​Producatorul german de branzeturi Hochland si-a vazut afacerile crescand cu 10% anul trecut, spre 216 milioane lei si previziunile indica un avans si pentru anul in curs, spun reprezentantii grupului care detine in Ardeal doua unitati de productie. Despre piata cascavalului si cum se produce acesta, puteti citi in articol.

Fabrica de cascaval de la SovataFoto: Hochland

Hochland a avut in 2013 afaceri de 216 milioane lei (49 milioane euro) si un profit net de 9,4 milioane lei (2,1 milioane euro). Fata de 2012, profitul a crescut cu 50%, iar cifra de afaceri, cu aproape 20 milioane lei, arata datele Ministerului Finantelor.

Cifra de afaceri a companiei a fluctuat in ultimii cinci ani: in 2008 a fost de 216 milioane lei, apoi a scazut cu peste 10 milioane, iar intre 2010 si 2012 a fost in intervalul 190-200 milioane lei.

Care sunt asteptarile pentru anul in curs? "Primele cinci luni ale anului sunt comparabile cu anul precedent; avand in vedere planurile de comunicare si produsele noi pe care le avem in vedere pentru 2014, estimam ca vom depasi rezultatul lui 2013" spune Andreea Marincescu, director de marketing al Hochland Romania.

Compania are in Romania aproximativ 360 de angajati in trei locatii: Sovata, Sighisoara si Bucuresti. La Sighisoara este o fabrica ce produce branza topita, la Sovata este fabricat cascavalul, dar se realizeaza si materii prime care merg la fabrica din Sighisoara, iar la Bucuresti sunt birouri.

Compania germana a preluat in 1998 fabrica de la Sighisoara, pe care a modernizat-o, iar in 1999 a facut acelasi lucru cu fabrica de cascaval de la Sovata care functiona din 1975.

O mica parte din productia din Romania merge la export, in tarile din regiune, capitol la care va fi adaugata o noua tara anul acesta "Branza topita produsa in fabrica Hochland de la Sighisoara este exportata in proportie de aproximativ 6% in Bulgaria, Moldova, Kosovo, Macedonia si Bosnia. O noua destinatie de export pentru aceasta categorie de produse va fi adaugata anul acesta - Serbia", spune directorul de marketng.

Compania germana spune ca detine o cota de 18% pe piata romaneasca a cascavalului, produs care in piete mari precum Polonia sau Germania nu este prezent. Estimarile Hochland sunt ca piata totala a branzeturilor in Romania are un volum anual de 100.000 tone, dintre care 55.000 t reprezinta comertul fiscalizat.

La fabrica de cascaval de la Sovata, unde Hochland a organizat o vizita de presa, productia anuala este de 2.000 de tone, o mica parte din productie mergand la export, in tarile din Balcani. Cascavalul este produs cu laptele colectat zilnic de la 230 de fermieri care au peste 8.000 de vaci, cantitatea colectata in fiecare zi fiind de 100.000 de litri. Pentru fiecare kilogram de cascaval se utilizeaza in medie zece litri de lapte.

Laptele care ajunge la fabrica este testat pentru a nu avea compusi neconformi si apoi este pasteurizat - ceea ce inseamna ca este adus la temperatura de 72 de grade unde este tinut timp de 15 secunde inainte de a fi racit. Apoi din lapte se separa, in prezenta cheagului, casul de zer. In procesul de fabricatie, casul este oparit, sarat si zvantat.

Cascavalul, inainte de maturare, are o consistenta asemanatoare cu mozarella, iar gustul nu este initial puternic, dar se schimba dupa ce cascavalul este pus la maturat timp de minim 10-12 zile sau maxim doua luni.

Pentru cascavalul afumat procesul de afumare se face cu lemn de fag si dureaza trei ore, efectele afumarii tinand atat de schimbarea culoarii, cat si de prelungirea duratei de conservare.

Fabrica de cascaval din Sovata produce din 1975, iar in 1999 a fost achizitionata de Hochland care a investit 10 milioane euro, cele mai noi modernizari fiind realizate in 2012 pentru o noua linie de ambalare (un milion de euro). La preluare, numarul de angajati era de 50, iar in prezent este de aproximativ 130.

Cele mai mari concurenti ai Hochland in piata locala sunt Albalact, Danone si Friesland.

Grupul german Hochland SE are 4.300 de angajati pe plan mondial, dintre care 2.700 in Germania. Cifra de afaceri a fost anul trecut de 1,2 miliarde euro, iar vanzarile au totalizat 275.000 tone.