Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) sustine ca se preconizeaza creșterea cu cel puțin 15% a tarifelor practicate de către operatorii de transport ca urmare a adoptării Hotărârii de Guvern prin care s-au stabilit condițiile de restituire către operatorii de transport rutier licențiați a accizei suplimentare pentru achizitia de motorina.

Transportatorii vor fi obligați să majoreze tarifele cu 15% pentru a recupera pierderile provocate de acciza nerecuperabilă, majorare pe care au amânat-o în așteptarea returnării accizei suplimentare, se arata intr-un comunicat de presa.

UNTRR sustine că excluderea din schema de rambursare a operatorilor economici care se află in procedură de executare silită, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională sau lichidare și adoptarea termenului de 2 luni pentru aprobarea cererilor de rambursare, vor conduce la majorarea tarifelor operatorilor de transport.

Potrivit comunicatului, consecința firească a adoptării Hotărârii de Guvern în această formă este faptul că operatorii de transport rutier sunt obligați să alimenteze în afara granițelor țării și să își echipeze vehiculele cu rezervoare cu o capacitate din ce în ce mai mare.

"Mai mult decât atât, dacă până anul acesta, transportatorii internaționali reveneau în țară cu rezervorul gol, acum alimentează cât se poate de mult în străinătate acolo unde prețul carburanților este mult mai mic decât în România. Este firesc și natural ca, dacă firmele au identificat un carburant mai ieftin în țările vecine, să meargă și să alimenteze de acolo. În această perioadă, nu consumul a scăzut, ci vânzările interne de carburanți. Iar dacă mai mult de 13%-15% din aceste vânzări s-au mutat afară, atunci bugetul nu a câștigat nimic din acciza suplimentară. Institutul Național de Statistică – INS a arătat că în aprilie vânzările din România au scăzut cu 18,7%", se mai arata in comunicat.

Guvernul a publicat in Monitorul Oficial procedura de restituiere a accizei suplimentare pentru achizitia de motorina de catre transportatori, document asteptat de mult timp, deoarece reglementeaza modul de restituire a accizei suplimentare pentru motorina consumata de transportatori. Potrivit art. 160 din Codul fiscal, unele categorii de transportatori beneficiaza de restituirea unei accize achitate la motorina in valoare de 40 Euro pentru 1000 de litri. Hotararea adopta un buget de 3,02 miliarde de elei pentru aceste restituiri de accize, buget ce se poate utiliza pana in 31 mai 2019.

Procedura efectiva de restituire cuprinde:

  • Pasul intai Operatorii economici ce doresc restituirea accizei au obligatia sa se inscrie in Registrul vehiculelor, ce cuprinde operatorii economici eligibili pentru restituirea de acciza. Nu este foarte clar definit cine intocmeste acest Registru, acesta fiind definit generic administratorul schemei, probabil Autoritatea Rutiera Romana.
  • Pasul al doilea. Se depune documentatia necesara aprobarii, care e destul de stufoasa. Inregistrarea in Registru se face prin depunerea unei cereri si va fi insotita de anexa 2 si anexa 3 (din Monitorul Oficial), cum ar fi certificatele de inregistrare in scopuri de TVA, certificatul de atestare fiscala, contractul cu distribuitorul de combustibil, lista vehiculelor eligibile insotite de asemenea de mai multe informatii cum ar fi licentele, certificatele de inmatriculare, caracteristicile vehiculului.
  • Pasul al treilea. Verificarea actelor. Administratorul schemei verifica eligibilitatea fiecarui vehicul si aproba total sau partial sau respinge cererea intr-un termen de maxim 15 zile de la data depunerii cererii;
  • Pasul al patrulea (daca se aproba solicitarea). Restituirea de acciza se va face intr-un cont bancar din Romania, indicat in cererea de restituire de acciza.