General Motors elimină slujbe și modele. Conform anunțului de luni, gigantul nord-american va scoate din fabricație modele cu vânzări nesatisfăcătoare și va reduce forța de muncă în SUA cu 8.000 de posturi – inclusiv ingineri și cadre de conducere. Confruntat cu o piață în scădere pentru berlinele clasice pe benzină, GM va dubla investițiile pentru vehiculele electrice și autonome. Este cea mai mare restructurare pentru fabricantul american nr.1 de la falimentul de acum un deceniu. Acțiunile sale au crescut cu 7,6%, la 38,66 dolari. Sunt vizate pentru închidere uzine din statele Ohio, Michigan și Ontario, iar modelele eliminate vor fi Chevrolet Cruze, Cadillac CT6 și Buick LaCrosse. Cel mai mare sindicat din industria auto, UAW, va lua atitudine, a declarat un vicepreședinte.Și premierul canadian Justin Trudeau și-a exprimat „profunda dezamăgire”.

HotNews.roFoto: Hotnews

Dar GM este hotărât să cheltuie între 3 și 3,8 miliarde de dolari pentru a-și spori fluxul de lichidități cu 6 miliarde până la finele lui 2020. Este de menționat că președintele Trump a câștigat în Ohio în campania din 2016 promițând readucerea în America a locurilor de muncă din industria auto. Și rivalii Ford Motor și Fiat Chrysler au redus producția în SUA, Ford declarând chiar în aprilie că plănuiește să renunțe aproape complet la producție în America de Nord. (Reuters)

Disney și Apple amenință companiile de cablu TV. Apple e pregătit să lanseze un serviciu de streaming TV în peste 100 de țări în prima jumătate a anului viitor, oferind clienților posibilitatea de a achiziționa conținut direct de la producători și va cheltui 4,2 miliarde de dolari pe programe originale în 2022, de la un miliard în 2018. Netflix va atinge în acest an 8 miliarde de dolari investiți în conținut original pentru cei 137 de milioane de clienți.

Amazon.com pune pentru aceasta pe masă 4,5 miliarde, iar la ultimul „recensământ” magazinul online avea 100 de milioane de abonați Prime. You Tube al lui Alphabet este cel mai popular site de streaming din lume: în februarie 2017, vizitatorii au fost conectați un miliard de ore zilnic, iar anul trecut compania a atacat direct companiile de cablu cu YouTubeTV. Dar cel mai bine plasat în competiție pare a fi Disney, care a anunțat în decembrie 2017 o fuziune de 53 de miliarde de dolari cu 21st Century Fox, ceea ce i-a dat controlul peste al treilea studio de filme al țării, peste Fox TV și peste rețelele de cablu FX și National Geographic. Noua „House of Mouse” va fi, asfel, cea mai mare rețea media construită vreodată.

Succesul și expansiunea tuturor sunt favorizate și de faptul că, în SUA, clienții sunt chiar mai nemulțumiți de rețelele tradiționale de cablu decât de lucrările dentare. (Forbes)

Inteligența artificială crește porci. În China! Confruntată cu o îndelungată problemă a siguranței alimentare, China și-a chemat în ajutor giganții tehnologici. Una din cele mai mari platforme de e-commerce chinezești, JD Digits, a anunțat o nouă ocupație - și nu este livrarea cu drone high-tech. Este creșterea porcilor. Iar săptămâna trecută a anunțat și lansarea programului de cercetare academică JD Agriculture, care introduce tehnologii ca AI, IoT (Internet of Things), robotică și edge computing.

Nu e singura companie chineză implicată în programul „aducem slănina înapoi acasă”, iar spre deosebire de omoloagele americane nu se jenează să se murdărească pe mâini la țară. Compania de jocuri NetEase, prin afiliata Weiyang, oferă clasei de mijloc în expansiune și mare amatoare de fleici și costițe porc nemodificat genetic cu 24$/kg, nu tocmai ieftin. Alibaba a introdus inteligența artificială din februarie, prin proiectul ET Agricultural Brain, care utilizează identificarea vizuală și vocală ca să urmărească activitatea zilnică a fiecărui godac. Paradoxal, secolul al XI-lea aduce materializarea tehnologică avansată a mișcării de „întoarcere la țară” a lui Mao Zedong. (www.techinasia.com)

Europa reacționează la agresiunea corporațiilor chineze. La doi ani după ce Franța, Germania și Italia s-au adresat Comisiei Europene cerând un nou mecanism de filtrare a investițiilor directe din străinătate, Uniunea Europeană a finalizat o schemă de protecție a propriilor interese. Deși opțională, această decizie a Parlamentului European va facilita o dezbatere necesară în multe țări europene care nu au asemenea reglementări.

Problema esențială o reprezintă investițiile agresive ale Chinei în infrastructura și tehnologiile europene. Astfel, China Ocean Shipping Company a preluat portul Pireu al Atenei și trasează un „drum maritim al mătăsii” pentru firme de stat și private. În Portugalia, China a investit 12 miliarde de euro în proiecte din energie (Galp, REN, Energias de Portugal –EDP) și transporturi (TAP), cu o prezență semnificativă în asigurări (Fidelidade), sănătate (Grupo Luis Saúde), servicii financiare, imobiliare și media. Mai multe proiecte vor fi anunțate în timpul vizitei de stat a președintelui Xi Jinping din decembrie.

Pe frontul tehnologic, China are obiective în sectoare ca inteligența artificială, robotica, vehicule bazate pe energii alternative, dispozitive medicale sau aviație. Unde nu poate avansa singur, „dragonul” acaparează firme străine inovative. Este semnificativ că semnalul de alarmă care a trezit Europe l-a constituit achiziționarea în 2016 cu 5,3 miliarde de dolari a celebrei firme germene de robotică Kuka de către Midea, un constructor de mașini chinez. (Financial Times)