Razboi pe piata auto pentru titulatura Masina Anului

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 11 decembrie 2007, 21:29 Economie | Companii


Masina anului in Romania
 documente
(11 Dec 2007) DOC, 23KB
(11 Dec 2007) Excel, 276KB
O distinctie de genul "masina anului" salta in mod simtitor vanzarile autoturismului in cauza. Acesta ar fi un avantaj. In Europa lucrurile sunt clare: Fiat 500 este o astfel de masina. In Romania, insa, lucrurile sunt mai complicate. Doua asociatii, Asociaţia Presei Auto din Romania (APAR) si Uniunea Ziaristilor si Editorilor Auto din Romania (UZEAR) se razboiesc de ceva ani pe dreptul de acordare a unui astfel de premiu. Asa se face ca in acest an Kia Cee"d a fost desemnata atat "masina anului in Romania", cat si "masina anului 2008".

Informatia pe scurt:
1. Titulatura de "masina anului" imbunatateste cifra vanzarilor autoturismului in cauza
2. Daca in Europa, exista un singur astfel de premiu acordat unei masini, in Romania sunt doua asociatii de profil care acorda acest premiu.
3. Astfel, Kia Cee"d a fost desemnata in acest an atat "masina anului in Romania" cat si "masina anului 2008".
4. Asociaţia Presei Auto din Romania (APAR) si Uniunea Ziaristilor si Editorilor Auto din Romania (UZEAR), doua asociatii de ziaristi care acorda aceste premii se cearta pe drepturile inregistrate la OSIM – Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.

"Concursul este un catalizator. Masina care primeste acest titlu va avea o crestere in vanzari". Aceasta este una din mizele concursului "masina anului" dupa cum marturiseste pentru HotNews.ro, Mihai Heimann, presedintele UZEAR, una dintre asociatiile de ziaristi care a acordat acest premiu in acest an, in Romania.

Povestea evenimentului "masina anului" incepe inca din anul 1998, cand organizator a fost Asociaţia Presei Auto din Romania (APAR). Dupa o vreme, o parte din membrii acestei asociatii s-au desprins de aceasta, formand Uniunea Ziaristilor si Editorilor Auto din Romania (UZEAR). Pentru ca ambele asociatii au vrut sa-si pastreze dreptul de a organiza acest eveniment, in anul 2000, la diferenta de cateva zile, ambele tabere s-au grabit sa inregistreze concursul ca marca proprie la OSIM – Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci. Primii, membrii USEAR, au inregistrat concursul sub marca "Masina anului". APAR a inregistrat competitia, patru zile mai tarziu, sub marca "masina anului in Romania". In plus, cele doua marci au fost inregistrate pe clase diferite.

Cearta intre jurnalisti pe tema exclusivitatii si non-exclusivitatii

Problema a ajuns in instanta si de aici lucrurile s-au complicat si mai mult. Justitia a hotarat ca UZEAR are drept asupra marcii "masina anului", dar un drept non-exclusiv, pe cand marca inregistrata de APAR are drept exclusiv. Legislatia romaneasca permite insa existenta ambelor licente. Asa se face ca in cei 9 ani de existenta ai acestei competitii, masini diferite, sau aceleasi masini au primit premiile ambelor organizatii. In anul 2005, cele doua asociatii au ajuns chiar la un acord si au organizat un concurs unic cu titlul "masina anului in Romania", castigatoare fiind desemnata Honda Civic. Situatia insa nu a durat si cearta intre jusnalistii auto a izbucnit din nou. Ca urmare, anul trecut, Opel Corsa a primit titlul de "masina anului 2007" din partea UZEAR si de "masina anului in Romania" din partea APAR. Situatia s-a repetat si in acest an, cand Kia Cee'd a obtinut la data de 29 noiembrie 2007 premiul de "masina anului 2008" din partea UZEAR, iar marti, 11 decembrie 2007, premiul de "masina anului in Romania" din partea APAR.

UZEAR: utilizarea marcii "masina anului in Romania" incalca legea

Membrii UZEAR si-au acuzat marti, colegii de breasla, de organizarea ilegala a acestui eveniment, pe motiv ca manifestarea APAR nu se incadreaza in clasa de servicii a marcii inregistrate la OSIM. Oficialii UZEAR isi justifica evenimentul prin dreptul de a organiza "concursuri cu scop publicitar" (clasa de bunuri si servicii nr. 35 a marcii inregistrate la OSIM). Cei de la APAR, revendica evenimentul, prin dreptul de a organiza "competitii auto" (precizat in clasa de bunuri si servicii nr. 41 a marcii inregistrate la OSIM). Marti, membrii UZEAR au dat un comunicat de presa in care sustin ca evenimentul APAR nu este asa cum prevede legea o competitie sportiva.

"Potrivit inscrierilor in Registrul Naţional al Marcilor, Asociaţia Presei Auto din Romania a inregistrat marca „Masina anului in Romania” ulterior datei inregistrarii de catre UZEAR a marcii „Masina anului” si doar pentru clasele de servicii 35 si 41 cuprinzand „publicitate, in special prin organizare de targuri si saloane auto” si „organizare de competiţii auto”, acestea din urma reprezentand, conform definiţiilor claselor de servicii cuprinse in clasificarea de la Nisa, competiţii sportive (serial no. C0078). Ori, evenimentul „Masina Anului”/”Masina Anului in Romania” reprezinta, in mod evident, un concurs cu caracter publicitar, comercial si, nu in ultimul rand, cultural prin popularizarea modelelor autoturismelor comercializate in Romania, nicidecum o competiţie sportiva", se arata in comunicatul UZEAR.

APAR: concursul UZEAR reprezinta ambitii sau dorinte personale

De cealalta parte, membrii APAR au tinut sa ofere detalii marti, cu ocazia decernarii premiului "masina anului in Romania", asupra legalitatii acestei actiuni.

"Titlul “Masina Anului in Romania” este marca inregistrata la OSIM apartinand APAR. Este singura competitie nationala legala, marca inregistrata avind caracter exclusiv atat pentru sigla grafica cat si pentru continutul verbal. Este de remarcat ca proprietatea APAR- o organizatie privata- este una din foarte putinele marci inregistrate acordate de OSIM in care a fost inclus si numele tarii noastre, APAR tine sa precizeze ca orice alte asa zise concursuri cu nume similare, organizate in paralel, au caracter local si non-exclusiv, reprezentand dorinte sau ambitii personale. APAR recomanda tuturor partilor interesate sa tina cont de aceasta realitate in confomitate cu legea si sa procedeze cu prudenta vis a vis de asemenea incercari de confuzionare a publicului larg", se spune in comunicatul APAR.

De ce nu s-a putut repeta situatia de prietenie din 2005

Intrebat de ce nu s-a mai putut repeta situatia din 2005, cand cele doua asociatii s-au inteles, presedintele UZEAR, Mihai Heimann, a declarat pentru HotNews.ro ca "la putin timp dupa decernarea premiului au fost depistate niste neregului".

"Am aflat dupa cateva zile, de la decernarea premiului, ca firma unuia dintre organizatorii acestei manifestari, Auto Fun, gestiona bugetul de publicitate al Honda pe anul 2006. Am constatat ca a castigat Honda Civic datorita acordarii de puncte nu in mod real de catre membrii din juriu care apartineau APAR si care erau angajati ai acestui organizator. Nici un membru al asociatiei noastre nu gestioneaza vreun cont de publicitate al vreunui importator sau producator auto din Romania", a declarat pentru HotNews.ro, Mihai Heimann.

Heinmann sustine ca "in urma cu sase saptamani UZEAR a trimis un comunicat catre APAR prin care ii invitau pe membrii acestei asociatii la tratative, dar ca nu s-a ajuns nici macar la discutii pentru ca APAR solicita stabilirea celor care ar fi trebuit sa participe la discutii". De cealalta parte, oficialii APAR spun ca in cazul UZEAR folosirea pluralului este fortata si ca Mihai Heinmann este suparat pe toata lumea.

"Sunt speculatii. Este total gresit (n.r. in legatura cu gestionarea bugetului de publicitate Honda). Heimann este suparat pe toata lumea. Pe noi nu ne intereseaza UZEAR. De fapt este vorba despre o singura persoana, folosirea pluralului este gresita", a precizat pentru HotNews.ro, Dan Vardie, presedinte de onoare al APAR.

Declaratie similara vine si din partea lui Stelian Damov, presedintele APAR.

"Nu ar trebui sa existe nici o confuzie. Nu exista decat o singura competitie "Masina anului in Romania". Fiecare cu competitia lui. UZEAR are un certificat non-exclusiv si ca acesta mai sunt alte doua certificate in Romania. Eu sunt convins ca pana la editia de anul viitor lucrurile vor intra in normalitate", a incheiat Stelian Damov.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





3675 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    Industria auto in delir (Marţi, 11 decembrie 2007, 22:45)

    sorin [anonim]

    Indienii ii cumpara pe englezi. Asta da stire, nu zbaterile unora si altora de la noi:<br/><br/>http://sase-sase.blogspot.com/2007/12/crapi-google-si-jaguar-de-craciun.html
  • +1 (1 vot)    
    1001 de nopti (Marţi, 11 decembrie 2007, 22:50)

    Ma abtin motivat [anonim]

    Hmm, interesant articol, dar slab documentat. Treaba cu Honda e reala, la fel ca si masa la care membrii juriului APAR au fost invitati de Mitsubishi joi si de Kia vineri (sau invers), inaintea concursului propriu-zis. Spaga ieftina - un DVD la Kia si o sticla de vin la Mitsubishi. M-am ferit de tentatie. Daca pentru atata APAR se compromit, e treaba lor, cert e ca specialistul in protocoale si-ar fi luat lejer 10 000 euroni - cel putin asa se aude in targ. Nici cu ai lui Heimann nu mi-e rusine, dar macar nu s-au dedat la mese cu juriul inainte de concurs. Daca votantii UZEAR au fost sau nu stimulati, nu se stie, insa macar s-au abtinut de la pesches inainte de premiere. Poate au mana mai finuta sau pur si simplu sunt mai prosti. Masina castigatoare, Ceed, indiferent de situatie, merita titlul - si nu e numai parerea mea. Bine ca presarii s-au abtinut de la a scoate FIat 500 ca ne radea toata tara. Cum va fi la anul? &quot;Sare spuma iese masina!&quot; sau &quot;Umple cupa si ti-o dau&quot;?<br/>Despre Vardie: Nu trebuie descris prea mult. I se spune hrebenciucul presei auto. Capisci?
  • 0 (0 voturi)    
    Impostorii anului in Romania (Miercuri, 12 decembrie 2007, 12:01)

    ON [anonim]

    Ti se face mila de ei cum se agata de ultimele firimituri...Niste spagari amarati si frustrati. Multi dintre ei, din ambele tabere se cred mari proprietari de reviste auto. Au uitat un singur aspect, sunt falimentari, au pierdut trenul... Cine naiba citeste Auto Critica sau Siguranta Rutiera? Auto Test sau teapa de Caesar, o brosura publicitara tradusa de pe net( citeva sute de exemplare bagate pe git pe abonament...) ? Autoshow e o fitzuica... In partea cealalta, Heimann nici nu stiu daca mai are revista pe piata. Majoritatea publicatiilor reprezentate de ei nici macar nu au studiu de audienta sau tiraj ... Deci nici nu se pune problema reprezentativitatii acestora. Ii compatimesc pe copii de la Pro Sport, Capital atrasi si folositi in acest joc, s-au vindut pentru un DVD in timp ce alde Vardie a luat 20,000 de la Kia - sau tristii aia vanduti de la Burda care inca mai ciugulesc din palma lui Vardie...<br/>Ce e mai grav este faptul ca inca mai sunt importatori care se combina la spaga cu ei. <br/><br/>Oricum, mai e un pic si se face ordine si la importatori, pe masura ce intra reprezentantele directe si gestioneaza bugetele de comunicare. Sper doar sa nu ramana aceeasi directorasi de marketing care se bucura sa imparta o spaga cu niste ziaristi ratati, sefi de reviste care nu exista nici in statistici.<br/><br/>In final cel batjocorit e consumatorul, care o sa vada prin show-room-uri lozinci &quot;Masina Anului&quot; murdarite ...
    • 0 (0 voturi)    
      Nu vorbi despre ce nu cunosti (Joi, 13 decembrie 2007, 16:56)

      Dan Radu [anonim] i-a raspuns lui ON

      Ca a fost spaga sau nu ramane de demonstrat. Problema mea este ca amesteci in troaca doua publicatii si cativa jurnalisti care au demonstart in timp ca nu se lasa atat de usor compromisi. Faptul ca au acceptat sa faca parte din juriu nu inseamna ca au fost si la mesele incriminate sau au primt cadourile enuntate. Ai gandit macar o secunda ca poate mai exista si oameni de buna credinta pentru care meseria de jurnalist auto inseamna ceva? Prezenta intr-un juriu reprezinta in primul rand o responsabilitate. Nu ai vazut ca AutoTest si Capital sunt singurele publicatii prezente in ambele jurii? Asta arata, in opinia mea, ca nu se dau nici cu unii, nici cu altii, ci, pur si simplu se implica in ceva care are o importanta mare in piata auto. Acolo e locul lor. Neavenitii vor disparea cu timpul...
      • 0 (0 voturi)    
        daca te bagi in troaca te maninca... (Vineri, 14 decembrie 2007, 0:43)

        pentru Dan Radu [anonim] i-a raspuns lui Dan Radu

        De ce le iei apararea? Uite, am cautat Auto Test, pai astia cine sunt? Nu apar nici pe situl de audit al tirajului, brat.ro, deci, simplu, nu exista. Baiatul ala de la Capital, saracul scrie si el de lansarile auto care au reclama la Ringier, dar nu-l cred un naiv si nevinovat daca s-a bagat intre niste impostori cunoscuti in industrie.
        Pai nu sunt compromisi in afacerea asta doar cei care nu s-au bagat. Adica Top Gear si Auto motor si sport. Din intimplare, sunt cele mai influente reviste din piata, si asta o spun cifrele, ams are pe sna.ro cea mai mare audienta in segmentul barbati, mai mult chiar decit Playboy iar audienta pe antena al top gear este leader de segment orar. Revista nu are date de audienta, dar e clar influenta ca vinde bine- spune studiul BRAT de audit al tirajului.
        Apropo de afiratia ta ca Masina Anului are "importanta mare in piata auto". N-are nici o importanta datorita simplului fapt ca majoritatea membriilor juriului reprezinta o media de mana a treia, moarta sau in coma. Mergi si tu pe situl AutoMondial, si o sa intelegi ce spun, ti se face mila de ei. Sau incearca sa cumperi Siguranta Rutiera sau Auto Critica. Sunt jalnici... Apropo, Razvan Magureanu pe care l-au dat afara nemtii de la ams in vara si-a dat arama pe fata, s-a bagat si el si a votat in tabara lui Heimann...
  • 0 (0 voturi)    
    Heimann si acolitii lui (Miercuri, 12 decembrie 2007, 13:36)

    Turnatorul [anonim]

    Este cunoscut faptul ca APAR si UZEAR isi disputa titulatura &quot;Masina Anului in Romania&quot;, dar si mai cunoscut pentru cei in domeniu este razboiul VARDIE - HEIMANN. Danutz e un afacerist pe cand Mihaitza (zis si Mircea Matei) Heimann este cat jegul de sub unghie. Sau nici atat. Sa facem insa o recapitulare totusi a istoriei recente. Dan Vardie a facut un super deal in vara cu Burda privind cumpararea Autoshow si QuattroRotte. Pe partea cealalta, Heimann a facut si el un super deal. A luat reclama de la importatori pentru 10000 exemplare de revista si a tras trei luni la rand 50 de exemplare evident atat cat ii permitea imprimanta, fapt ce a dus la demisia intregului corp redactional. Faza cu masinile testate prin satelit in emisiunea aia de toata jena, iar este cu cantec. Heimann detine o instalatie GPS normala care da niste valori relative deci nici vorba de teste profesioniste. Asa ca, partea de print a 50 de bucati vreau sa ajunga acolo unde trebuie ... iar acest impostor cu zeci de fete, zeci de nume, omul vedetutza Heimann de la National TV sa fie aspru sanctionat. Un ultim aspect al comentariului meu este legat de modul de votare al UZEAR. Avand in vedere ca 4 din cei 19 membri de anul asta care au avut drept de vot fac parte din trustul lui Heimann ... a dus la o influentare decisiva a votului. Cum o sa intrebati. Simplu. A asteptat voturile celer 15 implicati in votare si in functie de asta, a disctat baiatilor lui cum sa voteze, el avand control asupra rezultatelor. Normal ca nu umbla la voturile jurnalistilor invitati sa voteze deoarece, acestia se putea sesiza dar asa totul a decurs ca uns. Ca Cee&#39;d a iesit in varianta UZEAR masina number one este si asta de inteles, avand in vedere apropierea trustului Auto Mondial de Kia. Ma mir cum nu a iesit din nou Subaru Tribeca B9 ca doar cu asta se plimba Heimannaua. Concluzia e simpla, cereti fratilor voi cei care da-ti reclama niste cifre concrete despre autoMondial.
  • 0 (0 voturi)    
    Vorbe si nestiinta (Miercuri, 12 decembrie 2007, 14:22)

    Distributie [anonim]

    Am vazut la SAFO Prod, AutoMondial noiembrie in tipar si era pe rotativa, deci oricum trag 10 000 probabil, altfel se facea pe plana revista. Fara suparare, dar nimeni nu face 50 de reviste pe rotativa. Iar la imprimanta nici atat. Iar acum in decembire, baiatul cu transportul (cu multicarul ala) care imi care mie revistele la Hiparion mai avea de dus doi paleti pe care scria AutoMondial, deci exclus sa nu fie pe piata. Cautati-o la chiosc, acolo se vede daca e sau nu.
    • 0 (0 voturi)    
      Se poate sa fie nestiinta ... si totusi (Miercuri, 12 decembrie 2007, 15:42)

      Andrei S. [anonim] i-a raspuns lui Distributie

      De Heimann m-am cam lovit in viata. Omul este escroc de meserie. Ceea ce s-a scris mai sus de tiraj (50 de bucati) nu m-ar mira deloc si tind sa-l cred pe cel de mai sus. Stiu ca revista a ramas fara corpul editorial iar din cate am aflat cam ala ar fi motivul principal. APAR o fi luat ei &quot;spaga&quot; sau o &quot;atentie&quot; dar ... nici cu UZEAR nu mi-e rusine. Plus ca, site-ul &quot;masinanr1&quot; ce apartine de Auto Mondial Media se poate mantocarii de ei. Cine poate verifica asta. Eu am votat pe site si anul trecut si conducea parca Audi Q7 iar la final a iesit Tribeca. daca intrebi 100 de persoane ce este Tribeca ... o sa-ti spune 99% ca este un film. :)
  • 0 (0 voturi)    
    minciuna + foame mare: tabloul e complet (Miercuri, 12 decembrie 2007, 15:48)

    Hiparion [anonim]

    Nu stiu daca se mai tipareste AutoMondial si cit, tot ce pot sa spun este ca revista nu mai este in distributie de luni bune de zila la Hiparion, cel mai mare distribuitor de reviste national. Iar daca Hiparion nu o distribuie, greu de crezut, D-le &quot;Distributie&quot; ca ea se gaseste la chioscuri. Va admir tupeul sa postati minciuni. (Daca nu credeti, sunati la Hiparion si verificati :+40-21-224.39.28). Hai sa nu mai mintim, Heimann este in faliment de mult, nu mai are echipa si revista pe piata. Scrie tzeapa pe fruntea lui ( si pe GPS-ul ala obosit)...<br/>Va urez spor la cautat revista pe la chioscuri. Daca o gasiti, spuneti-mi si mie ce mai scrie prin ea, asa sa radem un pic de sarbatori : )<br/>Cit despre celalalt &quot;profesionist&quot;, Vardie, nu a vandut, ca nu avea ce. Quattroruote era in licenta intr-un JV cu Domus Editoriale prin care Vardie sustinea si Autoshow ( platea si redactorii de la Autoshow din banii pompati de italieni). Cind s-au prins, i-au retras licenta si au mutat titlul la Burda ( cu Burda, Domus Editoriale cistiga bani frumosi in Rusia, deci au o relatie buna de afaceri si traditie, miscarea a fost naturala si usoara). Cind a vazut ca ramane fara finantare si pe fondul diminuarii veniturilor la Autoshow ( de exemplu Porsche nu a mai investit) i-a convins pe cei de la Burda sa o preia alaturi de Q, contra unor fee-uri pe productie editoriale ( tot pe munca saracilor redactori, citiva baieti ok, dar prea naivi) si pe un revenue share fee ( care sunt slabe rau la 2 ron fitzuica si 7 pagini de reclama). Concluzie, desi se lauda ca a luat bani, nu a vazut nimic consistent Vardie, deci e tot pe foame. Foame mare.
  • 0 (0 voturi)    
    Apropo de tirajele fantoma ale lui H... (Miercuri, 12 decembrie 2007, 16:13)

    shadow [anonim]

    Nu este vorba de tirajul pe luna in curs, deoarece ultimul numar l-am cumparat si eu, ci de cele din vara, cand Heimann a hotarat sa faca economie, si a comandat trei sau patru luni la rand un tiraj fantoma la un atelier de printing, atat de secret incat nu au stiut nici propriii angajati. Ideea era sa trimita cateva zeci de exemplare firmelor de la care primea reclama ca aia sa creada ca treaba e ok, iar el si-a bagat diferenta in buzunar. In acelasi timp propriii sai angajati isi luau leafa dupa vreao luna intarziere, si atunci numai cu scandal. Pe motiv ca &quot;nu sunt suficiente fonduri in banca&quot;... Crede-ma, nu am sa dau nume, dar cunosc toate amanuntele astea direct din interior, si nu din auzite.
  • 0 (0 voturi)    
    Nimeni nu este cinstit (Miercuri, 12 decembrie 2007, 17:27)

    cititor de presa auto [anonim]

    Parerea mea este ca Masina Anului trebuie facuta de o singura organizatie sau ce sunt astea. Acum care o sa fie ... problema lor. Cred ca asta cu tirajul este o problema generala. Si de autoshow, Q sau autoexpert sau aia a lu RAR se poate spune acelasi lucru. Doar au plecat candva in aceeasi caruta, asta daca eu stiu bine. Ideea este ca cel mai naspa este pentru cumparator, pentru ca pe strada vor circula doua masini eventual si branduite cu masina anului 2008. Fie intre noi cine nu vrea sa-i mearga bine in tara asta ? <br/>AMS rullz


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



hosted by
powered by
developed by