​Companiile europene care activeaza in China simt de la an la an ca este tot mai greu sa faca afaceri si deplang mediul ostil din cea mai populata tara a lumii. Legislatia este neclara, exista riscul furtului de tehnologie si companiile locale sunt avantajate, scrie Wall Street Journal. Totusi, marea majoritate a companiilor europene nu au pierderi in China si spun ca piata este atat de mare, incat merita continuat acolo, chiar si daca este de domeniul trecutului cresterea economica record.

HotNews.roFoto: Hotnews

Un raport al Camerei de Comert a UE in China arata ca mereu companiile chineze sunt avantajate si, in consecinta, reprezentantii companiilor europene ce activeaza in China se simt tot mai putin bineveniti, pesimismul atingand cote record.

Managerii mai multor companii europene care activeaza in China spun ca exista o mare problema a supraproductiei si autoritatile chineze s-au miscat prea lent in procesul de inchidere a fabricilor care produc mult mai mult decat cere piata. Supraproductia industriala reprezinta o foarte mare problema ce afecteaza pretul produselor pe piata mondiala si impiedica libera concurenta.

Directorul executiv al Scania China, Mats Harborn, spune ca industria mijloacelor de transport este un exemplu edificator pentru problemele din China. Constructorii locali nu respecta multe reguli si nici nu sunt foarte atenti la normele de siguranta. Companiile chineze produc extrem de mult, desi au cerere mai mica si concluzia este ca nu exista reguli care sa fie respectate de toata lumea.

Europenii se mai plang de politicile restrictive din domeniul internetului, de ritmul lent al reformei si mai ales de faptul ca drepturile de proprietate intelectuala nu sunt respectate, desi China vrea sa se prezinte ca fiind o forta la capitolul inovare.

Multe companii sunt extrem de ingrijorate de transferul involuntar de tehnologie catre companiile chineze, spune Michael Clauss, ambasadorul Germaniei in China. Studiul Camerei de Comert a UE arata ca intr-un singur an a scazut cu 13 puncte procentuale numarul companiilor dispuse sa investeasca in cercetare-dezvoltare in China, semn clar ca le este teama.

China ramane insa o piata uriasa si pentru multe companii din Europa reprezinta piata principala unde reusesc sa obtina profit, chiar si in contextul atator obstacole.