Guvernul a modificat normele de aplicare a prevederilor privind atribuirea contractelor de achizitie publica, pe de o parte pentru solutionarea unor probleme ridicate, in mod constant, in practica achizitiilor publice, iar, pe de alta parte, pentru eliminarea barierelor artificiale aparute in activitatea curenta a autoritatilor contractante.

Potrivit Guvernului, o serie de modificari incluse in actul normativ urmaresc clarificarea unor situatii inca nereglementate sau reglementate insuficient.

In cazul rezilierii contractului de achizitie publica din vina exclusiva a contractantului, autoritatea contractanta emite documentul constatator in termen de 14 zile de la data rezilierii. Un exemplar al acestui document constatator se va incarca in SEAP si va putea fi vizualizat de toti cei interesati. In vechea legislatie nu exista obligativitatea incarcarii documentului in SEAP.

Documentul constatator se intocmeste in doua exemplare, autoritatea contractanta avand abligatia de a elibera un exemplar operatorului economic si de a depune un exemplar la dosarul achizitiei publice.

O copie a documentului constatator se publica in SEAP.

O alta modificare vizeaza introducerea posibilitatii ca ofertantul sa corecteze propunerea financiara si propunerea tehnica. Ofertantul are posibilitatea sa corecteze elementele propunerii financiare, ca urmare a unor erori aritmetice. Fara a fi afectat pretul prevazut in propunerea financiara, corectarea abaterilor tehnice minore au fost limitate, ca urmare a raspunsului din partea pietei din domeniul achizitiilor publice, la maximum 1% din pretul total al ofertei;

Ofertantul are posibilitatea sa modifice propunerea tehnica ca urmare a existentei unor abateri tehnice minore, care au la baza erori materiale evidente si care pot fi completate/corectate intr-un mod care nu conduce in realitate la depunerea unei noi oferte.

De asemenea, actul normativ include masuri de flexibilizare si de reducere a birocratiei in domeniul achizitiilor publice, intre care:

  • Introducerea interdictiei, pentru autoritatea contractanta, sa foloseasca calificarea si expertiza personalului desemnat sa realizeze activitatile cuprinse in contract, ca parte a procesului de calificare si selectie in cadrul procedurii de atribuire a respectivului contract.
  • Atunci cand ofertantul/candidatul demonstreaza indeplinirea unei cerinte de calificare legata de capacitatea tehnica si/sau profesionala sau situatia economica si financiara, se introduce posibilitatea ca acesta sa invoce sustinerea acordata de unul sai mai multi terti. Capacitatea tertului/a tertilor urmeaza a fi cumulata cu cea a ofertantului/candidatului in ceea ce priveste cerinta.
  • In cazul in care sustinerea tertului vizeaza resurse netransferabile, se introduce obligatia ca angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat, sa garanteze autoritatii contractante indeplinirea obligatiilor asumate prin acestea. Obligativitatea este introdusa pentru situatia in care contractantul intampina dificultati pe parcursul derularii contractului.

Modificarile si completarile aduse prin acest act normativ fac parte din setul de masuri luate in aplicarea recomandarilor Comisiei Europene privind intarirea sistemului achizitiilor publice.

In acest sens, Executivul a adoptat o Hotarare care modifica si completeaza HG 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din OUG 34/2006.