinationala.

      Cat despre emigrare, din ce am remarcat se situeaza la nivele normale. Ne-am departat de anii in care vedeam pur si simplu o hemoragie de talente care plecau spre Vest. Cu veniturile actuale din IT, in Romania poti sa ai un nivel de trai mai bun decat afara, totul este sa suporti micile "bucurii" locale: maidanezii, politicienii, interlopii vedete...
  • 0 (0 voturi)    
    Balanta (Miercuri, 14 mai 2014, 13:33)

    Stefan [anonim]

    Buna ziua,

    Felicitari pentru firma Zitec, am auzit lucruri bune.

    Cu tineti balanta intre eficienta (costuri scazute) si fidelizare angajati (salarii mari) ? Orientativ, in medie, cam ce procent din veniturile unui proiect ajunge la programatori ca salarii si prime ?

    Multumesc,
    Stefan
    • 0 (0 voturi)    
      R2 (Joi, 15 mai 2014, 11:12)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan

      Sunt exemple de firme romanesti ce au dezvoltat un produs si l-au facut cunoscut, si chiar foarte profitabil, in strainatate. De la Bitdefender la Soft32, sau de la Softpedia la start-upuri cum ar fi Mavenhut. Nu este un lucru usor, dar ei (si multi altii) au dovedit ca se poate, si asta inseamna ca ar trebui sa ne fie mai greu sa ne gasim scuze. Este nevoie de un focus absolut, antreprenorul trebuie sa se dedice 100% unui astfel de proiect, nu functioneaza jumatatile de masura. Tocmai de aceea, in cazul nostru, ne finantam din prestarea de servicii, iar apoi investim in alte firme, firme cu echipe valoroase care reusesc sa aiba acest focus.
  • +1 (1 vot)    
    Dezvoltarea carierei. (Miercuri, 14 mai 2014, 13:58)

    Gabriel M [anonim]

    Buna ziua,

    Dupa parerea dumneavoastra, care credeti ca este cea mai buna varianta in evolutia unui programator incepator? Pentru mine variantele ar fi:
    1. Un job stabil pe care sa evolueze in timp
    2. Schimbarea jobului la perioade de 1-2 ani pentru a diversifica cunostintele in diferite medii de lucru.

    Multumesc,
    Gabriel M
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:15)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gabriel M

      Salut Gabriel! Iti multumesc pentru intrebare!

      Cred ca nu esti singurul care identifica aceste 2 variante si cred ca unul din motivele fluctuatiei in IT-ul romanesc este constituit chiar de aceasta nevoie de a invata ceva nou si frica de plafonare (buna de altfel). Intalnim des “seniori” cu 5 ani experienta, dar care scosi de pe tipul de proiect cu care sunt obisnuiti, pe o tehnologie noua dau un randament mai slab ca un junior. Cred ca totusi perioada mentionata de tine este cam scurta, este dificil sa ajungi sa fii eficient intr-o tehnologie noua in doar 1 an, nu mai spun ca vei avea un CV mai putin atractiv cand vei afisa 5 joburi in 3 ani, indiferent cate tehnologii enumeri. Cred ca un minim de 2-3 ani ar fi mai ok, nimeni nu isi doreste un coechipier instabil, care pleaca imediat ce a devenit cat de cat productiv.

      Noi am incercat sa eliminam totusi aceasta dilema printr-o diversificare puternica. Sprijinim colegii care isi doresc sa lucreze cu o alta tehnologie, si pe cat posibil, atunci cand isi doresc asta ii mutam pe alte proiecte, axate pe tehnologiile dorite. La noi poti sa treci de la PHP la Ruby, de la Drupal la Magento, de la web la mobile si asa mai departe. Colegii isi exprima deschis satisfactia fata de proiectele si clienti nostri, iar ca urmare am avut inclusiv cazuri in care am oprit colaborarea cu anumiti clienti pentru ca echipa noastra isi dorea asta. Evident ma refer la clienti-problema. Cu alte cuvinte, strategia noastra este "daca vrei sa incerci altceva, poti sa o faci la noi - nu trebuie sa schimbi locul de munca".
  • +2 (2 voturi)    
    Tehnologii (Miercuri, 14 mai 2014, 14:11)

    electron [anonim]

    Buna ziua,

    Cand te uiti la niste anunturi de joburi si/sau mergi la un interviu esti intrebat din o multitudine de tehnologii, domenii. Ba mai mult sunt firme care se intrec in tot felul de teste savante cu probleme cat mai complicate, pentru ca dupa angajare sa intri in aceeasi rutina tipica de proiect in care poate folosesti 2 din cele 10 tehnologii din care ai fost intervievat si nici pomeneala de algoritmi savanti pe care sa ii invetezi. Sa zicem ca inteleg daca este vorba de o pozitie pe un proiect mic cu 1-2 oameni, numarul mai mare de tehnologii cerute, dar problemele savante, cand tu vei lucra la implementarea unor site-uri.... Dar pe proiecte mari? De ce la interviu se cere asa de mult, mult peste ceea ce vei face pe proiectul respectiv?
    Tot timpul este ceva tehnologie noua care apare pe piata despre care ar fi sa te documentezi citesti. Mai ales pentru cineva cu familie cititul se traduce in a alege intre viata personala si hai sa mai citesc o carte tehnica dupa ce 8 ore la birou am programat. De obicei este aleasa prima. O alternativa ar fi sa ai alocate la birou un numar de ore pe an pentru studiu, dar nu prea am vazut firme care sa ofere asa ceva. De ce?
    Mai ales firmele de outsourcing inca mai lucreaza cu pfa. Inteleg ca este important pretul la care iti oferi serviciile, si pfa iti permite sa oferi un pret bun clientilor si in acelasi timp un salar bun angajatilor. Cand Romania nu va mai fi destinatia ieftina, ci destinatia cand vrei calitate, cand firmele nu vor mai opta pentru pfa?
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:16)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui electron

      Salut,

      La un interviu scopul este de evaluare a candidatului din punct de vedere tehnic, dar si softskills si incadrare in valorile si cultura companiei.
      Este normal ca interviul sa aiba teste cat mai complete, ale caror rezultate sa reflecte cat mai bine cunostintele tehnice ale candidatului si experienta sa.
      Este la fel de normal si chiar foarte indicat pentru candidat sa puna intrebari cat mai multe, sa afle pe ce proiecte va lucra, sa spuna ce il pasioneaza si pe ce tehnologii si tipuri de proiecte isi doreste sa lucreze, astfel incat sa isi compare asteptarile cu oferta angajatorului si sa nu fie o surpriza cand, dupa angajare, se trezeste ca lucreaza pe proiecte mai simple.
      O proasta comunicare in procesul de recrutare nu te va asigura ca obiectivele tale coincid cu cele ale firmei respective, iar atunci cresc sansele sa nu iti placa acel loc de munca.
      Despre specialisti vs. generalisti am vorbit intr-un comentariu anterior.
    • 0 (0 voturi)    
      R2 (Joi, 15 mai 2014, 11:17)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui electron

      De ce nu ofera firmele timp pentru researchul personal? Pai pentru ca este personal, este in beneficiul tau. Daca este si in beneficiul firmei, cel mai probabil ca se pot gasi solutii. Ca si mai devreme, subliniez necesitatea comunicarii intre cele 2 parti si alinierii obiectivelor: research-ul unei anumite tehnologii este de folos si pentru companie, sau te ajuta pe tine la nivel personal? Daca este de folos si pentru companie, in mod sigur se va gasi timpul necesar. Incearca sa explici celor din compania ta cum va fi util pentru ei daca tu vei stapani o noua tehnologie.
      La noi research-ul se poate face fie cand intri pe un proiect cu una sau mai multe tehnologii noi, fie alegand o tema de research din cele disponibile si alocand timp pentru aceasta activitate, fie fiind proactiv si propunand o tema de research, motivand beneficiile pentru toate partile implicate. Un cec in alb, in care 20% din timp merge pe orice isi doreste fiecare, nu l-ai semna nici tu :)

      Firmele nu opteaza pentru PFA pentru ca vor, ci pentru ca nu au incotro avand in vedere ca pentru un salariu net de 100 lei, inca 85 de lei se duc pe diverse impozite si taxe, in timp ce trebuie sa concureze cu jucatori mari care mai sunt si sprijiniti de Guvernul roman. Cred ca mai degraba cauzalitatea este inversa: cand Romania nu va mai fi destinatia ieftina, atunci poate firmele autohtone vor avea cadrul necesar pentru a nu mai "opta pentru pfa".
      (ce spui tu implica intr-un fel ca daca nu ar exista PFA-uri brusc Romania ar deveni o destinatie de calitate, asa sa fie?)
  • 0 (0 voturi)    
    Intrebari (Miercuri, 14 mai 2014, 14:20)

    Stefan [anonim]

    Buna ziua,

    1. Avand in vedere rapiditatea cu care se misca tehnologia, care credeti ca este formula care trebuie folosita pentru a creste eficienta de a fi la zi cu noile tehnologii, astfel incat sa existe un work-life balance cat mai bun ?

    2. Aveti de gand sa introduceti "gamification" ca etapa de recrutare pentru compania dumneavoastra ?

    3. V-ati gandit sa introduceti o noua facilitate pentru angajati, aceea de a putea face tema pentru licenta/disertatie/doctorat cu ajutorul companiei ?

    O tema care sa ajute compania prin cercetarea & gasirea solutiei problemei, si de asemenea de ajuta angajatul, evident cei care ar ajuta sa fie recompensati cu zoni !

    4. La ce trebuie sa ne asteptam din partea Zitec-ului in ceea ce priveste "internet of things" si cresterea echipei pentru anul 2015 ? Dar despre internships, o sa mai fie anul acesta in toamna/decembrie, posibil Android?

    5. In cadrul echipei am observat ca nu prea aveti business analyst/system analyst. O sa fie cumva pozitii deschise in viitorul apropriat avand in vedere ca echipa creste foarte mult ?

    6. Care credeti ca o sa fie viitoarele tehnologii de care o sa aiba nevoie compania, si pe care ar trebui viitorii angajati sa le posede ?

    7. Ce alte departamente o sa apara in companie in viitorul apropriat ? Cumva unul de securitate ? Si daca da, ce skills ar trebui sa posede angajatii ?

    Va multumec pentru timpul acordat !

    Cu stima,
    Stefan
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:38)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan

      Salut Stefan,

      1. Important este sa-ti placa ce faci si formula vine natural, vei stii ce ti se potriveste. Nu cred ca exista o reteta, dar cand esti cu adevarat pasionat si iti place lucrul bine facut nu poti sa lasi un subiect/idee/proiect pana nu esti multumit de rezultat. Evident, un loc de munca unde sa poti sa interactionezi cu mai multe tehnologii sau tipuri de business te ajuta. Totul este sa nu ramanem intr-o zona in care asteptarile sunt ca acest lucru sa fie in responsabilitatea altcuiva (scoala, firma, colegi).

      2. O idee super, stiu ca este folosita cu succes in afara. Momentan ne-am concentrat pe partea de gamification in interior, experimentam si inovam serios la acest capitol, asa ca nu exclud sa aplicam aceste concepte si in recrutare!

      3. Este o practia destul de comuna, avem colegi care au facut asta deja. Inclusiv eu am facut asta in cadrul Masterului meu de la Cibernetica. Este buna ideea cu zonii (pentru cei ce nu stiu, ZON-ul este o moneda interna in Zitec, cu care recompensam implicarea si proactivitatea mai ales pentru activitati ce nu tin in mod direct de proiecte)!
    • 0 (0 voturi)    
      R2 (Joi, 15 mai 2014, 11:38)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan

      4. Din decembrie 2013 avem o echipa axata pe dezvoltare hardware si embedded software, echipa pe care dorim sa o crestem in acest an. Lucram deja la 2 proiecte, dar in acest moment pot sa-ti spun doar ca unul este legat de Home Automation si unul de Educatie.
      Vom avea mai multe internships incepand cu luna iulie (PHP, Drupal, Magento, . NET, QA, Ruby on Rails), gasesti mai multe detalii aici http://www.zitec.com/internship
      Intentionam sa demaram si un internship pe partea de mobile - Android, probabil spre sfarsitul anului.

      5. Avem mai multi colegi care isi asuma rolul de business analyst pentru anumite proiecte. Mergand pe principiul "generalizing specialist" si din experienta noastra de pana acum, nu este viabil sa avem colegi specializati doar pe acest rol, dar sunt cativa colegi care au preponderent aceasta activitate si incercam sa dezvoltam astfel de abilitati si pentru alti membri ai echipei. Cred mai degraba ca vom promova colegi spre zona de BA, dar nu exclud si recrutari.

      6. Importanta este atitudinea si dispozitia de a te adaptasi de a invata continuu, in nici un caz tehnologia X sau Y. Un bun profesionist are conceptele de baza si se poate adapta, prin urmare nu vad de ce ai miza acum pe o tehnologie ce “poate va fi populara in viitor”. In IT viitorul incepe chiar azi. Lasand asta la o parte, cred ca este evident ca viitorul apartine solutiilor online, aplicatiilor de tip SaaS, dispozitivelor mobile (sub orice forma ar fi ele).
    • 0 (0 voturi)    
      R3 (Joi, 15 mai 2014, 11:39)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan

      7. Cel mai probabil vom forma un departament de R&D, tocmai pentru ca este nevoie sa fim la curent cu noile tehnologii, altfel nu ai cum sa oferi varianta optima pentru un proiect. Vrem sa evitam riscul de a recomanda aceleasi solutii, cel in care suntem deja specializati.
      Avem deja colegi care efectueaza audituri tehnice si de securitate, cel mai probabil vom merge pe acelasi concept, in care un audit de securitate pe o platforma custom construita pe ZF este efectuat de un specialist ZF cu o pasiune spre securitate, decat cineva care nu cunoaste ZF.
  • +1 (1 vot)    
    Intrebare (Miercuri, 14 mai 2014, 18:38)

    calin [anonim]

    Buna ziua,
    1. De ce credeti ca firmele din occident evita colaborarea de tip remote? Am fost contactat de nenumarate firme din strainatate si in plus am si aplicat intr-o perioada in care imi cautam un alt job la foarte multe , dar in momentul in care spuneam ca nu sunt dispus pentru o relocare ci doar pentru o colaborare de tip remote cu calatorii onsite cand e nevoie, se cam termina orice discutie.
    Inteleg ca nu as fi la birou cu ei sa ma vada dar in primul rand nu ar avea costuri cu spatiul pentru mine, hardware, electricitate, caldura, internet etc. si desigur si salarial as fi sub piata de acolo.
    Eu am lucrat remote based pentru o firma din Budapesta timp de 4.5 ani apoi inca 6 luni pentru o firma din Londra iar de 2 saptamani am inceput sa lucrez remote pentru o firma din Germania. Acest mod de lucru functioneaza foarte bine in anumite conditii...

    2. Aveti ideie de ce UE nu are cel putin un birou de dezvoltare software si in Romania? Sumele oferite pentru specialisti IT depasesc uneori 500 EUR/zi dar iarasi este nevoie de relocare. In Romania ar putea sa gaseasca specialisti la cel mult 1/3 ca si costuri...
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:20)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui calin

      1. Probabil ca acele companii doreau sa-si construiasca o echipa puternica - cel putin acesta este motivul pentru care noi nu acceptam lucrul remote. Asa cum spuneam mai sus, cred ca lucrul la distanta poate functiona foarte bine. La urma urmei, noi facem multe proiecte la distanta, pentru clientii nostri. Nu promovam lucrul la distanta pentru ca scopul final pentru noi nu este realizarea unui proiect, ci construirea unei echipe bune. Iar o echipa (cu toate avantajele induse) nu poate fi construita daca fiecare ar lucra de la distanta.

      2. Nu stiu sa-ti raspund la intrebarea de ce UE nu are birou de dezvoltare aici. Dar pot sa presupun ca nu accepta lucrul la distanta si nu au birou aici pentru ca vor sa-si construiasca echipa intr-un singur loc si considera ca e important ca oamenii sa aiba interactiuni personale fata in fata pentru ca echipa sa functioneze.
  • 0 (0 voturi)    
    Importanta scolii (Miercuri, 14 mai 2014, 19:26)

    Denis [anonim]

    Buna ziua,

    1. Cat de important este urmarea studiilor de Master?

    2. Pun firmele accent pe diploma sau conteaza mult mai mult experienta in domeniu si cunostiintele personale?

    Multumesc,
    Denis.
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:20)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Denis

      Salut Denis,

      Un Masterat ar trebui sa ajute tinerii sa-si aprofundeze cunostintele intr-un anumit domeniu. Astfel, este important in primul rand sa-ti dai seama in ce directie doresti sa te indrepti iar apoi sa te inscrii la un master. Apare oricum riscul ca masterul sa nu se alinieze asteptarilor tinerilor prin prisma faptului ca programele existente pe piata sunt destul de generice si studentii nu au ocazia sa acumuleze cunostinte specifice domeniului respectiv. La noi, in procesul de recruare, are mereru prioritate pasiunea si implicarea in domeniu, un Master este binevenit dar nu neaparat un avantaj. Dimpotriva, in cazurile incare o persoana prezinta in CV foarte multe diplome si mai putine fapte, te astepti sa ai de a face cu un teoretician, nu cineva care livreaza.

      2.
      In domeniul dezvoltarii software este foarte important sa existe un background tehnic al candidatilor, studiile in domeniu facilitand dobandirea de cunostinte de baza dar nefiind singura solutie. Dobandirea cunostintelor tehnice se poate realiza in acest domeniu si prin studiu individual, daca exista pasiune si determinare in aceasta directie. Bineinteles, dezvoltarea de proiecte personale/experienta reprezinta un avantaj pentru cei care se afla in cautarea unui job in domeniu.
      Pentru noi conteaza mai mult experienta pe proiecte anterioare, fie ca sunt personale sau nu. Nu pot raspunde pentru alte firme, dar sunt exemple numeroase in aceeasi directie, mai ales pe plan local. Pe de alta parte, Google nu mai accepta programatori fara diplome, chiar post-universitare, de ceva vreme - e posibil sa fie doar un rezultat al incarcarii HR-ului lor pe partea de recrutare si a nevoii de a face procesul de selectie mai usor.
  • 0 (0 voturi)    
    Concept (Joi, 15 mai 2014, 0:31)

    mictatorul [anonim]

    Ce credeti ca ii lipseste industriei IT de la noi ca sa produca concepte si nu executie bruta ?
    Privita dintr-o anumita perspectiva, industria de IT din Romania arata destul de jalnic si seamna a export de materii prime, fara prea multa valoare adaugata. Executam dupa planurile altora, fara a putea crea si pastra concepte valoroase la noi. La fel, programatorii de calitate si cei superspecializati iau drumul strainatatii pe bani grei. Ce ne ramane de fapt aici in tara, dincolo de niste salarii care arata bine comparativ cu media destul de scazuta de la noi ?

    Ne trebuie mai multa educatie de antreprenori, ne trebuie capital sau doar mai mult curaj ?
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:47)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui mictatorul

      Salut,

      Cred ca este o evolutie normala, am depasit stadiul emigratiei masive si am ajuns in epoca outsourcingului masiv (aici ma refer mai ales la firmele straine care angajeaza mii de developeri, insa rezultatul muncii lor nu ramane sub nici o forma in tara: nici profit, nici IP). Va veni si vremea unei industri autohtone reale.
      Au aparut din ce in ce mai multe evenimente, workshopuri, cursuri care ajuta tinerii sa se orienteze spre zona antreprenoriala, si din ce in ce mai multe startupuri cu sanse reale de succes.
      Mai mult decat atat, calitatea oamenilor din aceste mici firme este din ce in ce mai buna, proiectele nu raman la stadiul de idee cu pretentii. Chiar saptamana viitoare este un eveniment foarte bun, http://2014.innovationlabs.ro/.
  • 0 (0 voturi)    
    Recrutare (Joi, 15 mai 2014, 8:36)

    Vladut [anonim]

    Buna ziua,

    Care ar fi procesul de recrutare la Zitec ? Cum faceti sa descoperiti oameni talentati dar si harnici ?

    Cum faceti cu cei care nu fac fata dupa angajare ? Banuiesc ca ati avut si astfel de cazuri.

    Multumesc,
    Vlad
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:56)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vladut

      Procesul de recrutare este destul de complex pentru a-l putea descrie intr-un comentariu aici, pot sa iti spun ca mergem mai degraba spre viitori colegi care au auzit de Zitec si isi doresc sa intre in echipa noastra decat sa facem “headhunting”, iar rezultatele deosebite din ultimii 5 ani se datoreaza exclusiv departamentului notru de HR care este incredibil :)
      Din pacate, de procesul de selectie, atat tehnic dar mai ales pe soft skills trec destul de putini, dar nu dorim sa coboram standardul dorit.
      Tocmai de aceea avem putine cazuri in care noii colegi nu fac fata, insa este adevarat ca am avut si astfel de cazuri. Oferim un feedback constructiv si detaliat dupa primele 2 luni, astfel incat putem sa vedem in ultima luna de proba daca persoana respectiva progreseaza, asta fiind mai important decat stadiul in care se afla. Daca trece de aceasta etapa si in continuare sunt probleme, incercam prin oferirea de feedback continuu, evaluari 360, discutii 1:1, coaching si alte tehnici sa il ajutam. Mai departe, depinde de abilitatile si vointa fiecaruia, iar daca tot nu reusim sa ne aliniem asteptarile, probabil ca ar fi mai bine sa caute un mediu in care exista asteptari mai mici sau diferite de ale noastre.
  • 0 (0 voturi)    
    Bolile meseriei-contramasuri, perspective (Joi, 15 mai 2014, 8:55)

    canichon [utilizator]

    Exista studii care descriu bolile de care sunt pasibili cei care stau in fata calculatorului ca ocupatie zilnica (nu includ aici numai programatorii). De la afectiuni ale coloanei vertebrale, la anxietate si (super)stress, mergand la sindroame grave si cronicizate in timp. Personal consider ca o firma care-si respecta angajatii ar trebui sa le asigure (accesul la) un terapeut specializat in acest gen de patologii, cum de altfel consider ca acest gen de terapeuti ar putea fi o figura profesionala cu potential de crestere, circumscris IT-ului. Ce parere aveti ?
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 11:58)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui canichon

      Salut,

      Ai perfecta dreptate, mi se pare o idee foarte buna si cu siguranta o sa o implementam, multumesc!

      Trebuie sa intelegem totusi ca firmele mai mici, cu pana in 20-30 de oameni, nu isi permit astfel de costuri. Este mai usor sa le suporti cand echipa este mai mare, iar noi cred ca suntem la momentul in care ar fi cazul sa aplicam ideea ta.
  • 0 (0 voturi)    
    provocare (Joi, 15 mai 2014, 9:56)

    Alex [anonim]

    Buna ziua,

    Lucrez tot in bransa si ma gandeam zilele trecute cum ar fi sa ma mut intr-un oras in Romania defavorizat, cum ar fi Aninoasa sau alte orase din jur, pentru a lua cei mai buni tineri din oras, care sa aibe un minim de cunostinte pentru IT si de a ii invata HTML, CSS si PHP. Scopul este sa ii ajutam pe acei tineri sa aibe un viitor in orasul lor si Romania sa creasca in felul acesta. Credeti ca o companie ca Zitec poate ajuta un astfel de demers? si daca raspunsul este pozitiv, va rog sa detaliati.

    O zi frumoasa si multumesc
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 12:01)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alex

      Salut Alex,

      Interesanta abordare, cred ca ar putea functiona. Important este sa avem informatii realiste despre care ar fi bazinul de resurse disponibile. Daca sunt putini specialisti in zona, efortul de a deschide un birou acolo nu este justificat (chiar daca ar exista sprijin financiar pentru acea zona). Se poate merge pe ideea de formare a unor tineri, insa acolo investitia va fi ceva mai consistenta, iar ei tot isi vor dori (statistic) sa ajunga in orase mai mari sau in strainatate.
  • 0 (0 voturi)    
    Dincolo de programatori (Joi, 15 mai 2014, 10:01)

    DanS [anonim]

    Domnule Lapusan,

    1. Dar in afara programatorilor, persoanele care au specializare in zona altor discipline ale metodologiei, de exemplu Analiza de business si IT, Testare, Change & Configuration Management, Release management, ce posibilitati au sa isi dezvolte cariera si sa faca trecerea din zona de practicieni in zona de management?

    2. Cum vedeti sansele de avansare in cariera profesionala pentru o persoana care are un profil atipic, in sensul ca are experienta directa in dezvoltare de aplicatii dar si experienta care acopera mai multe discipline, castigata in domenii de activitate care au legatura cu dezvoltarea de aplicatii dar din postura de consultant, si nu de practician, pentru probleme de metodologie, procese, tooling.

    Multumesc.
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 12:05)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui DanS

      Salut Dan,

      Din punctul meu de vedere, oricine cu experienta tehnica, hands-on, poate sa migreze usor spre zone de management. Sunt evident absolut necesare anumite calitati, de la lucrul cu oamenii, la capacitatea de organizare si abilitati de leader. In Zitec credem in aceasta abordare si in primul rand incercam sa promovam colegi, indiferent din ce departament ar fi, in pozitii de management.

      La a doua intrebare cred ca ai raspuns singur. Ai un profil excelent pentru a deveni un consultant sau business analyst in IT! Mult succes!
  • 0 (0 voturi)    
    Lobby pentru IT in scoli si licee (Joi, 15 mai 2014, 10:30)

    Bogdan [anonim]

    Sunt printre cei care au lucrat in IT in Romania si acum lucreaza in strainatate.
    La un moment dat in viata, dupa ce am facut la liceu mate-info in 2003 a trebuit sa aleg pentru facultate intre Calculatoare si o alta Facultate despre care parintii credeau ca ar fi fost mai buna.
    Am ales Politehnica si IT pentru ca asta imi place si poate si din noroc ... m-am considerat norocos pentru ca spre deosebire de alti colegi am gasit un loc de munca inca din facultate, foarte bine platit pentru Romania si dupa o perioada am putut pleca in strainatate.

    Totusi am o dezamagire legata de imaginea proasta pe care o are IT-ul si programarea printre cei din scoli si licee...destul de putini dintre copii se indreapta spre acest domeniu desi este evident ca este unul de viitor in acest moment.

    In schimb foarte multi parinti isi indreapta copii spre Facultati "de prestigiu" cum ar fi drept, economie, management dar care nu asigura nici un viitor in Romania.

    Si acum in sfarsit intrebarea mea:
    Ati considerat sa promovati IT-ul in scoli si licee prin intermediul unor campanii gen concursuri de programare, proiecte la care sa participe elevii etc ?

    Probabil ca India ar fi un model demn de urmat in acest sens, ei sunt o adevarata "fabrica" de programatori.
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 12:12)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      Salut Bogdan,

      In acest moment ne concentram in zona facultatilor pentru ca de aici putem intra in legatura mai usor si mai repede cu potentiali noi colegi. Cu timpul, atentia va ajunge cel mai probabil si in zona liceelor, insa dupa cum iti dai si tu seama cu siguranta, acolo nu vorbim de rezultate rapide ci mai mult de o activitate de pionierat, mai degraba de tip ONG. Iar momentan nu avem resursele pentru o astfel de investitie.

      Insa subiectul acesta ne preocupa, unul dintre proiectele noastre hardware vizeaza chiar zona de copii de gradinita sau primii ani de scoala. O deschidere spre programare la acea varsta cred ca este si mai importanta, poate oferi un viitor frumos unor oameni ce altfel nu ar avea o viata foarte usoara.

      Multumesc pentru intrebare!
  • 0 (0 voturi)    
    Zitec (Joi, 15 mai 2014, 11:28)

    Claudiu [anonim]

    Angajați la Zitec? :)
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 12:15)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Claudiu

      Salut Claudiu,

      Da, lucru usor de aflat de altfel din prima pagina a sitului nostru. Iti dau totusi si linkul direct aici: http://www.zitec.com/cariere

      Succes!
  • 0 (0 voturi)    
    CV (Joi, 15 mai 2014, 12:05)

    ALX [anonim]

    Am fost pusa in fata acestei dileme de mai multe ori:
    Ce este mai apreciat?

    A. Un CV lung, de 5-6 pagini, in care sunt prezentate pe scurt proiectele si responsabilitatile candidatului in cadrul fiecareia?

    B. Un CV de maxim 3 pagini, in care apar doar niste enumerari de cuvinte cheie?
    • 0 (0 voturi)    
      R (Joi, 15 mai 2014, 12:20)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui ALX

      Salut ALX,

      Un CV foarte lung si detaliat poate fi greu de urmarit si poate sa induca celui ce recruteaza impresia ca persoana in cauza nu are o capacitate de sinteza prea buna.
      Un CV prea scurt este posibil sa nu iti puna in valoare experienta, asa ca iti propun o cale de mijloc cu un CV pe 2 maxim 3 pagini.
      Personal apreciez in CV-uri descrierile clare si concise privind responsabilitatile si realizarile proprii in proiectele anterioare si mai ales proiectele personale. De asemenea apreciez o descriere a obiectivelor persoanei in cauza: ce si-ar dori, ce l-ar motiva, pentru ca in primul rand vreau sa ma asigur ca exista o aliniere foarte buna.

      Multumesc pentru intrebare!
  • 0 (0 voturi)    
    aveti perfecta dreptate (Joi, 15 mai 2014, 13:26)

    sachei [utilizator]

    din pacate nimeni nu va asculta. politicienii nostri au intotdeauna un orgasm mental cind aud de investitii straine si nume sonore. si eu sint de parere ca trebuie sa facem orice sa sprijinim firmele romanesti. din orice domeniu. SUCCES!
  • 0 (0 voturi)    
    Start-up (Vineri, 16 mai 2014, 9:08)

    Mihai [anonim]

    Buna ziua dl. Lapusan,

    - Intentionez sa creez un mic start-up si as avea o intrebare: care credeti ca sint cele mai eficiente metode de promovare a unui produs software? Am citiva colegi care si-au facut un mic produs, dar cind l-au scos la vanzare... nimic. E suficienta reclama pe google/facebook/etc. ?

    Multumesc!
    • 0 (0 voturi)    
      R (Luni, 19 mai 2014, 15:05)

      Alexandru Lapusan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Salut Mihai,

      Cand pornesti la drum cu o idee noua de afaceri ar trebui sa stii deja ce problema rezolvi si pentru cine, nu iti recomand sa mergi pe principiul "build it, and they will come". Altfel spus, trebuie sa cunosti foarte bine cine ar plati pentru solutia ta, iar atunci metoda cea mai eficienta de promovare va fi usor de identificat. Din punctul meu de vedere este obligatoriu sa ai aceste teme facute inainte de a te apuca de realizat un produs/organizat o firma. Reclama pe G/FB poate fi si ea utila, dar numai daca "clientul model" din afacerea ta reactioneaza la aceste canale (si evident, suma platita este mai mica decat valoarea adusa de clientul respectiv). Daca realizezi un produs fara o validare anterioara iar apoi sa mai consumi si bugete de G/FB cred ca iti garanteaza o pierdere serioasa de timp si bani.

      Multumesc pentru intrebare!
  • 0 (0 voturi)    
    cu acest card poți colecta până la 3000 € pe zi (Luni, 12 martie 2018, 1:19)

    Abbot [anonim]

    Am fost atât de sărac, dar am primit ajutor prin obținerea unui card master
    cu acest card poți colecta până la 3000 € pe zi
    puteți obține, de asemenea, propriul card master deja încărcat cu bani.

    În loc să căutați un împrumut, este mai bine să aveți această carte de master împreună cu dvs.
    pentru a obține contactul deja încărcat al cardului dvs. principal: tarjetaservicio@gmail.com
    pentru înregistrarea cartelei dvs. sau pentru ceapa +14243655441

    Mulțumiri


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version