Incepand din 2001, European Business Association (EBA) efectueaza odata la trei ani un sondaj de oopinie printre companiile europene care activeaza in Rusia si al caror numar se ridica, in prezent, la 522. Principala concluzie: rusii sunt tot mai rar numiti directori generali si manageri de productie, iar functiile strategice sunt incredintate celor care se bucura de increderea companiei-mama.
Cifra de afaceri a firmelor financiare a crescut, de atunci, de patru ori, a celor de consulting de 2.3 ori, a grupurilor industriale – de 1.6 ori, afirma presedintele comitetului EBA, Vladimir Ismailov, citat de cotidianul Vedomosti.
Companiile de consultanta juridica si-au sporit personalul in Rusia de 2.2 ori, cele industriale - de 1.5 ori. Europenii si-au schimbat prioritatile – Rusia constituie o atractie nu atat pentru forta ei ieftina de lucru si costurile de productie reduse, cat prin inalta productivitate a muncii – aproape de nivelul Europei.
„Pentru investitori, piata interna a Rusiei a devenit esentiala. Personalul rusesc si-a insusit metodologia si s-a adaptat noului ritm de munca, iar acum afacerile noastre sunt in Rusia la fel de eficiente ca si in orice alta tara”, afirma presedintele KPMG Rusia, Roger Mannings.
„Acum sase ani, situatia era total diferita”, precizeaza el, citat de Vedomosti. A fost corectata politica de cadre. Rusii sunt tot mai rar numiti directori generali si manageri de productie, iar functiile strategice sunt incredintate celor care se bucura de increderea companiei-mama. Rusii sunt lasati, in schimb, sa se ocupe de vanzari si de cumparari. „Sunt functii care presupun contactul direct cu oamenii, cunoasterea mentalitatii locale”, explica Ismailov.