Compania Malaysia Airlines ar putea sa nu-si mai revina niciodata dupa ce doua tragedii extraordinare i-au afectat imaginea. In martie a disparut avionul care nici pana acum nu a fost gasit, iar dezastrul din Ucraina a lovit crunt compania. Pasagerii o vor evita fiindca pur si simplu cred ca e ceva in neregula cu ea, iar numarul de rezervari a scazut drastic in ultimele luni.

Financial Times noteaza ca acest al doilea dezastru, avionul doborat in zona Donetsk, poate da lovitura finala companiei aeriene malaeziene. In martie a disparut zborul MH370 care a devenit unul dintre cele mai mari mistere din istoria aviatiei, iar la mai putin de cinci luni un alt avion este subiectul unei catastrofe. Bilantul celor doua evenimente este de peste 500 de morti, iar efectele sunt crunte.

Practic, valoarea de piata a companiei a scazut cu 40% in ultimele noua luni, iar rezervarile facute de chinezi - un segment esential de business - au scazut cu 60%.

Asiaticii sunt superstitiosi si, indiferent cat de mic ar fi gradul propriu-zis de vina al companiei aeriene, pur si simplu o vor evita fiindca isi vor spune ca ceva este clar in neregula din moment ce avioanele sunt implicate atat de des in accidente.

In plus, compania este pe pierderi de ani buni si principalul actionar, fondul de investitii Khazanah din Malaezia, spunea in iunie ca mai exista fonduri pentru un an si apoi pot fi luate in considerare toate variantele.

Malaysia Airlines s-a zbatut sa-si revina dupa avionul pierdut in martie si a acordat reduceri substantiale, dovada ca si avionul doborat in Ucraina era plin. Dar nu a fost destul si imaginea companiei are de suferit si in Europa fiindca niciodata o companie aeriana nu a pierdut doua avioane in asa scurt timp si cu atat de mari controverse.

Destui potentiali clienti isi spun: "E prea mult ghinion in jurul acestei companii" si in consecinta aleg companii aeriene low-cost sau companii nationale din alte tari.

Malaysia Airlines s-a infiintat in 1937 si in prezent are o flota de peste 85 de aeronave.