Guvernul a aprobat miercuri printr-un proiect de lege noi reguli privind licitatiile pentru marile lucrari din bani publici sau fonduri europene. O noutate majora este ca o firma care contesta la Curtea de Apel rezultatul unei licitatii trebuie sa plateasca o cautiune de 2% din valoarea contractului. O alta noutate e posibilitatea ca o firma sa poata ataca rezultatul si dupa semnarea contractului. La fel de important: termenele de judecata in instanta sunt foarte stranse.

Frana in calea tergiversarii marilor licitatiiFoto: Hotnews

Marile noutati aduse de proiectul Guvernului:

  • Caile de atac pot fi exercitate atat anterior semnarii contractului (remedii pre-contractuale), cat si ulterior semnarii contractului (remedii post-contractuale)
  • Inainte de a se adresa Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor sau Curtii de Apel, persoana/firma nemultumita de modul in care se realizeaza o licitatie e obligata sa notifice autoritatea contractanta (minister, companie de stat, primarie etc). Daca nu va notifica autoritatea contractanta, nu mai are voie sa mearga la CNSC sau Curtea de Apel
  • O firma care contesta la Curtea de Apel rezultatul unei licitatii trebuie sa plateasca o cautiune de 2% din valoarea contractului
  • Proiectul stabileste termene mai scurte de judecata pentru contestatii la Curtea de Apel. Astfel, primul termen de judecata va fi de cel mult 20 de zile de la data inregistrarii contestatiei, iar termenele de judecata ulterioare nu pot fi mai mari de 15 zile

Proiectul Guvernului

Guvernul a aprobat miercuri printr-un proiect de lege noile reglementari privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica si a contractelor de concesiune, precum si cele referitoare la organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor. Caile de atac pot fi exercitate atat anterior semnarii contractului (remedii pre-contractuale), cat si ulterior semnarii contractului (remedii post-contractuale). Remediile pre-contractuale sunt menite sa corecteze incalcarile regulilor privind achizitiile publice/concesiunile in ceea ce priveste procedura de atribuire.

Trebuie mentionat ca sunt excluse din domeniul de aplicare al proiectului de lege achizitiile directe si achizitiile efectuate de oricare alte entitati decat autoritatile contractante/ entitatile contractante, astfel cum sunt acestea definite de legislatia in materie.

In prezent, sistemul privind caile de atac in materia achizitiilor publice si concesiunilor este reglementat de Capitolul IX din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Noul proiect de lege preia din Directivele europene in materie normele specifice de formulare a unor cai de atac de catre orice persoana care se considera vatamata printr-un act al autoritatii contractante. In cazul unei asocieri de operatori economici care depun o oferta comuna, se prevede expres ca orice membru al asocierii poate depune contestatie.

Caile de atac posibile

Caile de atac pot fi exercitate atat anterior semnarii contractului (remedii pre-contractuale), cat si ulterior semnarii contractului (remedii post-contractuale). Remediile pre-contractuale sunt menite sa corecteze incalcarile regulilor privind achizitiile publice/concesiunile in ceea ce priveste procedura de atribuire. Acestea includ masuri provizorii, respectarea in mod obligatoriu a termenului legal de asteptare pentru incheierea contractului si suspendarea procedurii de atribuire pana la solutionarea contestatiei pentru a preveni incheierea contractului.

Remediile post-contractuale sunt destinate sa constate nulitatea unui contract si/sau sa stabileasca acordarea unor despagubiri partii afectate dupa momentul la care contractul a fost atribuit.

Notificarea prealabila: fara ea, nu poti merge in instanta sa contesti licitatia

Un element de noutate adus de proiectul de lege consta in obligativitatea notificarii prealabile. Mai exact, inainte de a se adresa Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) sau instantei competente, persoana/firma care se considera vatamata are obligatia sa notifice autoritatea contractanta cu privire la solicitarea de remediere a pretinsei incalcari a legislatiei privind achizitiile publice sau concesiunile.

Astfel, operatorii economici pot sesiza direct autoritatea contractanta asupra unor eventuale nereguli, inainte de a depune contestatie la Consiliu sau la instanta de judecata, iar autoritatea contractanta poate lua masuri de remediere inainte de a fi depusa o contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor.

Lipsa notificarii prealabile duce la imposibilitatea sesizarii Consiliului sau instantei competente (Curtea de Apel). De la caracterul obligatoriu al notificarii prealabile a fost instituita o exceptie, in scopul evitarii formularii unor notificari prealabile succesive, de catre diferiti operatori economici care se considera vatamati de eventuale masuri de remediere adoptate de autoritatea contractanta, urmare a unei notificari prealabile. In cazul acestora, proiectul prevede posibilitatea sa se adreseze direct Consiliului sau instantei cu o contestatie.

Formularea unei notificari prealabile are ca efect suspendarea de drept a incheierii contractului, sub sanctiunea nulitatii absolute a contractului. Procedura privind notificarea autoritatii contractante nu va presupune costuri sau garantii suplimentare pe care ar trebui sa le suporte operatorul economic.

Costuri noi pentru cei care fac contestatii

In ceea ce priveste sistemul administrativ-jurisdictional de solutionare a contestatiilor, conform proiectului de lege, contestatia in fata Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) e gratuita si poate fi formulata doar daca se face dovada notificarii prealabile obligatorii. In ceea ce priveste solutionarea de catre CNSC, contestatiile formulate in cadrul aceleiasi proceduri de atribuire vor fi solutionate de complete diferite in perioada de pana la deschiderea ofertelor, respectiv, pentru etapa de dupa deschiderea ofertelor. In fiecare etapa, contestatiile formulate in cadrul aceleiasi proceduri vor fi conexate.

Atunci cand autoritatea contractanta a luat la cunostinta despre depunerea de catre persoane diferite a unor contestatii impotriva aceluiasi act al autoritatii contractante, atat in fata Consiliului, cat si in fata instantei, are obligatia sa informeze instanta in acest sens.

Decizia Consiliului de solutionare a contestatiei poate fi atacata cu plangere supusa unei taxe de timbru la Curtea de apel, sectia de contencios administrativ si fiscal, urmand a fi judecata de complete specializate in materia achizitiilor publice. In cazul in care decizia Consiliului a fost atacata cu plangere, autoritatea contractanta are posibilitatea sa suspende aducerea ei la indeplinire si/sau procedura de atribuire pana la comunicarea de catre instanta a hotararii de solutionare a plangerii.

Daca se solicita suspendarea procedurii de atribuire si/sau a executarii contractului la Curtea de Apel, e necesara constituirea in prealabil a unei cautiuni in valoare de 2% din valoarea estimata a contractului, dar nu mai mult de un maxim reglementat expres prin lege. Cautiunea a fost introdusa pentru a descuraja tergiversarea solutionarii contestatiilor prin introducerea cererilor de suspendare a procedurii.

In ceea ce priveste sistemul judiciar de solutionare a contestatiilor, potrivit proiectului de lege, contestatia in fata instantei de judecata este conditionata de plata unei taxe de timbru si poate fi formulata doar daca se face dovada notificarii prealabile obligatorii.

Termene scurte la Curtea de Apel

Pentru solutionarea mai rapida a contestatiilor, proiectul Guvernului stabileste termene mai scurte de judecata. Astfel, primul termen de judecata va fi de cel mult 20 de zile de la data inregistrarii contestatiei, iar termenele de judecata ulterioare nu pot fi mai mari de 15 zile.

Autoritatea contractanta are dreptul sa incheie contractul numai dupa comunicarea hotararii instantei de solutionare a contestatiei, sub sanctiunea nulitatii absolute a contractului.

Recursul impotriva hotararii instantei este supus unei taxe de timbru de 50% din valoarea taxei de timbru pentru formularea contestatiei in prima instanta. Daca se solicita suspendarea procedurii de atribuire si/sau a executarii contractului in aceasta faza de catre contestator, este necesara constituirea in prealabil a unei cautiuni in valoare de 2% din valoarea estimata a contractului, dar nu mai mult de un maxim reglementat expres prin lege.

La nivelul instantelor vor functiona complete specializate care vor solutiona plangerile formulate importiva deciziei pronuntate de Consiliu. Proiectul de lege propune masuri pentru asigurarea practicii unitare in materia achizitiilor publice si concesiunilor.

Proiectul face parte dintr-un pachet legislativ privind achizitiile publice. In acest pachet sunt cuprinse patru proiecte de lege: Proiectul de lege privind achizitiile publice, proiectul de lege privind achizitiile sectoriale, proiectul de lege prin care se reglementeaza concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii si proiectul de lege noile reglementari privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica.

Citeste si