Renault a cumparat, dupa aproape doi ani de negoicieri, un pachet de 25% din actiunile celui mai mare producator rus de automobile, Avtovaz, pentru mai mult de un miliard de dolari, potrivit editiei online a The Wall Street Journal. Aceasta investitie va permite companiei Renault si partenerului sau japonez Nissan sa se extinda pe o piata cu una din cele mai rapide cresteri de pe plan mondial.

Compania franceza va furniza partenerului rus know-how, tehnologie si va participa la managementul societatii. De asemenea, reteaua de furnizori a Avtovaz va fi integrata gradual in reteaua glogala de furnizori a aliantei Renault- Nissan, a declarat Thierry Moulonguet, directorul financiar al Renault.

Pentru preluarea Avtovaz, Renault a concurat cu General Motors si Fiat, insa potrivit oficialilor rusi, producatorul francez a avut castig de cauza deoarece s-a angajat sa pastreze brandul Lada.

Thierry Moulonguet a anuntat ca pretul tranzactiei va fi facut public dupa ce Renault va obtine toate aprobarile pentru prealuarea pachetului de actiuni. Ruben Vardanian, presedintele bancii de investitii Troika Dialog, un mare actionar al Avtovaz care a ajutat la incheierea tranzactiei, a declarat ca producatorul francez va plati in jur de 1,25 miliarde de dolari pentru pachetul de 25% din actiuni.

Principalii actionari ai Avtovaz sunt Rosoboronexport, o companie detinuta de stat ce se ocupa cu comertul de armament, si Troika, care inaintea acestei tranzactii controlau peste 75% din titlurile constructorului.

Renaul nu intentioneaza sa isi mareasca participatia la compania rusa, potrivit directorului sau financiar, care a adaugat ca Rosoboronexport va trebui sa se consulte cu Renaul daca va hotara sa vanda alte actiuni ale Avtovaz.

Dupa incheierea acestei tranzactii, Renault, Nissan si Avtovaz vor controla aproximativ 40% din piata auto din Rusia, unde, in anul 2015, vor fi comercializate peste patru milioane de automobile, fata de 2,5 milioane de unitati in acest an. Totodata, tranzactia va ajuta compania Renault sa isi depaseasca tinta anuntata anterior, de crestere a vanzarilor cu 800.000 de unitati, in perioada 2005 - 2009.

Achizitia Avtovaz, companie care fabrica automobilele Lada, este parte a cursei globale a constructorilor europeni, americani si japonezi de a patrunde pe noi piete in dezvoltare, precum Rusia si China, in scopul de a contrabalansa stagnarea de pietele traditionale.

Luna trecuta, Volkswagen a inaugurat o noua fabrica in Rusia, iar francezii de la PSA Peugeot-Citroen cauta o locatie pentru a-si construi o fabrica proprie in aceasta tara. Potrivit analistilor, datorita dezvoltarii clasei de mijloc, Rusia va deveni cea mai mare piata auto in 2009, detronand Germania.