Daca realizarea conexiunii rutiere Pitesti - Sibiu, fie si in forma de drum expres propusa in recent lansatul Master Plan General de Transport (MPGT), va fi implementat cu intarziere, exista riscul unei scadari a incarcarii uzinei Dacia de langa Pitesti, spune vicepresedintele companiei, Constantin Stroe. In MPGT, realizarea drumul expres Pitesti - Sibiu este propusa pentru perioada 2021 - 2030, insa prioritizarea din masterplan poate fi schimbata drastic de un document ce va fi elaborat la nivel politic in perioada urmatoare.

Platforme incarcate cu modele DaciaFoto: daciagroup.com

"Sunt n localitati [n.r. pe ruta actuala Sibiu - Pitesti] unde esti obligat sa mergi cu cu 50 la ora. Sunt blocaje. Zona asta peste Dealul Negru, configuratia drumului nu iti da voie sa mergi cu o viteza mai mare de 25-30 la ora, pante, curbe, serpentine. Daca acest drum, fie el si expres, va fi intarziat la calendele grecului, sa nu ne surprinda ca, incet dar sigur, o parte din incarcarea uzinei de la Pitesti va incepe sa coboare", a avertizat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, in emisiunea Biziday de la TVR 1.

  • Avertismentul vicepresedintelui Dacia vine dupa ce in urma cu cateva zile directorul general al companiei preciza ca unele proiecte ale grupului ar putea fi alocate in viitor uzinei din Turcia si nu celei din Romania din cauza problemelor de competitivitate din tara noastra.

Declaratiile lui Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, vin dupa ce, odata cu publicarea Master Planului General de Transport, a reiesit public ca realizarea conexiunii rutiere intre Sibiu si Pitesti va fi facuta printr-un drum expres, si nu o autostrada, propus spre finalziare abia in perioada 2021-2030.

Realizarea conexiunii Sibu - Pitesti dupa 2020 contravine si intentiilor Comisiei Europene, care cere finalizarea cat mai repede a acestui tronson pentru a inchide odata si pentru totdeauna unul din coridoarele de transport europene prioritare - proiectul prioritar 7 de pe reteaua TEN-T Core (Arad-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta), fostul coridor paneuropean IV de pe teritoriul tarii noastre.

Master Planul nu este batut in cuie si lista proiectelor prioritare poate fi schimbata printr-un alt Plan ce urmeaza a fi concretizat

Proiectele implementate pana in 2020. Sibiu - Pitesti lipseste / propunerea din MPGT

Proiectele implementate pana in 2020. Sibiu - Pitesti lipseste / propunerea din MPGT

Foto: Hotnews

Despre propunerea spre implementare dupa anul 2020 a drumului expres Sibiu - Pitesti a scris si HotNews.ro intr-un articol amplu. In acelasi material se precizeaza, totusi, ca propunerile din MPGT nu sunt batute in cuie si ca, de fapt, prioritizarea finala a proiectelor se va face printr-un document separat, unul mai degraba politic ce va fi conturat in perioada urmatoare.

Fraza cheie din MPGT:

  • "Acest Raport privind Master Planul General de Transport va avea asociat un Plan separat de Implementare a Proiectelor, ce va defini programul de esalonare a proiectelor. Planul de Implementare va lua în considerare gradul de maturitate al proiectelor precum si eligibilitatea la diferite surse de finantare, criterii care nu au fost incluse în evaluarea multicriteriala utilizata la prioritizarea proiectelor din cadrul Master Planului. Este astfel posibil ca în cadrul Planului de Implementare proiectele sa fie promovate într-o ordine diferita fata de cea indicata în lista de proiecte prioritizate din cadrul raportului de fata". (pagina 4) [n.r. sublinierile apartin redactiei]

De altfel, acest lucrur la precizat si ministrul Ioan Rus, in urma cu doua zile la iesirea din sedinta de prezentare in Parlament a Master Planului de Transport.

"Master Planul este un document strategic. Pe seama lui se face un Plan Operational de Implementare a acestui document. In acela vor exista termenele. Sper ca acestd ocument vom reusi sa il avem la finele luii noiembrie", a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Ministerul Transporturilor: MasterPlanul va fi completat cu recomandarile Comisiei Europene si va tine cont de sursele de finantare si fondurile europene nerambursabile

In plus, trebuie precizat ca propunerea de prioritizare din Master Plan a fost facuta in urma unor analize in care nu s-a tinut cont de maturitatea proiectelor (cat de aproape sunt ele in realitate de a fi implementate, existenta unor studii etc) si nici de sursele de finantare.

In privinta acestui ultim aspect, trebuie sa precizam ca ruta Sibiu - Pitesti, aflata pe reteaua TEN-T Core si pe unul din coridoarele prioritare europene, este eligibila cu intaietate la o finantare nerambursabila de la Comisia Europeana de 85%, chiar 95% daca se beneficiaza de sistemul top-up pentru atrile care au acord cu Comisia, Banca Modniala si FMI.

Tocmai pentru aceste considerente, Ministerul Transporturilor a anuntat ca in perioada urmatoare, cand MPGT-ul este in dezbatere publica, actualul document va fi completat cu recomandarile Comisiei Europene dupa cum urmeaza [n.r. sublinierile apartin redactiei]:

a. Testarea proiectelor din Master Planul de Transport să se realizeze în baza unor criterii de prioritizare, care țin cont de performanța economică și apartenența la TEN-T CORE, la care se pot adăuga și criterii precum accesibilitatea sau mediul;

b. Revizuirea valorilor estimate ale proiectelor de infrastructură, pe baza standardelor de cost și a specificității proiectelor de infrastructură;

c. Asumarea direcțiilor de reformă feroviară, stabilite prin Master Planul General de Transport al României.

In plus, Ministerul Transporturilor mai precizeaza ca pentru stabilirea perioadei de implementare a proiectelor se vor avea in vedere următoarele criterii [n.r. sublinierile apartin redactiei]:

a. Durata de implementare a proiectelor;

b. Constrângerile determinate de sursele de finanțare;

c. Maturitatea proiectelor.