"Eu consider ca acest elicopter este cel mai bun din lume in categoria lui. Mie imi place sa spun ca este un "jeep al elicopterelor", iar aici putem spune ca este "Duster-ul elicopterelor" fiindca poate face aproape orice, este ideal pentru misiunile ONU si vrem sa avem cota de piata mare", spune Serge Durand, director general Airbus Helicopters Industries Romania. "Acest Duster al elicopterelor este exact produsul pe care lumea il astepta de la noi acum".
Dar de ce se face in Romania? "Ati facut o treaba excelenta cu Puma acum 40 de ani si deci aveti calificare, iar aici ma refer la compania care face mentenanta. Stiu ca oamenii sunt foarte buni si acesta a fost principalul criteriu, chiar stiti sa faceti elicoptere", mai spune Durand.
Preturile acestor elicoptere pornesc de la aproximatv 15 milioane euro/unitate, dar pot creste in functie de echipamentele ce sunt instalate pe ele.
Ar fi excelent ca Romania sa dea un exemplu si sa cummpere elicoptere facute la Brasov, spune Olivier Michalon, senior vicepresedinte pe vanzari la Airbus Helicopters, intrebat daca el crede ca Romania va cumpara produsele companiei franceze. "Daca va alege H215 intai pentru misiuni civile si apoi militare, Romania va da un exemplu pozitiv celorlalte tari ale lumii interesate de H215, le-ar inspira prin faptul ca are incredere intr-un produs construit aici".

Olivier Michalon si Serge Durand (sursa - HotNews)
Michalon spune ca H215 ar fi un aparat extrem de bun pentru utilizare in misiuni ONU. "Astazi, toate misiunile ONU sunt operate cu elicoptere rusesti care sunt extrem de scump de utilizat si nu sunt nici asa de fiabile". La polul opus se gaseste H215 care poate opera intre -40 de grade la Polul Nord si +40 in Mali si Afghanistan. "ONU ar fi o tinta excelenta pentru a da un imbold activitatii industriale de aici, unde chiar exista calitate",spune Michalon.
Oficialul face o comparatie intre elicopterele Airbus H215 si cele rusesti. "Elicopterele rusesti sunt cu 20% mai ieftine decat cele Airbus, dar H215 au costuri mult mai mici de operare si, cum acestea fac multe zboruri, dupa numai cativa ani de operatii costurile vor fi mult mai mici, chiar daca la achizitie elicopterele rusesti au fost mai ieftine. Elicopterele zboara 35 de ani, deci chiar renteaza sa fie cumparate".
Intrebat daca exista discutii sau promisiuni de la ONU, Michalon a spus ca sunt abia fazele de inceput si "ONU nu cumpara elicoptere, ci inchiriaza. Operatorii privati sau statele inchiriaza sau imprumuta elicopterele pentru misiunile ONU".
La Airbus Ghimbav lucreaza 160 de persoane pentru mentenanta, iar acum, la noua fabrica sunt 30 de angajati "scoliti" in Franta si planul este ca in 2020 sa se ajunga la 350 de angajati ce vor putea construi 15 elicoptere/an aici.
Componentele vin in special din Franta, insa al doilea "pilon" de furnizori va deveni Romania, de unde vor veni tot mai multe componente de la companii precum IAR, Turbomecanica, Aerotech si Aerostar, spune Durand, care adauga ca a demarat discutiile cu furnizorii, insa procesul dureaza, dar castigul este ca se va crea un pol local de furnizori.
Cate elicoptere spera Airbus ca va cumpara statul roman? Michalon spune ca nu are de unde sa stie, insa flota nationala este imbatranita si trebuie inlocuita. "Marea intrebare este daca va fi mentinut acelasi concept operational sau nu. De aceea mi-e greu sa inaintez un numar si numai guvernul Romaniei stie cate elicoptere are nevoie in cinci ani sau mai mult".
Elicopterul H215 a fost produs incepand cu anul 2013 si in prezent sunt utilizate 13 aparate, in sase tari, realizandu-se 3.600 de ore de zbor. H215 a obtinut certificarea in septembrie 2013, iar in octombrie 2013 s-a facut prima livrare.
Elicopterul poate transporta 22 de pasageri si doi piloti, atinge viteza de 262 km/h, masa maxima la decolare este de 8.600 kg, iar autonomia cu rezervoarele standard este de 866 km (4 ore si 25 de minute). Rata de urcare este 8,2 m/s. Exista doua versiuni: lunga multiroll de 4.691 kg si utilitara scurta, de 4.549 kg.
Modelul multiroll H215 poate fi utilizat in misiuni de salvare, misiuni ale fortelor de politie, transport persoane, operatiuni de mentinere a pacii, dar si de stingere a incendiilor.
Airbus Helicopters este in dificultate fiindca doua contracte mari sunt incerte. Mexicul ar trebui sa cumpere 50 de elicoptere Super Puma, pentru doua miliarde euro, iar contractul ar fi trebuit sa fie semnat in iulie. Cu Polonia parea ca si sigur un contract pentru 50 de aparate Caracal H225, cu o valoare de 2,5 miliarde euro, insa schimbarea de Guvern de la Varsovia a pus semnarea in standby.
Airbus are de suferit si din cauza scaderii pretului petrolului deoarece companiile petreoliere din Marea Nordului efectueaza mai putine zbouri intre platformele petroliere si continent, avand deci mai putina nevoie de elicoptere.
Compania are 22.900 angajati pe plan mondial, veniturile au fost de 6,8 miliarde euro in 2015, iar in lume sunt utilizate 12.000 de elicoptere produse de grupul francez.

-Multinationala va face evaziune fiscala, big time.
Iar cei care sunt romani si dau apa la moara celor care insulta Romania cu orice prilej sunt de fapt "idiotii utili" ai tarilor care duc un razboi "hibrid" impotriva statului national roman.
La Ghimbav se lucreaza cu elicoptere de zeci de ani, erau deja peste 150 de angajati, aveau de lucru. Acum se vor crea inca 350 de locuri de munca in urmatorii 3 ani, de inalta calificare. Foarte pozitiv pentru economia zonei.
Airbus e companie de nivel mondial in aeronautica, orice stat din lume ar fi incantat sa isi lege numele de o asemenea firma de high-tech.
Puteau sa aleaga alta tara din Est, cu salarii ieftine, dar au ales Romania pentru ca forta de munca e mai buna in acest domeniu si exista experienta foarte reusita a Daciei.
La Ghimbav nu se va face doar asamblare, va fi si un departament de proiectare si ce e foarte important vor fi programe de calificare. Unde te poti califica mai bine in Occident in a construi aeronave daca nu la Boeing sau Airbus.
Asamblarea (doar o parte din piese vin din Franta) e doar primul pas, cum a fost si la Dacia cand a demarat.
Si e perfect ca muncitorii si inginerii romani invata cum se face un elicopter ultra modern (2013), de la cel mai mic surub pana la motoare.
Nu suntem in autarhie, nu e nevoie sa facem noi absolut totul, e suficient sa avem specialistii care stiu de unde sa ia piese bune, cum sa le asambleze intr-un produs performant, cum sa asigure mentenanta.
Daca Apple ia componente majoritar din China inseamna ca e companie chineza?
Airbus in Romania inseamna interes sporit strategic din partea Frantei pentru stabilitatea si protejarea statului roman, inseamna conectarea la o industrie aeronautica civila/militara de nivel mondial.
Inseamna mai multi bani pentru Romania si locuri de munca pt sute de romani.
Asha se incepe peste tot, cu putina activitate in noua locatie, ca nu vrea nimeni sa se riste prea tare din prima. Dupa aia, odata inceputa treaba, nu opreste nimeni industriasul roman sa produca componente de calitate si pret similare cu alea aduse din afara si sa profite de avantajul competitiv al costurilor de transport mult mai mici.
Cit despre evaziunea multinationalelor, aia e la voi la orele de socialism stiintific. Singura evaziune a multinationalelor e in zona de impozit pe profit, pe care in mod natural il migreaza spre zone unde tazele-s mai mici. Dar a te plinge in Romania ca multinationalele fac evaziune, cind firmele locale lucreaza cu anjajati platiti la negru sau gri, nu dau bon fiscal, rezolva toaste problemele fara factura ca e mai ieftin, etc, etc..... asta presupune ori rea-vointa, ori indoctrinare socialista....
Asta e reactia tipica a romanului lenes invatat sa stea pe margine, sa sparga seminte si sa comenteze. |Vine frantuzul, face fabrica in Romania pe banii lui, si romanul mindru ca e roman ce face? Incepe sa-l critice ca sigur va face doar asamblare, sigur vine sa faca evaziune fiscala. Asha ca mai bine sa se duca in Franta lui, si sa ne lase pe noi cu asistatii sociali cumparabili cu un kil de ulei. Ca daca ii transformi in angajati, incep sa faca figuri si nu mai voteaza pe cine trebuie.
2. chiar daca e asha, ce e rau in asta?
Mai putin 'luptatorii' contra Multinationalelor: PSD....PCR
PS: Ai vrut la vreo Multinationala si te-au refuzat?