Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering trebuie sa lichideze santierul naval Daewoo Mangalia si o companie eoliana din SUA, din cauza problemelor financiare grave cu care se confrunta grupul, avertizeaza Korea Development Bank, cel mai mare actionar al acestuia.

Santierul naval Daewoo Mangalia Heavy IndustriesFoto: Agerpres

Korea Development Bank (KDB), care detine o participatie de 31,46% la Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering, considera ca lichidarea celor doua divizii este inevitabila, avand in vedere pierderile operationale ale grupului, de peste 3.000 de miliarde de woni (2,5 miliarde dolari), scrie portalul Korea IT Times, citat de Mediafax.

Presedintele grupului, Jung Seong-rip, a declarat anterior ca Daewoo trebuie sa restructureze toate subsidiarele care nu au legatura cu contructia de nave.

KDB, principalul creditor al Daewoo, considera insa ca in restructurare trebuie inclus si santierul naval din Mangalia.

"Daewoo Mangalia si DeWind sunt incapabile sa functioneze in continuare din cauza problemelor actuale ale grupului si trebuie lichidate. In procesul lichidarii, incluzand injectarea de capital de lucru si actualizarea garantiilor de imprumut, ar putea aparea o pierdere semnificativa", a anuntat Korea Development Bank.

Un oficial al KDB a explicat ca lucrurile vor fi mai clare dupa analizarea situatiei financiare.

"Chiar daca lucrurile vor fi mai clare dupa analiza situatiei financiare, daca sa restructuram diviziile din strainatate, se pare ca lichidarea va fi singura solutie", a spus oficialul.

Santierul naval Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI), cel mai mare constructor de nave din Romania, controlat de grupul sud-coreean Daewoo si de statul roman, a raportat pentru anul trecut pierderi record de 700 mil. lei, un nivel de aproape sapte ori mai mare fata de 2013, arata datele de la Registrul Comertului.

Daewoo-Mangalia Heavy Industries, o companie despre care fostul ministru al economiei Constantin Nita spunea in 2014 ca are o importanta economica si sociala esentiala pentru Romania", a avut anul trecut o cifra de afaceri de 914 milioane de lei, in scadere cu 23% fata de 2013, in timp ce numarul de salariati s-a mentinut la un nivel relativ constant, respectiv 2.600 de oameni, potrivit Ziarului Financiar.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering detine din 1997 o participatie de 50,99% la DMHI. Ceilalti actionari sunt Santierul Naval 2 Mai Mangalia, aflat in propritatea Ministerului Economiei, cu o detinere de 48,99%, si trei investitori coreeni.

Pe langa Daewoo Mangalia, grupul trebuie sa rezolve si problema diviziei eoliene DeWind din Irving, Texas, care este nerentabila.

Surse apropiate situatiei citate de Reuters anticipeaza ca grupul va inregistra in trimestrul al doilea pierderi de peste 1.000 de miliarde de woni (862 milioane dolari).

Numele santierului naval Daewoo Mangalia a aparut intr-un caz de evaziune fiscala in care procurorii DIICOT Constanta au efectuat joi zeci de perchezitii in sase judete si in Bucuresti.

Potrivit DIICOT Constanta, 55 de perchezitii domiciliare au fost facute joi in judetele Constanta, Tulcea, Galati, Braila, Buzau, Botosani si in municipiul Bucuresti, la sediile unor societati comerciale si la domiciliile unor persoane fizice, asociati sau administratori ai respectivelor societati, intr-o cauza penala vizand infractiuni de constituire a unui grup infractional organizat, evaziune fiscala si spalare de bani.

Din investigatiile desfasurate a reiesit ca, in perioada 2012 - 2015, mai multi cetateni coreeni si romani, prin intermediul unor societati comerciale din Romania, detinute sau controlate de acestia, au contractat diverse lucrari de la SC Daewoo Mangalia Heavy Industries SA, pe care apoi le-au subcontractat unor societati-fantoma pentru a evita plata catre bugetul consolidat al statului a TVA si a impozitului pe profit aferente lucrarilor realizate.