​Guvernul a aprobat în ședința de marți un proiect de Ordonanță de Urgență care prevede exceptarea de la aplicarea legislației privind guvernanța corporativă a companiilor la care statul redevine acționar majoritar după ce a fost minoritar. Practic, potrivit actului normativ, într-o astfel de situație, statul, în calitate de acționar majoritar, poate încredința conducerea societății acționarului minoritar, dacă acestea deține capacitatea financiară și tehnică. Un astfel de caz este cel de la șantierul naval DMHI Mangalia, unde statul redevine acționar majoritar cu o participație de 51%, după ce olandezii de la Damen Shypyards Group cedează 2% din acțiuni.

Santierul naval Daewoo Mangalia Heavy IndustriesFoto: Agerpres

Ministerul Economiei susține că prin OUG aprobat marți este corectat, de fapt, un vid legislativ. "Ordonanța de Urgență completează un vid legislativ ce nu a fost avut în vedere în anul 2011 când a fost elaborată OUG nr.109 și nici pe traseul din Legislativ al legii de aprobare din anul 2016 a OUG nr.109/2011. Lacuna legislativă privește situația companiilor la care statul român devine, din acționar minoritar, acționar majoritar. Actul normativ era necesar pentru situațiile viitoare în care se va dovedi necesară transformarea a participațiilor minoritare deținute în prezent de către statul român la unii agenți economici în participații majoritare la aceiași agenți economici, pentru protejarea unor interese naționale cu caracter strategic, de natură economică sau socială", se arată în comunicatul Ministerului Economiei.

Actul normativ permite încredințarea conducerii executive a societății, controlul managerial și/sau operațional către acționarul privat, după o analiză a Adunării Generale a Acționarilor în anumite condiții. O condiție este ca statul român să devină acționar majoritar, după ce a fost acționar minoritar. A doua condiție este ca acționarul privat să dețină capacitatea tehnică și financiară necesară dezvoltării companiei.

"Această opțiune a statului român nu contravine regulilor instituite de OECD și nu derogă de la principiile unui management privat profesionist, ci le întărește.

În acest context, investitorul privat este cel care asigură capital, know-how, tehnologie, comenzi și contracte, brand, etc. Eficienţa unui operator economic depinde, în mod determinant, de performanţa managementului acestuia, de corecta implementare în funcţionarea societăţii a mecanismelor de bună guvernare. De aceea, actul normativ promovat de către Ministerul Economiei permite consolidarea societăților la care statul redobândește calitatea de acționar majoritar.

Încredințarea conducerii manageriale, care se face de către Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) poate fi revocată tot de către AGA dacă se dovedește că performanța societății nu se păstrează sau scade capacitatea tehnică și/sau financiară a companiei, adică dacă nu mai sunt îndeplinite condițiile în care a fost acordată încredințarea managementului", se mai arată în comunicatul Ministerului Economiei.

Reamintim că în primăvară Ministerul Economiei a negociat cu olandezii de la Damen asupra pachetului majoritar de acțiuni de la șantierul naval Șantierul DMHI Mangalia. Statul român a renunțat să-și exercite dreptul de preempțiune asupra participației de 51%, scoasă la vânzare de coreeni de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. În schimb, a acceptat să fie preluată de olandezii de la Damen Shypyards Group, care ulterior vor ceda gratuit 2% din pachetul de acțiuni către statul român, acționar minoritar cu 49%. După ce va primi gratuit încă 2%, statul român redevine acționar majoritar. Structura de acționariat rezultată în urmă asocierii: 51% Șantierul Naval 2 Mai S.A, societate controlată de Ministerul Economiei, și 49% Damen Shipyards Group.

Aceste negocieri au avut loc după ce în luna ianuarie, Guvernul a decis că statul român să-și exercite dreptul de preempțiune asupra pachetului de acțiuni de 51% de la șantierul naval Mangalia pe care coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering l-au scos la vânzare. Problema era că acest drept de preempțiune a fost exercitat cu întârziere, chiar în plină tranzacție între coreeni și olandezii de la Damen Shipyards Group, cel mai mare constructor naval din Olanda.

În noiembrie, Damen anunțase că a încheiat deja un contract cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) pentru achiziționarea cotei sale de 51% de la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI). Olandezii ar fi urmat să cumpere acțiunile pentru 26 de milioane de dolari.

Însă tranzacția nu a mai fost finalizată în condițiile în care în ianuarie, Guvernul a anunțat că statul vrea să-și exercite dreptul de preempțiune. După această decizie din ianuarie, mult timp activitatea șantierului a fost blocată. Această în condițiile în care este o companie aflată în pragul falimentului, cu pierderi de aproape sute de milioane de lei și datorii de peste 5 miliarde lei.

Ulterior, statul român, prin Ministerul Economiei, a purtat negocieri cu olandezii de la Damen pentru acel pachet de 51%.

Citește și