Turcia pregateste proiectul urias al Canalului Istanbul care sa dubleze stramtoarea Bosfor. Implicatii comerciale si militare

de RH     HotNews.ro
Luni, 29 ianuarie 2018, 10:33 Economie | Companii


Președintele turc Recep Erdogan se pregătește să lanseze construcția unei noi căi maritime artificiale, lungă de 45 km, destinată să fluidizeze traficul din strâmtoarea Bosfor, una dintre cele mai aglomerate rute din lume, scrie Le Monde, preluat de Rador.

"Al doilea Bosfor", un vechi vis otoman, este pe punctul de a deveni o realitate. La o conferință de la Belgrad din 10 octombrie 2017, președintele turc Recep Tayyip Erdogan a confirmat punerea în aplicare a unei vechi promisiuni de campanie din 2011: construirea unui canal paralel cu strâmtoarea din Istanbul.

Anunțul a fost urmat pe 15 ianuarie de o conferință de presă televizată în care ministrul Transporturilor, Ahmet Arslan, a dezvăluit traseul oficial al așa-numitului "Canal Istanbul". Având o lungime de 45 km, acesta ar trebui să pornească de la Lacul Küçükçekmece, pe malul european, pentru a conecta Marea Marmara la Marea Neagră. Conform documentelor transmise de Ministerul Mediului, canalul va avea o adâncime de 25 metri, cu o lățime cuprinsă între 250 și 1.000 de metri.

Construirea sa are ca obiectiv principal să degajeze strâmtoarea Bosfor, care, cu aproape 42.000 de treceri de nave în 2016, este una dintre cele mai aglomerate axe din lume. Pe lângă orele lungi de așteptare pentru navele care generează trafic, navigarea este una dintre cele mai dificile. Natura sinuoasă a strâmtorii, traversată de curenți puternici și rafale de vânt, provoacă accidente mari în această zonă urbanizată. De fapt, mai multe catastrofe au fost evitate la limită: în 1994, în timpul coliziunii unor petroliere în inima orașului Istanbul sau în 1999, când un vechi petrolier rusesc s-a rupt în două în Marea Marmara.

De multă vreme, problema controlului strâmtorilor Bosfor și Dardanele a reprezentat un subiect de conflict internațional. Un modus vivendi a fost în cele din urmă găsit în 1936 odată cu semnarea Convenției de la Montreux, care, în timp de pace, garantează libertatea de navigație pentru vasele comerciale, indiferent de pavilion și tipul de încărcătură.

Deşi această regulă este valabilă pentru strâmtori, ea nu se va aplica şi canalului: "În prezent, navele care tranzitează Bosforul trebuie să plătească numai dacă decid să utilizeze serviciile unui pilot turc, lucru care nu este obligatoriu. În schimb, turcii vor putea să perceapă un drept de trecere pe canal. Această cale le va permite navelor care au mijloacele necesare să treacă mai repede", spune Jean Marcou, specialist în Turcia și profesor la Sciences Po Grenoble.

Rămâne problema navelor militare, pentru care Convenția de la Montreux prevede condiții suplimentare, cum ar fi o limită de tonaj. Dar este puțin probabil ca apariţia canalului să schimbe situația: "Navele [care călătoresc între Marea Egee și Marea Neagră] vor trece mereu prin strâmtoarea Dardanele, pentru care Convenția de la Montreux se va aplica prin ricoşeu",  reamintește Igor Delanoë, director adjunct al Observatorului Franco-Rus. Rușii, care co-domină Marea Neagră cu turcii, nu se vor opune proiectului până când atâta vreme cât eşichierul geopolitic nu va fi bulversat. Ori, în trecut, turcii au arătat că ei sunt atenți și sunt reticenți în a-i lăsa pe americani să-și consolideze prezența în regiune".

Dincolo de crearea unei noi căi maritime, canalul face parte dintr-un proiect de urbanizare a părţii europene a orașului Istanbul. Este planificată şi construirea de centre logistice și locuinţe de-a lungul rutei. "Țări precum Qatar au spus deja că sunt interesate să investească în acest loc. Turcia se așteaptă la o rentabilitate ridicată, într-un context general al lucrărilor de anvergură care au continuat în ultimii ani, prin construirea, de exemplu, a unei linii de tramvai pe sub Bosfor, un al treilea pod peste Bosfor sau finalizarea celui de-al treilea aeroport din Istanbul", explică dl.Marcou.

Întregul are şi o încărcătură simbolică puternică. Finalizarea proiectului, ale cărui lucrări sunt programate să înceapă anul acesta, a fost anunțată pentru anul 2023, pentru centenarul Republicii fondate de Mustafa Kemal Atatürk. "Canalul Istanbul" a fost deja prezentat ca fiind drept cea mai scumpă realizare din istoria țării, în valoare de peste 10 miliarde de euro. În plus, dl Erdogan nu se dă în lături de la câteva efuziuni lirice atunci când vorbește despre canal, evocând un "proiect nebunesc" , "visul" lui și mergând atât de departe încât să facă comparații cu vechii sultani otomani.

Un entuziasm care nu este împărtășit de apărătorii mediului, care se tem de consecințele potențial dezastruoase ale unei astfel de realizări pentru ecosistemul local. Potrivit Ministerului Mediului, un nou studiu de impact asupra mediului ar fi în curs de desfășurare.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





2718 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Comment sters de user (Luni, 29 ianuarie 2018, 10:41)

    Metec [anonim]

    • +2 (2 voturi)    
      Da de unde...! (Luni, 29 ianuarie 2018, 12:06)

      JestersTear [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      Inscrierea in opozitia turca va fi conditionata de detinerea unui tarnacop.
      Canalul vietii va fi construit cu kurzi, cu gullenisti, cu imigranti sirieni, si cu orice opozanti ai regimului. De trei ori traiasca Suleiman!
      :-)
  • +3 (3 voturi)    
    Homer zicea: (Luni, 29 ianuarie 2018, 10:45)

    strelka [utilizator]

    "Cind zeii vor sa piarda pe cineva, mai intai ii iau mintile " -


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by