Responsabilitatea sociala corporatista (CSR) a luat nastere in perioada anilor ’60 - ’70 pe piata liberala din SUA, fiind adoptata si de companiile din Europa zece ani mai tarziu, in anii ’80 - ’90.

Rafinaria Petrotel-LUKOIL, PloiestiFoto: LukOil Romania

In Romania, conceptul s-a dezvoltat in anii 1990, odata cu aparitia mai multor ONG-uri, conform studiului „Responsabilitate Sociala (Corporativa) in Romania“, publicat pe undp.ro. In anii 2000, pregatirea Romaniei pentru integrarea in Uniunea Europeana a dus la reforme ce au influentat implicarea companiilor mari si mici in activitati de CSR. Acestea au trebuit sa restructureze sau sa inlocuiasca tehnologiile de productie cu unele mai „prietenoase” cu mediul si sa dezvolte masuri sociale pentru angajati si societate. Aderarea tarii noastre la UE a marcat si mai bine acest sector, multinationalele prezente transferand la nivel local din practicile si cultura organizationala de la sediile centrale. Conform studiului mentionat, domeniile cel mai adesea acoperite prin initiative de CSR in Romania includ bunastarea copiilor, educatia, arta, religia, mediul si sportul. In prezent, majoritatea companiilor mari de pe piata locala dezvolta campanii de CSR atat la nivel local (in orasele in care isi desfasoara activitatea), cat si national.

Cu planuri de afaceri pe termen lung, companiile din industria petrolului si gazelor naturale nu au ramas nici ele indiferente in fata acestor oportunitati de a „asculta“ care sunt problemele societatii in care isi desfasoara activitatea si de a da o mana de ajutor autoritatilor si membrilor societatii, in general. Pe langa sprijinul direct, prin initiative financiare umanitare si sponsorizari, aceste companii acorda o atentie speciala proiectelor sociale cu rol educational, prin care cetatenii sa constientizeze importanta unui mediu sanatos si faptul ca acesta nu poate exista fara o atitudine pozitiva a fiecaruia.

Compania LUKOIL, unul dintre liderii pietei petroliere, isi desfasoara activitatea in Romania de 16 ani. Inca din momentul achizitionarii rafinariei Petrotel din Ploiesti, in anul 1998, LUKOIL si-a desfasurat activitatea printr-o atitudine responsabila fata de mediu si societate, modernizand instalatiile de productie si concentrandu-se pe eliminarea reziduurilor ecologice din perioadele anterioare. A fost prima companie din Romania care a curatat cinci colectori de namol pentru a stoca uleiul timp de 40 de ani.

Pe langa atentia acordata dezvoltarii afacerii pe piata locala de petrol si gaze, Petrotel-LUKOIL a devenit din ce in ce mai constienta si mai familiarizata si cu nevoile societatii romanesti, printr-un contact permanent cu autoritatile. Astfel, de la an la an, compania a identificat problemele comunitatii in mijlocul careia isi desfasoara activitatea si s-a implicat in dezvoltarea de programe sociale in domeniul educatiei, culturii, ocrotirii mediului inconjurator si a facut investitii in programe de sanatate, toate in conformitate cu valorile companiei.

Mai multe locuri de joaca sigure pentru copiii din Ploiesti

Ploiesti este unul dintre cele mai importante orase industriale din Romania, cu focus pe productia de petrol si procesul de rafinare si are o populatie de 234.969 de locuitori. In prezent, rafinaria Petrotel-LUKOIL are o capacitate de 2,4 milioane de tone pe an si asigura aproximativ 1.000 de locuri de munca pentru ploiesteni. Tinand cont de numarul important de locuitori ai orasului Ploiesti angajati ai rafinariei Petrotel-LUKOIL si plecand de la premisa ca intr-un oras industrializat investitorii tind sa uite de copii si de locurile lor de joaca, in anul 2012 LUKOIL a pornit un parteneriat cu Primaria Ploiesti pentru modernizarea orasului si transformarea sa intr-un loc mai sigur pentru cei mici. LUKOIL a ales un cartier din zona de Nord a orasului, de langa rafinaria Petrotel-LUKOIL, si a construit din fondurile proprii un parc de joaca la standarde europene, pentru care a folosit materiale anti-trauma, spre marea bucurie a parintilor si bunicilor, care nu se mai tem pentru siguranta copiii lor, care se joaca pe tobogane, leagane si balansoare. In 2014, proiectul dezvoltat alaturi de Primaria Ploiesti a continuat cu un nou loc de joaca, situat in cartierul Mihai Bravu, construit pe o suprafata de 425 m². Gratie acestori investitii, rafinaria Petrotel-LUKOIL a fost inclusa in cartea Primariei, „Transformam Orasul Ploiesti”, fiind data drept exemplu atat pentru modul in care a realizat spatiile de joaca pentru copii, cat si pentru calitatea materialelor folosite.

Implicare constanta in colectarea deseurilor

Eficienta energetica, managementul apei, colectarea selectiva a deseurilor, masurarea si reducerea emisiilor sunt principiile care stau la baza activitatii din cadrul Petrotel-LUKOIL. Incepand cu 2013, compania si-a dorit sa duca aceste principii si in mijlocul comunitatii, printr-un program de atitudine eco, pe o durata de sapte ani. Intr-o prima etapa, scopul a fost sa sporeasca preocuparea elevilor fata de protejarea mediului, iar in urma initiativelor de colectare a deseurilor, in care s-au implicat peste 1 milion de elevi si profesori voluntari, au fost adunate 88.000 kg de resturi. Initiativa a fost numita una dintre cele mai bune Campanii de Responsabilitate Sociala in cadrul Romanian CSR Awards 2013.

Investitii in Clinica de Oncopediatrie Louis Turcanu din Timisoara

Conform celor mai recente studii, la nivelul Uniunii Europene rata medie de supravietuire a copiilor care sufera de leucemie este de 80%, spre deosebire de Romania, unde nivelul este de doar 50% - o diferenta determinata de slaba diagnosticare. Tara noastra nu are o statistica oficiala privind numarul copiilor bolnavi de leucemie sau alte tipuri de cancer, dar se estimeaza ca 5.000 de copii sufera de aceasta maladie, anual inregistrandu-se 500 de cazuri noi. Principala cauza pentru gradul mare de mortalitate este diagnosticarea incorecta. Constienta de impactul acestui procent negativ la nivelul societatii romanesti, in 2010 si 2011, Petrotel-LUKOIL a investit aproximativ 21.000 de dolari in actiunea caritabila „Fii alaturi de LUKOIL si salveaza vieti!”, pentru adunarea fondurilor necesare crearii primului centru de diagnostic si tratament al cancerului sistemului limfatic la copiii din Romania, la Clinica de Oncopediatrie Louis Turcanu din Timisoara. Campania s-a desfasurat la nivel national, fiecare cetatean fiind invitat sa sprijine acest demers al Petrotel-LUKOIL, la finalul ei strangandu-se suma de 1 milion de dolari, care a fost investita in echipament de diagnostic performant, cu ajutorul caruia medicii de la Clinica de Oncopediatrie Louis Turcanu reusesc acum sa salveze viata a peste 60 de copii in fiecare an.