Airbus Helicopters a inceput constructia fabricii de asamblare Super Puma MK 1 la Ghimbav, scrie cotidianul Buna Ziua Brasov care adauga ca investitia va fi de 40 milioane euro, iar primul elicopter civil va fi fabricat in 2017, un an mai tarziu urmand cele militare. Fabrica va fi construita pe un teren al IAR Ghimbav, companie care va fi principalul furnizor al noii fabrici.

Airbus Helicopter AS332 C1eFoto: airbus.com

Ziarul brasovean scrie ca a luna trecuta a inceput constructia fabricii, dar inca nu a fost facut un anunt oficial. Guillaume Faury, presedinte si CEO al Airbus Helicopters, a declarat la inceputul acestui an, la ceremonia de celebrare a unui an de la schimbarea denumirii concernului din Eurocopter in Airbus Helicopters, ca o parte din echipamentele de asamblare pentru Super Puma sunt deja mutate la subsidiara din Romania - Eurocopter Romania - dupa ce aceasta a finalizat anul trecut modernizarea 24 de elicoptere Puma pentru Royal Air Force, noteaza ESDPA ¬ European Security and Defence Press Association.

Fabrica ar urma sa fie construita pe un teren de 27.000 de metri patrati pus la dispozitie de compania IAR Ghimbav. Investitia se ridica la aproximativ 40 de milioane de euro, la care se vor adauga alte 11 milioane de euro pe care va trebui sa le investeasca IAR Ghimbav, companie care va fi principalul furnizor al fabricii.

Fabrica va fi operata de compania Vadstena SRL, o firma infiintata de cei de la Airbus Helicopters, iar hala industriala se va intinde in prima faza pe 8.550 de metri patrati.

Investitia se va derula in trei etape, scrie ziarul brasovean. In primele doua etape este avuta in vedere "varianta civila a elicopterului Super Puma MK1, caz in care autoritatea de proiectare si a asigurare a aeronavigabilitatii va fi in sarcina Airbus Helicopters, industrializarea elicopterului se va face in Romania, prin deschiderea unei linii de asamblare finala, care sa permita existenta pe flux a unor elicoptere in diverse faze pentru a permite livrarea de elicoptere la termene scurte", se arata intr-un document supus aprobarii actionarilor IAR Ghimbav anul trecut.

Vadstena SRL va fi responsabila cu contractarea directa a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori. Sustinerea post-livrare si service-ul elicopterelor vor fi asigurate pentru flota existenta de catre Airbus Helicopters, iar pentru viitorii clienti de catre Vadstena SRL.

In etapa a doua se mai are in vedere si varianta militara a elicopterului, precum si o varianta alungita a modelului C1e, precum si cresterea numarului de componente ce vor fi cumparate din Romania.

Proiectul prevede ca in 2017 sa iasa de pe linia de fabricatie primul elicopter civil de tip C1e, urmata in 2018 de iesirea de pe linia de fabricatie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungita a acestuia. Proiectul mai prevede ca in anii 2015 si 2016 sa fie vandute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricatie Airbus Helicopters, in perioada 2017 - 2018 sa fie vandute elicoptere produse atat de Airbus Helicopters, cat si pe linia dezvoltata in Romania, iar din 2019 sa fie vandute doar elicoptere de acest tip produse in Romania.

Pentru IAR Ghimbav deschiderea liniei de fabricatie a Airbus Helicopters la Brasov va reprezenta posibilitatea unei colaborari importante. Printre acestea se numara "fabricarea din prima zi a unor componente de structura (circa 2.000 de ore de manopera pe elicopter), cu conditia ca IAR sa isi execute, cu costuri proprii, pregatirea de fabricatie aferenta componentelor respective, fabricarea in termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu conditia obtinerii de catre Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta detine in prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul si alte cateva subansamble".

De asemenea, IAR ar putea produce si cablajele electrice, cu conditia reducerii cu cel putin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc, furnizorul actual al gigantului.