Cu ocazia vizitei presedintelui Macron in Romania, presa franceza scrie pe larg despre dezamagirea sefilor Airbus Helicopters care spera ca Romania sa cumpere elicoptere produse la fabrica inaugurata in 2016 la Ghimbav. Jurnalistii francezi noteaza in La Tribune ca Romania intentioneaza sa cumpere elicoptere Bell si ca majoritatea achizitiilor militare ale statului nostru sunt pe filiera americana. Serge Durand, seful fabricii de la Ghimbav a spus in repetate randuri ca ar fi logic ca prima mare comanda pentru fabria de la Ghimbav sa vina din partea Romaniei, mai ales ca de aceste comenzi depinde inceperea productiei.

La Airbus IAR GhimbavFoto: Hotnews
  • UPDATE In ceremonia de  oficiala, in prezenta celor doi presedinti, se vor semna cateva documente de cooperare, inclusiv o declaratie intre Airbus Helicopters si IAR Brasov "privind contractul general cu numarul EBOO 6.17.026/RB semnat intre Airbus Helicopters si IAR Brasov in data de 12 aprilie 2017.

La Tribune scrie ca vizita lui Macron ar putea clarifica situatia Airbus Helicopters in Romania, fabrica aflandu-se "intre sperante si deceptii".

Serge Durand, seful fabricii, spune ca, desi a trecut aproape un an de la inaugurare, din partea Romaniei nu a venit nicio oferta concreta. Mai mult, francezii sunt suparati ca Romania a semnat o scrisoare de intentie pentru a cumpara elicoptere de atac de la americanii de la Bell.

Durand a spus, pentru AFP, ca ar vrea sa existe o licitatie transparente in care sa se respecte legile europene si unde Airbus sa aiba ocazia sa se prezinte cu elicopterul H215. "Airbus este un partener loial al statului roman de peste 50 de ani si am vrea sa fim tratati ca atare".

Airbus Helicopters estima la final de aprilie ca primele elicoptere H215 vor fi produse din 2019 la Ghimbav, mai tarziu decat spera compania initial. Decalarea apare fiindca nu sunt inca destule comenzi, Airbus stabilind un prag de 16 unitati pentru fabrica a carei constructie a inceput anul trecut, spunea directorul grupului francez pentru Romania. El adauga ca productia ar putea sa inceapa mai repede daca piata globala isi revine.

Airbus modernizeaza in prezent elicoptere din tari precum Marea Britanie, Franta, Djibouti, Emiratele Arabe sau Guineea si 75% din cifra de afaceri este realizata din export. "Suntem chiar peste maximul capacitatii noastre, suntem la 108%, dar putem profita fiindca am amanat deschiderea noii noastre companii din cauza problemelor din piata globala . Mai exact angajatii pe care i-am calificat pentru productie ii folosim acum la partea de reparatii si modernizari si asa ii putem pastra pe toti pentru a fi gata cand incepe noul proiect", spune Serge Durand, seful Airbus Helicopters Romania. El adauga ca va angaja ingineri pe domeniul aeronauticii si ingineri de structura.

Reprezentantii Airbus Helicopters spun ca orice comanda din partea Romaniei poate fi o optiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gandesc in primul rand la inlocuirea elicopterelor Puma ale aviatiei militare, dintr-o generatie veche de 45 de ani, chiar daca unele au fost modernizate la standadul SOCAT.

La inaugurarea fabricii, in septembrie 2016, cei de la Airbus spuneau ca elicopterul care va fi produs langa Brasov este gandit sa "zdruncine" dominatia elicopterelor rusesti in misiunile ONU. Aparatele rusesti, desi sunt mai ieftine la cumparare, devin extrem de scumpe in utilizare, spun cei de la Airbus.