In Romania, in continuare, la 26 de ani de la Revolutie, pretul la nisip si pietris este reglementat de stat, a declarat marti Costin Borc, ministrul economiei, cu ocazia prezentarii unui raport al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE). "Sa reglementezi pretul la nisip si pietris, intr-o tara unde ai nisip si pietris peste tot, unde nu se poate pune niciun fel de problema de blocare a concurentei, de riscul unui monopol, sa vina OCDE sa ne spuna 25 de ani mai tarziu cat timp pierdem pentru asta, nu pot sa nu le fiu decat recunoscator", a mai spus Borc.

Legat de acest lucru, Borc sustine ca Lafarge Agregate si Betoane, societate la care a lucrat, a castigat in 2005 un proces impotriva Ministerului de Finante "dupa ce am fost amendati ca nu respectam nu stiu ce paragraf din aceasta reglementare".

Un raport realizat de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), in urma proiectului "Analiza impactului legislatiei in vigoare in sectoare cheie ale economiei romanesti", cuprinde 152 de recomandari pentru imbunatatirea cadrului de reglementare in trei sectoare: procesarea produselor agro-alimentare, transportul de marfuri (terestru si naval) si constructiile (in principal, materiale de constructii si proiectarea pe baze concurentiale a licitatiilor aferente lucrarilor de constructii civile). Implementare acestor recomandari in cele trei sectoare ar aduce beneficii pentru consumatori si economie de circa 434 milioane de euro anual, adica 0,27% din PIB, informeaza Consiliul Concurentei.

Raportul OCDE prevede ca, in domeniul achizitiilor publice, elaborarea de instructiuni va contribui la cresterea numarului de participanti la licitatii, ceea ce va avea ca efect scaderea preturilor de achizitie si la economii anuale in sectorul constructiilor estimate la aproximativ 418 milioane/an. De asemenea, expertii OCDE recomanda eliminarea pretului maxim la nisip si pietris, ceea ce va conduce la cresterea concurentei intre furnizori.

Asigurarea transparentei si crearea unui sistem de plati pentru taxele locale pentru drumuri va reduce semnificativ povara administrativa pentru soferii de camioane si va preveni probleme de coruptie. De asemenea, modificarea cerintelor pentru obtinerea copiei dupa licenta pentru transport pentru companiile de transport rutier va reduce povara administrativa pentru companiile romanesti de transport rutier de marfa. Beneficiile estimate de pe urma implementari acestei recomandari a OCDE va aduce un venit de aproximativ 7,1 milioane euro pe an.

Introducerea "concurentei pe piata" in cazul serviciilor portuare, in special in ce priveste remorcajul navelor in port si pilotarea navelor, precum si introducerea de proceduri pentru licitatii pentru acestea vor duce la cresterea concurentei in acest domeniu. Prin implementarea acestor recomandari, OCDE estimeaza ca se vor genera economii de 6,5 milioane euro pe an.

Raportul OCDE recomanda ca toate taxele stabilite de autoritatile portuare sa fie monitorizate si aprobate ex ante de un organism de reglementare independent. Aceasta va conduce la un control mai bun al tarifelor portuare si la o utilizare mai eficienta a portului Constanta si a altor porturi din Romania.

In ceea ce priveste procesarea produselor agro-alimentare, expertii OCDE recomanda eliminarea barierei create de necesitatea unui spatiu de minim 10 metri patrati in magazine pentru vanzarea painii. Aceasta va permite proprietarilor de magazine mici sa vanda paine si sa aiba noi oportunitati de afaceri.