Tarom va relua zborurile directe spre China incepand chiar din luna august, informeaza Mediafax citand surse din cadrul companiei. Un anunt asemanator a fost facut si de vicepremierul Liviu Dragnea, in luna martie, dupa o vizita a sa la Beijing. Este o decizie care ridica mari semne de intrebare. De ce ar fi nevoie o linie aeriana directa cu China si nu cu Statele Unite ale Americii cu care Romania are legaturi mult mai stranse si multe mai importante din punct de vedere economic si strategic? Vezi in text de ce ar fi nerentabile zborurile directe spre China, si de ce ar fi mult mai justificata o linie aeriana directa cu SUA.

Airbus A310 - avion retras din flota TaromFoto: Wikipedia

Linia aeriana Bucuresti-Beijing si retur a fost sistata in 2003, din ratiuni economice. Ce s-a schimbat din 2003 pana acum ca sa poata justifica redeschiderea liniei aeriene. Au fost incheiate niste memorandumuri cu China in vederea realizarii unor proiecte in domeniul agriculturii, energiei si comunicatiilor, insa pana acum nu s-a concretizat nimic si nici nu exista indicii ca vor fi incheiate contracte de mare valoare in urmatoarea perioada. In plus, nici comunitatea romaneasca din China nu este atat de numeroasa incat sa justifice o linie aeriana care cu 10 ani in urma s-a dovedit neviabila din punct de vedere economic. Acum, se doreste operarea a doua curse pe saptamana, durata unui zbor urmand sa fie de noua ore.

In schimb, facand o paralela, o linie aeriana directa cu SUA pare a fi mult mai justificata. Un argument puternic ar fi ca Romania este aliat apropiat si partener strategic al SUA, mai ales in actualul context de securitate regional. De asemenea, din punct de vedere economic, trebuie luat in calcul Tratatul de Liber-Schimb Transatlantic (TTIP) care va incheiat intre Uniunea Europeana si SUA, acesta fiind una dintre marile prioritati europene. Tot din punct de vedere economic, legaturile cu SUA sunt mult mai puternice, fiind prezente in Romania o serie de investitori americani importanti, precum Chevron, ExxonMobil, Cargill, Timken, Citibank, Dell, FORD, Smithfield, Johnson & Johnson etc. In plus si foarte important, comunitatea romaneasca din SUA este mult mai mare decat cea din China.

  • Ponta si Dragnea vor zboruri directe spre China, chiar daca ar putea fi nerentabile

"Daca toate procedurile se desfasoara asa cum am fost asigurat astazi, undeva in luna iunie-iulie am putea veni in China cu un zbor direct de la Bucuresti la Beijing. Speram sa se intample lucrul asta, cei de la Tarom sunt pregatiti si cred avem foarte mari sanse ca, in iunie-iulie, sa aiba loc primul zbor intre Romania si Beijing", a spunea Dragnea in luna martie. El afirma ca este nevoie de o astfel de linie si pentru ar fi multi turisti din China care ar dori sa viziteze Romania.

Ideea reluarii zborurilor catre China a fost lansata inca de anul trecut, in luna iulie, de catre premierul Victor Ponta in cadrul unei vizite la Beijing, si a fost reluata in noiembrie, dupa un forum economic romano-chinez la Bucuresti. In iulie, fostul director executiv al Tarom, Nicolae Demetriade, a spus ca Tarom nu detine avioane pregatite pentru zboruri directe catre China. "Ne dorim cu totii sa zburam nu doar la Beijing, ci si la New York sau in alte orase. Dar trebuie sa vedem posibilitatile pe care le avem si analizam orice sansa. In acest moment nu putem sa zburam la Beijing cu avioanele pe care le avem. Nu avem un avion care sa poata asigura acest lucru", a afirmat Demetriade. La randul sau, Dan Pascariu, fost presedintele CA al Tarom, spunea ca nu se justifica economic astfel de zboruri. "Cat de mare poate sa fie frecventa unor curse Bucuresti-Beijing astfel incat sa fie avioanele pline si sa poata fi profitabile? Pentru ca daca sunt saptamanale, cu ramanerea echipajului acolo timp de o saptamana, costurile cresc atat de mult incat pana la urma un astfel de zbor poae deveni nerentabil", a afirmat Dan Pascariu.

NOTA HotNews.ro a solicitat si asteapta un punct de vedere al Tarom.