Spectrul unei greve se concretiza marti la Ryanair, unde pilotii italieni si irlandezi vor sa inceteze lucrul in 15 si 20 decembrie iar cei germanii se declara dispusi sa li se alature, scrie AFP.

HotNews.roFoto: Hotnews

In 30 de ani de existenta, compania aeriana irlandeza low-cost nu s-a confruntat cu astfel de evenimente, dar toamna aceasta a fost tumultoasa si marcata de anularea a mii de zboruri iar nemultumirile sociale s-ar putea concretiza chiar inainte de Craciun.

Pilotii din Dublin "au comunicat conducerii preavizul unei greve generale de o zi miercuri, 20 decembrie", a anuntat marti sindicatul irlandez Impact in numele aviatorilor sai - in conditiile in care Ryanair nu accepta nicio prezenta sindicala.

"Pilotii angajati direct cu contract irlandez, in majoritate comandanti de bord, vor opri munca. Aceasta actiune va antrena perturbari sau costuri importante pentru companie", a subliniat Impact.

Ryanair angajeaza indirect si un mare numar de piloti, in calitate de antreprenori prin intermediul unei multitudini de mici structuri juridice ad hoc ale dreptului irlandez.

Ca la toate anunturile de acest gen din ultimele zile, compania a acuzat ca e vorba de initiativa unui sindicat al unui concurent.

Daca va avea loc, aceasta greva va avea loc la cinci zili dupa o greva de patru ore anuntata pentru 15 decembrie de pilotii Ryanair din Italia.

Marti, pilotii germani s-au declarat si ei pregatiti sa se alature miscarii: "Incepand de acum, in orice moment, se pot astepta actiuni greviste", a avertizat sindicatul german al pilotilor Cockpit.

Chiar daca a precizat ca nicio greva nu va fi organizata in perioada cruciala a Craciunului, seful sindicatului, Ilja Schulz, a cerut companiei sa "manifeste imediat dorinta de a negocia conditiile de munca si de salarizare".

Penurie de piloti

Volubilul si controversatul Michael O'Leary s-a confruntat de mai multe ori cu probleme de ordine in compania sa. Dar, dupa anularea brusca a circa 20.000 de sboruri intre jumatatea lui septembrie si martie anul viitor, nemultumirea unei parti a pilotilor devine din ce in ce mai deschisa.

Ryanair, care a devenit in ultimii ani cea mai mare companie europeana ca numar de pasageri transportati, a pus aceste anulari pe seama unor probleme de planificare a vacantelor, dar mai multi piloti contactati de AFP au acuzat un simptom al degradarii relatiilor cu conducerea, provocand plecarea pilotilor spre alte companii.

Pilotii cer conditii mai bune de munca si venituri mai mari. O alta cerinta este crearea unei instante paneuropene de reprezentare a personalului.

Dificultatile Ryanair intervin in momentul in care pilotii de linie ai tuturor companiilor sunt in pozitii de forta pentru a negocia, avand in vedere plecarea la pensie a "baby boomers" care limiteaza numarul de piloti in momentul in care traficul mondial creste vertiginos.

Pe plan financiar Ryanair nu a suferit major iar compania prevede sa obtina un profit net cuprins intre 1,40 si 1,45 miliarde euro pentru exercitiul contabil 2017-2018.