Consiliul Concurentei a sanctionat cu amenzi in valoare totala de 22.317.212 lei (4.959.380 euro) sapte companii de pe pietele serviciilor de pilotaj si remorcaj de manevra a navelor maritime, informeaza institutia printr-un comunicat de presa. Companiile sanctionate sunt: Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritima Coremar SA, Logistic Remo Services SRL si Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" SA Constanta (CNAPM). Acestea sunt acuzate de intelegeri si abuz de pozitie dominanta. Cea mai mare amenda a primit-o Administratia Porturilor Maritime: 11.922.385 lei (2.649.419 euro).

Portul ConstantaFoto: AGERPRES

Sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei declansate, in luna noiembrie 2012, pe piata serviciilor de pilotaj si remorcaj de manevra a navelor maritime in porturile ce se afla in administrarea CNAPM.

In urma investigatiei, Consiliul Concurentei a constatat existenta mai multor fapte anticoncurentiale (intelegeri si abuz de pozitie dominanta) care au eliminat concurenta in porturile Constanta, Midia si Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrarii pe piata a altor operatori si, implicit, la reducerea atractivitatii acestor servicii pentru potentialii investitor.

Serviciile de pilotaj in porturile administrate de CNAPM sunt asigurate de aceasta prin incheierea unor contracte de prestari servicii cu operatorii privati. Pentru a incheia aceste contracte, companiile trebuie sa indeplineasca anumite criterii privind numarul de piloti si pilotine (ambarcatiunile care insotesc navele mari la intrarea si la iesirea din port sau care servesc la transportul pilotilor spre bordul navei). Astfel, in anul 2012 CNAPM a incheiat contracte cu trei operatori independenti: Canal Sea Services, Black Sea Pilots si Maritime Pilot.

Cei trei operatori s-au inteles sa excluda orice forma de concurenta atat din partea altor companii, cat si intre ei. Practic, s-au inteles, sa-si coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot sefsi sa foloseasca in comun pilotinele. Mai mult, exista o clauza de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din intelegere sa plateasca 5 milioane euro.

Aceasta practica a condus la cresterea tarifelor pentru serviciile de pilotaj, aspect mentionat, de altfel si de raportul privind Impactul reglementarilor in vigoare asupra mediului concurential, realizat de OECD (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltaare Economica), publicat in iunie 2016. Documentul arata ca tarifele pentru serviciile de pilotaj percepute in porturile maritime din Romania sunt de 2 sau 3 ori mai mari decat cele percepute in alte porturi UE, care gestioneaza un volum total de bunuri comparabil (greutate bruta), cum ar fi Barcelona, Valencia, Genova si Koper.

Cele trei companii au fost amendate cu 2.371.346 lei:

  • Canal Sea Services SRL- 1.567.117 lei (347.804 euro);
  • Black Sea Pilots SRL- 406.158 lei (90.257 euro);
  • Maritime Pilot SRL- 398.071 lei (88.460 euro).

Serviciile de remorcaj sunt asigurate de CNAPM in acelasi mod, prin incheierea de contracte cu operatorii privati care indeplinesc criteriile privind numarul de remorchere si structura acestora.

Pentru servicii de remorcaj, CNAPM a incheiat un contract cu Logistic Remo Services, companie infiintata in acest scop de trei operatori: Canal Sea Services, Black Sea Services si Coremar.

In acest fel, cei trei s-au asigurat ca vor fi singurii care vor furniza servicii de remorcaj (niciun alt operator nu putea indeplini singur criteriile impuse de CNAPM, ci numai prin asociere cu unul dintre cei trei). Prin intelegerea incheiata, Canal Sea Services, Black Sea Services si Coremar s-au asigurat insa ca niciunul dintre ei nu va iesi din asociere, in caz contrar fiind obligat sa plateasca despagubiri de 10.000.000 euro catre celelalte doua.

Autoritatea de concurenta a sanctionat cele patru companii cu 8.025.480 lei:

  • Canal Sea Services SRL- 1.942.904 lei (431.757 euro);
  • Black Sea Services SRL- 1.175.543 lei (261.232 euro);
  • Compania de Remorcare Maritima Coremar SA - 1.336.665 lei (297.037 euro);
  • Logistic Remo Services SRL- 3.570.368 lei (793.415 euro)

Cu toate ca serviciile de pilotaj au fost incredintate de CNAPM unor operatori privati care le furnizeaza mai departe beneficiarilor conform unui grafic de lucru (pe rand, fiecare cate trei zile consecutiv), CNAPM factureaza aceste servicii, desi nu presteaza in mod direct nicio activitate.

Din sumele incasate, CNAPM isi retine 25%, impartind restul in mod egal operatorilor, indiferent de numarul de manevre executate de fiecare.

Prin acest comportament, practic, a fost eliminata orice forma de concurenta intre companiile care executau servicii de pilotaj, dezavantajand in mod direct beneficiarii acestor servicii.

Astfel, Consiliul Concurentei a sanctionat Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" SA Constanta cu amenda in valoare de 11.922.385 lei (2.649.419 euro) pentru abuz de pozitie dominanta pe piata serviciilor de pilotaj maritim.

In ceea ce priveste serviciile de remorcaj, autoritatea portuara, CNAPM, a impus conditii mai restrictive decat cele prevazute de lege pentru obtinerea autorizatiei. De exemplu, numarul minim de remorchere stabilit de catre CNAPM este mai mare decat numarul minim impus prin lege. In acest mod, autoritatea portuara a restrictionat concurenta, creand bariera la intrarea pe piata serviciilor de remorcaj.

Pentru a evita aparitia unor astfel de situatii, Consiliul Concurentei sustine recomandarea OECD privind infiintarea unui reglementator independent in domeniu, care sa stabileasca conditiile de acces pe piata serviciilor portuare si sa asigure transparenta financiara a porturilor.