In programul de guvernare al cabinetului Ciolos a fost strecurata o idee, care a trecut neobservata pana acum: crearea unui fond national de investitii format din participatiilor statului in companii. Dupa cinci luni de guvernare, cabinetul Ciolos a inceput sa lucreze la un plan in vederea infiintarii acestui fond. Potrivit informatiilor obtinute de HotNews.ro, activele statului (adica de la companii precum Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Tarom etc) vor fi folosite drept gaj pentru obtinerea unui imprumuturi uriase, care ar urma sa fie folosite pentru construirea de autostrazi ca Targu Mures-Iasi. Aceasta in conditiile in care CNADNR nu este capabila sa cheltuiasca miliardele de lei pe care ii are la dispozitie pentru investitii.

Romania, singura țară din UE cu creștere a investitiilor in S1Foto: CNADNR

Un proiect asemanator a mai fost promovat si in 2013 de cativa deputati PSD si de fostul ministru al energiei Constantin Nita. Si in perioada guvernarii Tariceanu a fost infiintat un Fond National de Dezvoltare, cu bani din privatizari- circa 11 miliarde de lei, insa sumele s-au cheltuit pe pomeni electorale.

Informatia pe scurt:

- Guvernul vrea sa infiinteze un fond de investitii format din actiunile pe care le detine la diverse companii

- Fondul ar urma sa finanteze mari proiecte de investitii

- Un astfel de proiect este autostrada Targu Mures - Iasi, o investitie uriasa

- Ideea initiala a apartinut unui grup de parlamentari PSD, in 2013

- Si in timpul Guvernarii Tariceanu a fost infiintat un fond national de dezvoltare, creat special pentru investitii, insa banii au fost risipiti pe acoperirea deficitului bugetar.

"Crearea resurselor de dezvoltare prin: stimularea investitiilor straine in domenii de varf, crearea unui fond national de investitii, a unei banci nationale de dezvoltare, atragerea de fonduri europene si prin dezvoltarea pietei de capital", scrie in programul guvernului Ciolos (pagina 4 din documentul atasat).

"Se lucreaza, dar abia intr-o luna-doua vom da drumul ideii", au declarat pentru HotNews.ro surse guvernamentale. Intrebate daca nu este periculos sa folosesti bunurile statului pentru a obtine finantari de miliarde de lei, care in cele din urma ar putea ajunge in acoperirea unor cadouri electorale, sursele citate spun ca vor fi luate masuri asiguratorii, precum introducerea unor prevederi legislative prin care fondurile sa fie destinate exclusiv investitiilor in infrastructura.

Insa, Romania a trecut deja printr-o experienta negativa legata de risipirea unor bani care ar fi trebuit sa fie folositi in proiecte de infrastructura. Reamintim ca la infiintarea Fondului National de Investitii, s-a prevazut clar prin legislatie ca banii sa fie folositi pentru investitii. Guvernul Tariceanu a emis in octombrie 2006 Ordonanta de Urgenta 113 privind infiintarea Fondului National de dezvoltare (FND). Potrivit actului normativ, banii proveniti din privatizari urmau sa fie folositi pentru investitii. Seful Executivului de atunci, Calin Popescu Tariceanu, a dat asigurari ca banii obtinuti din privatizare vor fi cheltuiti in mod transparent pentru lucrari de infrastructura. In cele din urma, cei 11 miliarde de lei obtinuti din privatizarea BCR si filiale ale Electrica au fost folositi in 2007 si 2008 pentru acoperirea deficitului bugetar creat din cauza a tot felul de masuri populiste. Vezi Unde s-au dus 11 miliarde de lei din Fondul National de Dezvoltare? Deturnare de fonduri sau inginerie contabila pentru acoperirea deficitului bugetar

Bunurile statului in companii ar urma sa fie folosite drept garantii pentru obtinerea de imprumuturi de la mari institutii financiare (BERD, BEI). Ar putea ajunge sa fie gajate si de cate 2-3 ori pentru a obtine miliardele necesare construirii de autostrazi. Una dintre ele ar fi autostrada Targu Mures-Iasi. Insa, cea mai mare problema este ca nu exista siguranta ca banii chiar ar urma sa fie folositi pentru autostrazi. Apoi va aparea problema acoperirii imprumuturilor. Cum vor fi recuperate sumele in asa fel incat sa fie returnate imprumuturile si in asa fel incat sa fie afectate tintele de deficit? Ar urma sa fie sau nu sacrificate companii de stat pentru presupuse investitii in autostrazi?

Apoi mai apare o intrebare. De ce nu face Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) investitiile necesare, mai ales ca an de an ii sunt alocate miliarde de lei in acest sens? La fel si in cazul Ministerului Transporturilor. Banii raman necheltuiti an de an, iar la rectificari bugetare, sunt redirectionati catre alte zone, in special sociale. Un raspuns vine din partea reprezentantilor Guvernului: Angajatii CNADNR nu sunt capabili sa gestioneze investitiile. Altfel spus, Guvernul constata ca are o problema cu personalul CNADNR, dar este legat de maini si de picioare fata de acesta. "Nu putem desfiinta CNADNR, ca ar insemna sa platim salarii compensatorii", considera reprezentantii Guvernului. Asa ca ar urma sa lase CNADNR sa functioneze in continuare in modul sau ineficient, luandu-i doar din atributii: sa se ocupe doar reparatii de drumuri, iar constructia se autostrazi sa treaca intr-o alta structura.

O problema ar mai fi evaluarea activelor. Intamplator sau nu, deputatul liberal Andreea Paul a solicitat recent Guvernului sa inceapa evaluarea "avutiei nationale".

  • Si cuplul Nita-Chirita a promovat ideea infiintarii unui fond mamut de investitii

In primavara anului 2013, fostul ministru al energiei Constantin Nita si trei deputati PSD, Dumitru Chirita, Gheorghe Marin si Florin Tataru, au lansat un proiect privind infiintarea unui fond urias numit "Fondul Roman de Investitii Strategice in Energie si Resurse Energetice SA". Practic, urma sa fie infiintata o companie uriasa din absolut toate actiunile detinute de stat la companiile energetice, fie pachete minoritate, fie majoritare. A fost intocmit de catre cei trei deputati chiar si un proiect de lege. Acesta crea cadrul legislativ pentru infiintarea acestui fond. Mai departe, modul de functionare si organizare urma sa fie stabilit prin Hotarari de Guvern. Fondul urma sa functioneze sub forma unei societati comerciale pe actiuni, fiind o companie de investitii de tip inchis detinuta in intregime de stat. Societatea urma sa preia pachete de actiuni detinute de stat la companii cu capital majoritar privat precum Petrom, Rompetrol sau E.ON, companii de stat rentabile, precum Electrica, Hidroelectrica, Nuclearelectrica sau Romgaz, dar si companii ineficiente, precum Complexul energetic Hunedoara. Cadrul juridic urma sa fie aprobat prin Hotarare de Guvern. Vezi Fond de investitii mamut pregatit pentru ministrul Energiei. Proiect de lege PSD

Proiectul de lege a ramas blocat in Parlament, iar pana acum nimeni nu a mai vorbit de el. In noiembrie 2015, ideea a aparut in programul guvernului Ciolos, insa a trecut total neobservata. Potrivit informatiilor HotNews.ro, au inceput recent discutii pe marginea ei, principalii sustinatori fiind ministrul economiei Costin Borc si ministrul transporturilor Dan Costescu.