Eurocopter Romania, de langa Brasov, a finalizat un contract prin care a modernizat 20 de elicoptere Puna pentru RAF, contract in valoare de 22 milioane euro. Compania este pe cale sa semneze contracte mai mici cu clienti din Africa si Orientul Mijlociu si spera sa primeasca la inceput de 2015 unda verde pentru asamblarea de elicoptere Super Puma. La Ghimbav lucreaza aproximativ 180 de oameni, iar cifra de afaceri in acest an va fi la nivelul lui 2013, de peste 35 milioane euro.

Elicopter modernizat pentru RAFFoto: Hotnews

Modernizarea elicopterelor pentru Royal Air Force a inclus dotarea cu motoare noi, adaugarea de carlingi de tip "glass cockpit" ce incorporeaza sisteme de avionica de ultima ora si un sistem de ultima generatie de control al zborului. Puterea motorului a crescut cu 35%, iar consumul de combustibil a scazut cu 25%.

Ca parte a "renovarii" au mai fost adaugate un sistem securizat de comunicatii, noi sisteme de protectie antiracheta si de protectie balistica pentru pasageri si pentru echipaj.

Contractul a fost in valoare de 22 milioane euro in ceea ce priveste fabrica brasoveana, alte modernizari mai costisitoare facandu-se la uzine Airbus Helicopters din alte tari. Operatiunile au durat 23 de luni.

In prezent Eurocopter Brasov nu are in derulare contracte la fel de mari precum cel cu RAF, insa este posibil sa fie semnat un contract important cu un client din regiunea Africa-Orientul Mijlociu, un anunt urmand sa fie facut fie la final de 2014, fie la inceput de 2015.

Marea miza tine insa de posibilitatea inceperii operatiunilor de asamblare a unor elicoptere Super Puma la Ghimbav, existand si un teren pentru acest proiect si purtandu-se discutii cu autoritatile. Totul este insa ca Airbus Helicopters sa dea unda verde proiectului, un raspuns urmand sa vina la inceput de 2015, spune Jean-Louis Muscle, presedinte al Eurocopter Romania

Pentru proiect, actionarii IAR Brasov (IARV), companie controlata de stat, au pus la dispozitia Vadstena, firma inregistrata de Airbus Helicopters in Romania, un teren de 15.000 de metri patrati pentru productia de elicoptere Super Puma in Romania, precum si intrarea indirecta in actionariatul firmei din Romania a Airbus Helicopter.

Pe terenul respectiv Vadstena urmeaza sa construiasca o hala industriala in suprafata de 8.550 de metri patrati, destinata proiectului pentru producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 in Romania.

Elicopterul Super Puma are doua locuri pentru piloti si pana la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, in versiunea EC225, o raza de actiune de 1.135 de lilometri si poate atinge o viteza maxima de 345 km/h.

Airbus Helicopters, denumita anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajati la nivel mondial, si este prezenta in Romania prin Eurocopter Romania, unde detine 51% din actiuni, diferenta fiind controlata de IAR.

Eurocopter Romania, creata in 2002, a dezvoltat activitati legate de piata civila si militara si este principalul centru industrial din cadrul grupului care executa lucrari de reparatie/revizie si modernizare pentru elicopterele Puma si Alouette de pe piata mondiala.

Din 2008, Eurocopter Romania a lansat activitatile pentru elicopterele Super Puma, asigurand lucrarile aferente de intretinere, reparatiile capitale si upgrade-urile. Peste 100 de elicoptere au trecut de atunci pe la Eurocopter. Anul trecut cifra de afaceri a fost de 38 milioane euro, iar profitul, de peste 7 milioan euro.

Fabrica IAR Brasov, infiintata acum 90 de ani, a produs pana in 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial a fost transformata in unitate de productie de tractoare.

In 1968, fabrica de avioane a fost redeschisa sub numele ICA Brasov si s-a specializat in productia de elicoptere in parteneriat cu Aerospatiale Franta, in prezent subsidiara a Eurocopter.