​Intalnire online

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei: Vom finaliza in acest an o investigatie pe piata agentiilor de publicitate

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 14 mai 2014, 18:18 Economie | Companii


Bogdan Chiritoiu
Foto: Hotnews
Trucarea licitatiilor, formarea de carteluri in piata, concurenta neloiala - toate aceste forme de distorsionare a concurentei au fost anchetate in pietele majore din Romania: piata bancara, piata combustibililor, telecom, farma. Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre viitoarele anchete ale institutiei si modul in care diferitele sectoare economice sint afectate de intelegerile anti-concurentiale.

  • Intalnirea s-a incheiat


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






6142 vizualizari

  • Quo vadis? (Miercuri, 14 mai 2014, 18:31)

    Tinval [anonim]

    Domnule Chiritoiu, spuneti cam aceleasi lucruri - care sună bine, desigur - în ultima vreme dar se simte o evidenta reducere a motoarelor la Concurenta cam de un an încoace. Păreți timorați și ați dispărut din peisaj. Pe acest fond, spuneți-ne vă rog, trei priorități concrete ale dumneavoastră pentru următoarele 12 luni. Mulțumesc!
    • r1 (Joi, 15 mai 2014, 12:51)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tinval

      2013 a fost unul dintre anii cu activitatea cea mai intensa si mai de succes. Daca ne uitam la numarul de investigatii finalizate, investigatii deschise si sanctiunile date, de aproximativ 20 milioane euro. Am reusit sa finalizam o investigatie de amploare pe piata comercializarii elctrocasnicelor in care au fost sanctionate companii importante, am sanctionat un carter al unor producatori de armanent care truca licitatii la MApN si, nu in ultimul rind, am sanctionat Loteria Romana si partenerii ei greci pentru contractul exclusiv de lunga durata care, dupa cum a constatat Curtea de Conturi, a prejudiciat Loteria.
    • r2 (Joi, 15 mai 2014, 12:51)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tinval

      Urmatoarele 12 luni sint importante pentru economie prin prisma continuarii liberalizarii pretului la gaze. Imi doresc mult ca acest proces sa aiba succes, piata sa fie libera, pretul sa nu creasca excesiv, astfel incit sa nu fim nevoiti sa recurgem la masuri exceptionale.
      In al doilea rind, vreau sa crestem volumul actiunilor noastre impotriva trucarii licitatiilor. Avem investigatii care se vor finaliza in perioada importanta si vom deschide cel putin un caz in curind. E important sa intensificam colaborarea cu Parchetul si cu celelalte institutii implicate in gestionarea licitatiilor publice.
      Urmaresc cu mare atentie pprocesele pe care le avem in instanta, e important nu doar sa dam amenzi mari, ci sa obtinem si confirmarea lor in instanta; altfel, efectul lor descurajant se duce pe apa Sambetei. Avem in instanta, in special la Curtea SUprema, cazuri cu sanctiuni care totalizeaza 300 milioane euro, in special amenzile impotriva celor din telecomunicatii si din piata carburantilor.
      In plus, as mai adauga citeva: as vrea sa vad macar o companie importanta de stat privatizata din cele care sint in dificultate si carora le stergem datoriile: Oltchim, CFR Marfa, Posta. Sint cel mai otimist in cazul Postei Romane. Sint multe legi in dezbatere in Parlament care au implicatii din punct de vedere al concurentei: plafonarea comisionaelor la tranzactiile cu cardul, distributia de medicamente, legea salubritatii, legea taximetriei, piata de publicitate. SI, nu in utlimul rind, pe plan intern trebuie sa definitivam proiectul de modernizare a Consiliului, pe care il implementam cu sprijinul Bancii Mondiale, si sa asiguram o tranzitie lina la noua conducere ce urmeaza a fi numita.
  • Fotbalul! (Miercuri, 14 mai 2014, 18:37)

    Adrian [anonim]

    De ce Consiliul Concurentei nu intervine in mizeria din fotbal, asa cum a facut ANAF si parchetul? Baietii destepti de la Liga au dat meciurile unei firme obscure din Malta, fara licitatie si vom plati cat vor vrea ei pe meciuri de doi bani. De ce nu s-a facut licitatie? Precizez ca intreb findca am citit ca i-ati obligat sa fie transparenti dar acum nu mai sunt.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:59)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Consiliul a fost implicat in felul in care au fost transmise meciurile din Liga 1 in ultimii 3 ani si cred ca s-a vazut o imbunatatire a situatiei din punct de vedere al consumatorilor, prin faptul ca au existat trei canale de distributie a meciurilor de fotbal. Analizam modelul propus de noua conducere a Ligii. El pare tentant, pentru ca are potentialul sa asigure accesul tuturor telespectatorilor la toate meciurile din campionat. Trebuie sa vedem insa cum se va concretiza aceasta initiativa. Daca apar incalcari ale legii concurentei, avem dreptul sa intervenim.
  • Pozitie dominanta (Miercuri, 14 mai 2014, 18:51)

    Anonim [anonim]

    Vedeti vreo problema in legatura cu o eventuala adjudecare de catre RCS& RDS la tuturor multiplexurilor DTT scoase la licitatie de catre ANCOM, din punct de vedere al unei consolidari a unei pozitii dominante pe piata canalelor TV?
    • r (Joi, 15 mai 2014, 12:56)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anonim

      Am analizat impreuna cu ANCOM daca are sens sa impunem restrictii privind participarea la licitatia pentru alocarea multiplexurilor. Am convenit ca, atractivitatea lor nefiind foarte mare, nu avem motive sa restringem concurenta.
  • Legea 448/2006,Art78,3(b) (Miercuri, 14 mai 2014, 18:54)

    chiuaua [utilizator]

    Cum comentati faptul ca aliniatul 3(b) din legea mai sus mentionata creaza o inechitate in piata, prin favorizarea firmelor protejate ?
    • r (Joi, 15 mai 2014, 12:57)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui chiuaua

      Legea a fost avizata de noi pentru ca reprezinta o masura de ajutorare a persoanelor cu handicap. Potentialul ei de distorsiune a pietei e in principiu redus. Trebuie sa fim atenti insa sa nu se abuzeze de prevederile legii.
  • Piata farma (Miercuri, 14 mai 2014, 19:16)

    oaspetele [utilizator]

    Cat de loiala e concurenta in piata farma, atata timpcat exista mastodonti care concentreaza in portofoliu importul de medicamente, distributia en gros cat si cea en detail, prin lanturile de farmacii?
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:00)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui oaspetele

      In principiu, existenta lanturilor de farmacii e in beneficiul consumatorului. De asemeni, nu am constatat pina acum o concentrare excesiva a pietei de distributie daca e sa ne comparam cu alte state UE. Avem in prezent o analiza in lucru pe piata farmaceutica, analiza in care ne uitam si la masurile luate de companiile producatoare de a limita accesul ditribuitorilor al produsele lor, dar sintem in special interesati de cresterea gradului de penetrare a produselor generice pe piata romaneasca.
  • Concurenta (Miercuri, 14 mai 2014, 20:04)

    Cos [anonim]

    De ce Consiliul Concurentei e monopol de stat?
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:02)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cos

      Consiliul Concurentei e o institutie publica, iar statul e un monopol.
  • Monopoluri artificiale (Miercuri, 14 mai 2014, 20:09)

    Ghetzi [anonim]

    Sunt legale monopolurile artificiale create de contractele exclusive de distributie de produse ("unic importator al produsului X sau Y") sau difuzare de transmisiuni sportive ("doar compania Z are dreptul exclusiv de difuzare in RO al competitiei sportive Q") ? Daca nu, ce faceti pentru a impiedica asta?
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:02)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ghetzi

      Cit timp cotele de piata sint relativ mici (sub 30%), acordurile de distributie exclusiva sint permise de lege pentru ca sint considerate in avantajul consumatorului.
  • 2 intrebari (Miercuri, 14 mai 2014, 21:16)

    Florin [anonim]

    Firma Holzindustrie Schweighofer controleaza decisiv piata prelucrarii lemnului de rasinoase cu largul concurs al statului. Dupa 11 ani, noi cei din viata reala care suntem afectati si dezavantajati, ne permitem sa intrebam:
    1). Exista masuri concrete, reale, pentru a limita aceasta dominarea a pietii? Va rog respectos sa nu aduceti in discutie noul cod silvic ca argument.
    2). Puteti estima numarul locurilor de munca pierdutese pe “lantul de custodie”, pentru a face public doar aspectul social al acestei dominari?
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:04)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin

      Consiliul a sanctionat un abuz de pozitie dominanta al firmei Kronospan, iar amenda a fost confirmata de Inalta Curte. In momentul de fata avem in lucru o analiza a pietei lemnului; astept in acest an concluziile preliminare. Daca vom gasi indicii de incalcare a legii, vom actiona. De asemenea, daca dvs aveti indicii ca s-a incalcat legea, va rog sa ne transmiteti aceste informatii.
  • Licitatii (Miercuri, 14 mai 2014, 22:03)

    eliram [utilizator]

    Aveti in vedere sa contribuiti la modificrea vreunei legi sau vreunei proceduri in ceea ce priveste licitatiile? Scopul modificarilor sa nu duca la o mai usoara hotie ci la transparenta si la corectitudine.
    Va multumesc!
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:07)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui eliram

      Urmarim transpunerea in legislatia nationala a noii directive europene privind achizitiile publice. Rolul nostru este insa sanctionarea intelegerii intre firmele concurente, in timp ce sanctionarea coruptiei revine altor institutii, in special parchetului. Avem in lucru mutle cazuri de licitatii trucate si e important sa intarim colaborarea cu celalte institutii care supravegheaza licitatiile astfel incit sa ne transmita prompt supiciiunile pe care le au. Aceasta e o zona prioritara de actiune pentru noi. Am creat o directie care se ocupa special cu sanctionarea trucarii lictatiilor si vreau ca si in continuare sa sanctionam sever cartelurile din licitatiile publice, ceea ce impreuna cu sanctiunile penale ale Parchetului sa conduca la un efect puternic de descurajare a acestor comportamente.
  • Voi de la C Conc similar cu cei de la prot consum (Miercuri, 14 mai 2014, 22:06)

    andreesanu [utilizator]

    Voi ce -ati facut ?,sau sunteti ca cei de la Comisia de supraveghere a lui Rusanu ???
    Cind ati gasit asemenea ilegalitati de ce n-ati sesizat parchetul ???.
    Jaful generalizat e acceptat tacit fiind cota parte a celor care inchid ochii.
  • Cum opriți exodul personalului? (Miercuri, 14 mai 2014, 22:17)

    Cosmin [anonim]

    Sunt un funcționar al Consiliului, asa ca va rog sa îmi permiteți sa rămân anonim.
    D-le Chirițoiu, în ultimul an au plecat din Consiliul Concurentei foarte mulți oameni și este vorba de oameni foarte bine pregătiți profesional, de la membri din conducere la unii dintre cei mai buni inspectori de concurenta. Plecările sunt neobișnuite, în condițiile în care piața privata este foarte jos și oamenii găsesc greu ceva. Dar tot vor sa plece iar eu știu cel puțin încă 4 colegi care se gândesc la plecare. Exodul personalului bine calificat pune în pericol mare orice intenții bune ati avea și viitorul Consiliului. Exista o stare profunda de nemulțumire și o lipsa de reacție a conducerii la ceea ce se întâmplă. Eu nu vreau sa plec dar îmi e teama de locul meu de munca, în condițiile în care au fost aduși oameni din afara instituției și au fost promovați direct în funcții de conducere, cu salarii foarte mari. Asa ceva nu s-a mai întâmplat pana acum în 15 ani de activitate și exista oameni cu state vechi care nici măcar nu au putut sa se înscrie la concurs. De ce? Și mai concret: ce veți face ca sa opriți exodul personalului calificat și ca sa se respecte promovările și concursurile, nu ca pana acum? Va rog sa răspundeți foarte concret!
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:11)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cosmin

      Nu vreau sa vorbim pe larg aici despre teme interne ale Consiliului pentru ca nu cred ca sint de interes foarte larg. Mi se pare important sa mentinem personalul valoros al Consiliului. Vreau sa trecem peste restrictiile birocratice si sa permitem oamenilor ca dupa un numar de ani sa-si poata schimba zona de activitate in Consiliu. Nu e normal ca 15 ani sa lucrezi intr-o singura directie. Pentru prima data avem acum un plan care identifica nevoile de formare ale personalului, realizat impreuna cu Banca Mondiala. E nevoie insa si abilitati pe care nu le gasim in Consiliu si pe care trebuie sa le aducem din afara, in special analiza economica de virf si avizarea actelor normative.
  • Exista carteluri legale? (Miercuri, 14 mai 2014, 22:23)

    Alin [anonim]

    1. Domnule Chirițoiu, exista carteluri legale? Vad ca vreți sa vorbiți de carteluri ilegale dar atunci înseamnă că există și carteluri legale? Care sunt acelea?
    2. De ce nu investigați mai multe carteluri? Sunt multe în orice tara și în orice economie dar dumneavoastră cam vânați musculițe și va lăudați de ani de zile cam cu aceleași lucruri. Asa ca va întreb câte carteluri estimați ca veți sancționa anul acesta și câte alte carteluri veți începe sa investigați?
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:15)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alin

      1. Aveti dreptate, nu e o exprimare foarte fericita. )formularea apartine redactiei - n.red.). Cartelurile sint in imensa lor majoritate ilegale. Pot sa ma gindesc si la intelegeri care sint permise, cum sint cele pentru stabilirea de standarde tehnice.
      2. Prioritatea noastra e depistarea si sanctionarea cartelurilor. Daca va uitati pe rapoartele noastre de activitate vedeti ca accentul se muta dinspre sanctionarea acordurilor verticale (intelegeri intre furnizori si clientii lor) spre sanctionarea cartelurilor (intelegeri intre firme concurente). Cu o exceptie, toate sanctiunile date anul trecut au vizat carteluri.
  • De ce cocolositi bancile? (Miercuri, 14 mai 2014, 23:15)

    Cezar [anonim]

    Domnule Chiritoiu, cu tot respectul, dumneavoastra pareti a fi in campanie electorala - si nu e nimic rau, ca suntem oricum in campanie.
    Mentionati bancile dar aici imi permiteti sa ma indoiesc, adica sa mai uit la fapte, nu la vorbe (ca sfatos sunteti). Mentionez ca lucrez in domeniul bancar - mi se spune Algebrica, puteti sa verificati :)
    Concret:
    1. Acum cativa ani bancile au aranjat o perioada mai lunga, prin discutii intre dealeri, dobanzile pentru imprumuturile intre banci pe piata interbancara (lucram intr-o trezorerie si stiu foarte bine cum s-a intamplat). Desi atunci a iesit insusi Guvernatorul (Mugur, desigur) si a tipat ca trucam piata, dupa vreo 2-3 ani de gandire profunda, Consiliul dumneavoastra a ajuns la concluzia mareata ca acolo nu era cartel. Pai daca nici acela nu era cartel, domnule Chiritoiu!? Probe, la cat ma pricep chiar si eu? O gramada de comunicari intre dealeri care se intelegeau inainte ce dobanda sa ofere. Pana si BNR a zis ca e cartel dar oamenii de la Consiliul Concurentei au zis ca Moromete (al batran) cand a vazut girafa: ”asa ceva nu exista”. Ba exista, domnule!
    2. Comisoanele aplicate cardurilor de plata. Consiliul Concurentei constata, acu vreun an ca acestea sunt enorme, raportat la oricine din Europa (si asa este!) iar comisioanele sunt stabilite prin acord intre banci (adica tot cartel, cum s-ar zice). Insa in intelepciunea dumneavoastra, decideti ca nu aplicati vreo sanctiune, rugati (!) bancile sa faca ceva (vag) si apoi nu mai miscati un deget (dar vorbiti mereu pe la conferinte pe tema aceasta). Stiu de scrisoarea primita de la consiliul concurentei tot de la colegii din banca, care s-au amuzat binisor vazand ce ton bland folositi. Si apoi s-au apucat de orice altceva decat sa va bage cat de cat in seama.
    Cam naspa.
    Asa ca va intreb si eu, ca sunt si eu cetatean: de ce cocolisiti bancile, domnule Chiritoiu? Daca nu este asa, va rog sa explicati, atent si cu detalii, cele doua situatii pe care eu vi le-am relatat mai sus.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:23)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cezar

      1. Aveti dreptate, Consiliul a investigat o potentiala intelegere intre banci pentru a creste dobinda de referinta (ROBOR) pe o perioada de cateva zile, imediat dupa prabusirea bancii Lehman Brothers. Situatia a fost rezolvata prin interventia BNR, care a plafonat nivelul ROBOR. Intr-adevar, nu am gasit dovezi certe ca acea crestere a indicelui ROBOR a fost rezultatul unui activitati infractionale si nu consecinta panicii de pe piata din acea perioada.
      Am aplicat insa amenzi procedurale de citeva milioane de euro pentru BRD si Raiffeisen.
      Daca aveti indicii legate de incalcarea legii in aceasta situatie sau de altele, va rog sa le transmiteti. Consiliul Concurentei va poate garanta confidentialitatea, potrivit legii.
      2. Problema nu este stabilirea in comun a comisionului interbancar la tranzactiile cu carduri (pentru ca nu exista alternativa eficienta), ci nivelul mare al acestuia. Pentru a avea un efect mai rapid in piata, am optat sa mergem pe calea reglementarii si guvernul a acceptat propunerea noastra, a incorporat-o intr-un proiect de lege inaintat parlamentului. Daca insa aceasta cale se va bloca, avem alternativa de a recurge la instrumentul unei investigatii.
  • care sunt alternativele la renel, eon? (Joi, 15 mai 2014, 9:07)

    bai [anonim]

    Buna ziua,

    Daca bine inteleg, scopul final al Consiliului Concurentei este eliminarea monopolului. Totusi, cand vine vorba de consumatorul casnic, in marea majoritate a cazurilor, acesta are o singura optiune cand vrea sa-si aleaga furnizorul de energie electrica (sau gaz, apa). Eu as numi asta monopol. Reconosc, nu este vorba de monopol la nivel national, este vorba de monopol la un nivel mai mic, monopol regional. Deci, tot monopol este. Spuneti-mi va rog daca gresesc, unde gresesc. In caz contrar, cum se poate rezolva aceasta situatie?

    Un studiu de caz simplu, alegeti va rog orice localitate din tara cu o populatie intre 5 000 si 20 000 de locuitori. Pentru aceasta locatilate, spuneti va rog cel putin 2 furnizori pentru:
    gaz
    curent
    apa
    salubritate


    Va multumesc.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:26)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui bai

      Retelele de distributie (energie, gaz, apa) reprezinta monopoluri naturale, pentru ca e ai eficient sa ai un singur cablu sau o singura teava. De aceea, genul acesta de activitati sint reglementate de stat, pentru ca monopolistul sa nu abuzeze prin tarife excesive. Ce putem face noi e sa colaboram strins cu reglementatorii (ANRE, ANCOM) pentru a ne asigura ca aceste piete functioneaza cit mai bine in beneficiul consumatorului. Mi-as dori sa avem o colaborare mai buna cu ANRSC (arbitrul pietei de utilitati - apa, salubritate).
  • Piata berii (Joi, 15 mai 2014, 9:29)

    Joe [anonim]

    Am cateva intrebari despre piata berii:

    1. Stiti ca marile firme de bere au proceduri interne de incalcare a concurentei? (Proceduri clare in care scrie ce se da - bani, bere gratis, mteriale promotionale - catre baruri, restaurante. Scrie clar cui se da, pentru ce, etc). Cand citesti o astfel de proceura ai impresia ca citesti procedurile mafiei!

    2. Stiti cam ce procent din berea care se vinde in baruri, restaurante, etceste primita de la marile firme de bere ratis sau fara acte?? Acele volume se dau foarte clarpentru A INCALCA CONURENTA!

    3. Ce aveti degandsa facti referitor la piata berii si cand? De 4-5 ani m intreb cand o sa vada vreo autoritate din Romania ce se intampla pe acea piata.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:30)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Joe

      Am lansat in dezbatere publica concluziile analizei noastre pe piata berii, in care am recomandat restructurarea contractelor de exclusivitate cu unitatile HORECA (restaurante, hoteluri, baruri), prin reducerea duratei si posibilitatea pentru unitatile de alimentatie publica sa iasa din contracte fara sanctiune, pentru a putea stimula concurenta pe piata.
      Sintem in dialog cu companiile producatoare de bere pentru a vedea cum vor implementa recomandarile noastre.
  • Dincolo de amenzile aplicate (Joi, 15 mai 2014, 9:57)

    hor [anonim]

    Buna ziua Donule Chiritoiu,

    apreciez curajul institutiei pe care o conduceti in lupta cu companii mari si importante din Ro, cum apreciez si curajul Dvs. de a va pune in fata cititorilor Hotnews. Daca e sa dau de exemplu Petrom-ul, unde statul inca este actionar, vocea lui de actionar nu se aude si nu a fost auzita!
    Doresc sa stiu daca, odata finalizat un dosar, cu aplicarea unor amenzi companiilor implicate, Consiliul Concurentei sesizeaza alte institutii ale statului cu privire la verificarea naturii penale a faptelor care au stat la baza dosarului Consiliului Concurentei.

    Va multumesc!
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:33)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui hor

      Romania este una dintre putinele tari europene in care cartelurile sint sanctionabile nu doar prin amenda contraventionala, ci si sanctiune penala. Parchetul nu are nevoie sa fie sesizat expres in aceste cazuri. In practica, colaborare merge mai degraba in celalalt sens, cind Parchetul - in cadrul investigatiilor de coruptie descopera indicii ale unor intelegeri intre firme - ne transmite noua dosarul. Atit mijloacele legale, cit si expertiza sint mai bune in cadrul Parchetului.
  • concurenta in formarea profesionala (Joi, 15 mai 2014, 10:05)

    marin ionel [anonim]

    Nu considerati ca este o concurenta neloiala faptul ca unii fac cursuri gratuite pentru cetateni prin fonduri europene in detrimentul celor care le fac cu plata si ultimii sunt scosi de pe piata fiindca nimeni nu mai vrea sa dea bani pentru ceva ce pot lua gratuit?
    Cred ca ar trebui cercetat acest aspect, la fel se intampla si in alte tari?
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:35)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marin ionel

      Noi colaboram cu Ministerul Fondurilor Europene pentru a ne asigura ca schemele de finantare din fonduri europene respecta regulile privind ajutorul de stat si nu distorsioneaza concurenta.
  • ANRSC creaza monopoluri (Joi, 15 mai 2014, 10:42)

    I.S. [anonim]

    Ordinul ANRSC nr. 343/2010 creaza o pozitie de monopol pe piata firmelor autorizate pentru citirea repartitoarelor de costuri . Desi la nivel national sunt autorizate circa 40 de societati pentru activitati specifice, in practica, la nivelul unui judet, exista cel mult 3-4 societati autorizate, iar autorizatiile sunt emise doar pentru anumite tipuri de repartitoare de costuri. In consecinta, consumatorul aflat in posesia unui anumit repartitor este obligat sa se adreseze unei anumite societati autorizate sa instaleze si sa gestioneze acel tip de dispozitiv.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:35)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui I.S.

      Avem o investigatie in acest domeniu si vom face publice in curind concluziile ei.
  • preturile medicamentelor in farmacii (Joi, 15 mai 2014, 10:43)

    Sorin [anonim]

    Aveti in vedere sau chiar sub investigatie preturile practicate de marile lanturi de farmacii din piata?
    Pare destul de clar ca exista intelegere intre ei: la majoritatea produselor preturile practicate se potrivesc la zecimala sau in cel mai bun caz diferera cu cativa bani, desi toti practica adaosuri uriase, unele produse fiind chiar si la pret dublu fata de alte farmacii neafiliate la aceasta intelegere. (ex. in cazul Septolete pretul e dublu: 9 lei vs. 19 lei).
    Ar trebui o mult mai atenta supraveghere domeniului, avand in vedere ca-n farmaci, clientii nu pot verifica pretul unui produs decat stand la coada si intreband vanzatorul, produsele nefiind expuse cu pret pe rafturi ca-n magazin/supermarket.
    Va multumesc.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:37)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin

      Va multumesc pentru sugestie. Pretul medicamentelor vindute pe reteta e reglementat de stat, dar cele care nu necesita reteta au pret liber pe piata. Vom verifica sesizarea dvs. Daca aveti detalii suplimentare, va rog sa ni le transmiteti.
  • Preturile practicate de Apa Nova (Joi, 15 mai 2014, 11:06)

    Sorin [anonim]

    Cum comentati faptul ca Apa Nova, desi are monopol in Bucuresti pe acest segment de servicii, mareste preturile dupa bunul plac:
    In ultimii 13 ani tariful a crescut de 17 ori, din care doar in ultimii 3 ani tariful aproape s-a dublat. De asemenea si pretul pentru canalizare s-a multiplicat serios in ultimii ani, desi investitile sunt aproape inexistente sau sunt doar pe hartie, lucru dovedit si de faptul ca la fiecare ploaie mai serioasa o gramada de strazi se inuda...
    Puteti interveni si investiga acest lucru?
    Va multumesc.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:39)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin

      Primaria Bucuresti are un organism care reglementeaza tarifele Apa Nova. Dupa cum spuneam mai spus, mi-as dori sa avem o colaborare mai buna cu ANRSC ca sa putem sa intervenim in ceea ce priveste contractele de alimentare cu apa sau salubritatea.
  • asistenta tehnica (Joi, 15 mai 2014, 11:08)

    anonim [anonim]

    domnule Chiritoiu,
    aveti in vedere si piata asistentei tehnice si managementul proiectelor de apa-canal finatate pe POS Mediu?
    daca faceti o analiza veti observa ca sunt aceleasi firme, in diferite asocieri, care au monopolizat aceasta piata.
    Mai mult, se pare ca sunt facute intelegeri prealabile, in asa fel incat sa se imparta contractele.
    Multumesc
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:41)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui anonim

      Daca aveti indicii de trucare a licitatiilor, va rugam sa ni le transmiteti.
  • ATENTIE LICITATII (Joi, 15 mai 2014, 11:15)

    tiberiu [anonim]

    buna ziua,

    as dori sa va aduc la cunostinta o posibila intelegere care trebuie cercetata de consiliul concurentei:
    piata este licitatia in sistemul de deseuri ( a se vedea licitatiile de la consilile judetene bacau,neamt, dolj,olt,mures...
    firmele suspectate de mine sunt : sc gradinariu srl bucuresti, sc triplast srl tg.mures, iridex bucuresti.
    un subiect foarte interesant pentru consiliul concurentei si presa.

    astept un raspuns si o cercetare a consiliului.

    va multumesc
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:42)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui tiberiu

      Daca aveti mai multe informatii si dovezi ale unor intelegeri, va rugam sa ni le transmiteti.
  • Aplicarea art. 5 (1) lit. f) (Joi, 15 mai 2014, 11:22)

    Mihai [anonim]

    Domnule Presedinte, legea concurentei acopera investigarea atat a licititatiilor publice, cat si a altor tipuri de licitatii (eventual private).
    Ne putem astepta din partea autoritatii la investigarea si a licitatiilor private, nu doar a celor publice? Deocamdata nu exista niciun caz cu privire la licitatiile private.

    Multumesc.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:43)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      E adevarat ca ne concentram in primul rind pe trucarea licitatiilor publice. Vom finaliza insa in acest an o investigatie pe piata agentiilor de publicitate unde suspectam o intelegere care viza licitatii private.
  • oare putem ... (Joi, 15 mai 2014, 11:31)

    jidanul [utilizator]

    Buna ziua D-le Chiritoiu,

    Oare putem cuprinde raul, economico-financiar si social, pe care ni-l facem cu toate aceste nelegiuri pe care le mentionati:"Licitatii trucate, carteluri ilegale, intelegeri pentru fixarea preturilor" ? Locul meu de munca este in zona organizarii de licitatii si inca nu am vazut o licitatie in care sa nu se stie cine o va castiga. Oare atat de mare e prostia si lacomia in Romania incat nu ne mai saturam sa ne furam caciula singuri ?

    Multumesc.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:44)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui jidanul

      Daca aveti indicii despre intelegeri intre firme participante la licitatii, va rugam sa ni le transmiteti. Daca suspectati trucarea licitatiei prin conditiile de participare, adresati-va autoritatilor competente.
  • Parctici anticoncurentiale (Joi, 15 mai 2014, 11:46)

    Stan Gheorghe [anonim]

    Stimate domnule Bogdan Chiritoiu,

    Cand vom auzi de o reglementare si in domeniul asigurari - service-uri. Dupa cum bine stiti, practicile anticoncurentiale ale asiguratorilor care favorizeaza service-urile "de casa", prin intermediul agentilor de daune nu va este necunoscut. Datorita acestor practici politele se vand la preturi neacoperitoare, iar unitatile reparatoare sunt obligate sa lucreze la preturi foarte mici, doar ca sa nu iasa din piata. Asiguratorii platesc dupa bunul plac, intre timp utilajele se uzeaza peste masura, bani de investitii nu sunt, angajatii sunt prost platiti, despre retehnologizare si instruire de personal nici nu se poate vorbi. La acest moment, piata asigurarilor este in general perceputa foarte prost, tocmai pentru ca s-au permis tot felul de practici anticoncurentiale: preturi de dumping, favorizarea unor reparatori in detrimentul altora etc.
    Daca intentionati sa negati acest fenomen va rog, mai bine nu raspundeti.
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:47)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stan Gheorghe

      Obiectivul legii concurentei este sa asigure preturi cit mai bune pentru consumatori. Consiliul a sanctionat intelegeri intre service-uri auto care aveau ca scop cresterea preturilor. Avem in momentul de fata in desfasurare o analiza pe piata asigurarilor auto si vom analiza si relatia intre firme de asigurare si service-uri.
  • Despre Loteria Romana (Joi, 15 mai 2014, 11:53)

    Ion Pop [anonim]

    Buna ziua, Domnule Chiritoiu

    Doua intrebari pe un subiect de actualitate:

    1. Ce masuri concrete va intreprinde Consiliul Concurentei privind incercarile de a favoriza o companie de stat, Loteria Romana, in dauna operatorilor privati de sloturi, prin eliminarea acestora si preluarea jucatorilor si a incasarilor de catre Loterie?

    2. E adevarat ca jocul de video-loterie de la Loteria Romana si jocurile de pacanele sunt de fapt concurente intre ele si ar trebui tratate nediscriminat?

    Multumesc anticipat pentru raspunsuri!
    • r (Joi, 15 mai 2014, 13:56)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion Pop

      1. Exista o initiativa legislativa in Parlament care urmareste sa interzica "pacanelele" private, permitind doar Loteriei sa desfasoare acest tip de activitate. Punctul nostru de vedere este ca, daca exsita ratiuni de sanatate publica care reclama intezicerea/restrictionarea pacanelelor, aceste masuri trebuie aplicate in egala masura operatorilor privati si Loteriei Romane.
      2. Intr-adevar, din punct de vedere concurential, videoloteria si jocurile de pacanele sint alternative pentru consumator si, ca atare, trebuie tratate in mod similar.
  • Concurenta neloiala (Joi, 15 mai 2014, 12:01)

    Paul Fratila [anonim]

    Buna ziua dle Presedinte,

    Sunt auditor financiar. Intrebarea se refera la efectuarea unei intelegeri intre CAFR - organismul de reglementare a profesiei - si Autoritatea de Management si Plati din MFP, care prevede ca auditul fondurilor europene se poate face doar in conditiile stabilite de acest agrement (trebuie facut un curs special, si trebuie sa ai calificativ A). Este corect ca in conditiile existentei unei legi care reglementeaza auditul sa vii si sa impui conditii pe care nu le-am cunoscut la data intrarii in profesie? Daca as fi stiut ca se pun tot felul de bariere, astfel incat doar un grup de firme sa ajunga la contracte nu m-ar mai fi interesat aceasta profesie.

    Multumesc

    Paul Fratila
    • r (Luni, 19 mai 2014, 10:23)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Paul Fratila

      Daca conditiile stabilite sunt rezonabile si se aplica tuturor, nu cred ca este o problema de concurenta.
  • la administratia strazilor (Joi, 15 mai 2014, 12:14)

    catalin [anonim]

    In ce stadiu se mai afla investigatia pentr ca nu ati mai comunicat nimic
    • r (Luni, 19 mai 2014, 10:24)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui catalin

      Constructia de drumuri este un sector in care ne-am implicat destul de mult.
      Am sanctionat 5 companii cu peste 3 milioane lei pentru trucarea unei licitatii organizate de C.N.A.D.N.R. pentru atribuirea unui contract de marcaje rutiere.
      Investigatia privind strazile din Bucuresti a fost finalizata in 2013 si am recomandat evitarea atat a organizării simultane a licitaţiilor cu acelaşi obiect, cat si a interacţiunii între ofertanţi.
      Am derulat o investigatie sectoriala in domeniul constructiilor de drumuri, in urma careia am facut o serie de recomandari autoritatilor implicate. De asemenea, ]n urma aceste analize, am declansat alte 4 investigaţii privind posibile înţelegeri anticoncurenţiale de tip cartel (extracţia/prelucrarea şi comercializărea de agregate minerale de balastieră, participarea cu oferte trucate la licitațiile organizate de către DRDP Craiova, împărţirea pieţei între unele companii active pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri aflate în administrarea DRDP Braşov, respectiv DRDP Timişoara), ce se află în prezent în derulare.
  • Siati (Joi, 15 mai 2014, 12:18)

    SRA [utilizator]

    bonjour
    cher monsieur

    mafia din romania nu doreste concurenta si competenta !

    intrebare,

    dece ?
    stiati ca pierderela anuale sunt de 30 miliarde euro / an ?

    ce este de facut, avem solutia si o putem comunica !

    merci,

    bien cordialement

    stefan radoveanu
    expert intelligence économique
    geneve
    • r (Luni, 19 mai 2014, 10:24)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui SRA

      Inca de la Adam Smith, comerciantii erau intelesi pentru a creste preturile! Nimic nou sub soare!
  • Numar invetigatii si inspectii inopinate (Joi, 15 mai 2014, 12:29)

    Anca [anonim]

    Buna ziua.
    Cate investigatii ati dechis din decembrie 2013 pana in mari 2014 (in ultimele 6 luni) si cate inspectii inopinate ati efectuat in acest interval?
    • r (Luni, 19 mai 2014, 10:25)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anca

      In perioada mentionata de dvs, am declansat 3 investigatii si s-au derulat 4 inspectii inopinate
      Trebuie sa mentionez ca odata cu intrarea in vigoare a noului cod de procedura penala, avem nevoie de mandat judecatoresc pentru a putea face inspectii inopinate
  • Cum protejati farmaciile independente? (Joi, 15 mai 2014, 12:34)

    Farm. Neamt [anonim]

    buna ziua, suntem o farmacie independenta din judetul Neamt, ne confruntam cu mari lipsuri de medicamente datorita faptului ca distribuitorii cu care lucram prefera sa isi aprovizioneaza propriile lanturi de farmacii sau sa exporte produsele la preturi avantajoase. pentru anumite produse, ca de exemplu Seretide, cel putin, avem un sistem prin care putem comanda direct de la producator, primim produsele mereu la timp si la preturi avantajoase, chiar am solicitat extinderea sistemului si pe alte produse si la alti producatori. nu am vazut insa nici pana acum nicio reactie fata de distribuitori - acestia isi aprovizioneaza propriile lanturi si pentru farmaciile independente niciodata nu au stocuri - pacientii nostri nu au acces la tratament si noi nu avem cum sa ii ajutam. ce parere aveti despre aceasta situatie?
    • r (Luni, 19 mai 2014, 10:25)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Farm. Neamt

      In prezent avem in derulare o investigatie sectoriala pe piata farmaceutica, iar concluyiile preliminare indică faptul că folosirea de către producători a unui sistem restrâns de distribuţie cu 1, respectiv 3 distribuitori a afectat nivelul discounturilor transferate farmaciilor. In cadrul acesti studiu vom analiza si beneficiile pe care fiecare sistem le-a oferit consumatorilor, atât din punct de vedere al preţului, cât şi al serviciilor oferite de farmacie, a disponibilităţii produselor. De asemenea, avem in analiza si modelul de distributie al Seretide.
  • Leasing auto (Joi, 15 mai 2014, 13:02)

    Stan Gheorghe [anonim]

    De ce firmele de leasing auto si nu numai, obliga clientii sa incheie contracte de asigurare RCA si CASCO numai prin brokerii lor? De ce nu are voie clientul sa-si aleaga singur asiguratorul?
    • r (Luni, 19 mai 2014, 10:25)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stan Gheorghe

      Firma de leasing este proprietarul bunului. Ca urmare proprietarul poate selecta o lista a companiilor de asigurari agreate astfel incat sa isi conserve bunul si sa existe oferte rezibabile pentru beneficiarul leasing-ului
      Asa cum am mai mentionat, avem in derulare o investigatie sectoriala pe piata asigurarilor RCA si CASCO, in cadrul careia vom analiza toate aspecte ce tin de acest sector.
  • Amenzi (Joi, 15 mai 2014, 13:12)

    Lucian [anonim]

    Felicit CC pentru cazurile investigate si finalizate. Cum poate CC sa evite transferul amenzilor aplicate in preturi sau tarife? Vezi cazul benzinarilor. Merci
    • r (Luni, 19 mai 2014, 10:26)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Lucian

      Daca firmele sunt supuse presiunii concurentiale, nu isi pot permite sa transfere in pret amenzile primite. In ceea ce priveste cazul benzinarilor, analizele noastre au indicat faptul ca amenda nu s-a transferat in pret. Dupa aplicarea amenzi s-a constatat o temporizare a cresterii preturilor la pompa.
  • UE (Joi, 15 mai 2014, 13:15)

    Diaspora [anonim]

    Cum apreciati relaţia Romaniei cu UE pe concurenţa şi care sunt prioritaţile dumneavostra în următoarea perioada la nivel european?
    • r (Luni, 19 mai 2014, 10:26)

      Bogdan Chiritoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Diaspora

      Colaborarea cu Uniunea Europeana, respective cu Comisia Europeana este foarte buna in domeniul concurentei.
      Suntem implicat în procesul iniţiat de Comisia Europeană în vederea modernizării regulilor de ajutor de stat (State Aid Modernisation), ceea ce presupune modificarea legislaţiei, simplificarea regulilor de ajutor de stat şi responsabilizarea statelor membre în ceea ce privește monitorizarea ajutoarelor de stat.
      In ceea ce priveste prioritatile pentru următoarea perioada la nivel european as mentiona colaborarea cu Comisia Europeana in vederea conversiei datoriilor in actiuni la Posta Romana in contextul privatizarii.
      De asemenea, o alta prioritate o constituie obtinerea statulului de membru asociat al Comitetului de Concurenta al OCDE.
      In mod voluntar, Consiliul Concurentei s-a supus procesului de examinare a activităţii instituţiei şi politicii concurenţei în România (peer-review) de OCDE. Rezultatele acestei analize ne-au incurajat sa ne depunem candidatura pentru a deveni membri în structurile de lucru cu atribuţii în domeniul concurenţei ale acestei organizaţii.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version