Avioane Craiova a selectat o firmă americană pentru modernizarea avioanelor de luptă IAR 99 la standardul „SuperȘoim”, în dauna americanilor de la Lockheed Martin și a israelienilor de la Elbit / Miza: 124 milioane de euro

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 16 ianuarie 2019, 13:32 Economie | Companii


IAR 99 Soim
Foto: Cer Senin
​Avioane Craiova a selectat firma americana CMC Electronics Aurora LLC pentru a moderniza pentru circa 124 milioane de euro cele 21 de avioane IAR 99 ale Armatei la standardul SuperȘoim - cu o cabină și avionică similară cu avioanele F-16, informează Gazeta de Sud. Față de decizia Avioane Craiova de a merge pe mâna unei companii americane, israelienii de la Elbit, cei care în trecut au realizat modernizarea IAR 99 la standardul Șoim, au depus o contestație în instanță. Pentru mdoernizarea avioanelor au mai depus oferte și firma italiana Leonardp, dar și Lockheed Martin, producătorul avioanelor F16.

Avioane Craiova a ales oferta firmei americane CMC Electronics Aurora LLC de a moderniza 21 de avioane IAR 99 și IAR 99 Șoim a Forțelor Aeriene la standardul „SuperȘoim” - cu avionică și cabină similară cu al avioanelelor F16 , astfel încât piloţii români să se poată antrena pe aparate de zbor similare. Programul de modernizare a avioanelor IAR 99 are o valoare de circa 124 de milioane de euro, iar MApN deja a obținut aprobarea în Parlament.

Potrivit reprezentanților Avioane Craiova citați de GdS, oferta firmei americane a fost aleasă în urma unei proceduri de cerere de oferte în care caracteristicile tehnice ale echipamentelor au contat în proporție de 70%, şi prețul doar în proporţie de 30%.

„Ne-am gândit să oferim un avion bun armatei române şi la un preţ competitiv. A contat foarte mult calitatea echipamentelor cu care vor fi dotate avioanele «Super Şoim». Avioane Craiova a solicitat iniţial la MApN să precizeze ce îmbunătăţiri trebuie aduse avioanelor Şoim, iar pe baza acelor propuneri, Avioane Craiova a solicitat cereri de ofertă mai multor furnizori. Potrivit membrilor comisiei, oferta companiei americane CMCElectronics Aurora LLC a fost cea mai bună. Şi specialiştii în aviaţie de la MapN au fost încântaţi de această ofertă“, a precizat liderul sindical de la Avioane Craiova, Victor Peţa pentru Gazeta de Sud.

Oferte au mai depus și americanii de la Lockheed Martin, cei care sunt chiar producătorul avioanelor F16 cumpărate de România, dar nu au fost selectați.

Alții care au mai participat cu oferte au fost italienii de la Leonardo și israelienii de la Elbit Systems, cei care în trecut au mai lucrat cu Avioane Craiova pentru modernizarea avioanelor IAR 99 la standardul „Șoim”.

Astfel, israelienii de la Elbit Systems au dat în judecată Ministerul Apărării Naţionale şi Avioane Craiova SA și contesta faptul că producătorul de armament din Craiova i-a eliminat de la procedura de selecţie. Dosarul a fost înregistrat la Tribunalul Bucureşti pe 12.12.2018.

Într-un convocator pentru Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor (AGOA) al companiei Avioane Craiova acţionarii companiei sunt chemați pe 13 februarie 2019 să dezbată „aprobarea contractării unor servicii de asistenţă juridică externă, pentru reprezentarea în instanţă privind contestaţia formulată de compania Elbit Systems”.

Cine sunt israelienii de la Elbit

Elbit Systems operează în România de 25 de ani și e unul din furnizorii tradiționali ai Ministerului Apărării Naționale.

Elbit Systems a participat ca furnizor principal la programe majore de modernizare a armatei române: pentru forțele aeriene – (MIG-21 Lancer, PUMA-Socat, IAR-99 Șoim, EW-C130), pentru forțele terestre (LAROM, Pirahna), pentru forțele navale (Puma-Naval și simulatoare navale), etc.

În luna noiembrie 2018, Elbit a deschis în România, la Măgurele, a patra sa fabrică de echipamente. Elbit mai deține trei companii românești: Simultec (Măgurele), A/E Electronics (Bacău) și Elmet (Bacău).


Cine sunt americanii de la CMC Electronics Aurora LLC

CMC Electronics Aurora LLC este o companie americană cu sediul în Illinois, parte a CMC Electronics, o companie canadiană deținută de grupul Esterline Technologies fondat în Indianapolis, SUA.

Esterline Technologies prin CMC Electronics furnizează sisteme pentru cockpit și echipamente electronice de zbor, conform datelor de pe pagina de internet. Compania a fost selectată în trecut atât de Guvernul SUA pentru diverse contracte de echipamente militare, dar și de companii private pentru achipamente destinate aeronavelor civile.


Avioanele IAR 99 modernizate, folosite ca avioane de anntrenament pentru trecerea la F16. Valoarea programului? 124 miliaone de euro

În iunie 2018 Ministerul Apărării a solicitat aprobarea Parlamentului pentru un program de 124 de milioane de euro de modernizare a 10 avioane IAR-99 Standard și 11 IAR-99 Șoim vor la standardul „Super Șoim”, în vederea pregătirii piloților pentru trecerea către noile avioane de luptă multirol.

„Dotarea Forțelor Aeriene cu avioane multirol F-16 impune asigurarea unei platforme de antrenament avansat prin reconfigurarea sistemelor de avionică și de control al zborului aeronavelor IAR-99”, se arată în scrisoarea transmisă Parlamentului spre aprobare de către MApN și obținută de HotNews.ro.

„O componentă foarte importantă în procesul de pregătire a piloţilor o reprezintă modul în care aeronava, utilizată pentru instruire, reuşeşte să acopere nevoile de pregătire ale acestora pentru facilitarea procesului de tranziţie către aeronavele de luptă multirol, cu costuri cât mai mici”, se arată în documentul MApN.

Potrivit acestuia, în dotarea actuală a Ministerului Apărării Naţionale se află 10 aeronave şcoală IAR-99 Standard (în configuraţia de bază, clasică de la nivelul anului 1989) şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).

Scrisoarea MApN specifică faptul că programul de modernizare a 21 deavioane IAR-99 la configurația Super Șoim a fost aprobat în 4 aprilie 2018 de către CSAT, iar fondurile estimate necesare derulării şi realizării programului sunt de 124 milioane de euro fără TVA.

IAR 99 este un avion subsonic militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuințarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS - close air support), precum și misiuni de recunoaștere.

România are 12 avioane F16 și ar mai vrea să cumpere încă 41 de astfel de avioane

Forțele Aeriene Române au în dotare, în prezent, 12 avioane de vânătoare F-16 cumpărate din Portugalia. Avioanele nu au fost noi, sunt de tipul block 15 A/B și, după achiziționarea de către România, au fost trecute printr-un proces de modernizare de tip MLU (Mid-Life Upgrade) care le-a adus la zi din multe puncte de vedere al avionicii și elementelor tehnice.

Cele 12 avioane sunt staționate la Baza Aeriană 86 Borcea și formează escadrila 53 Warhawks. Contractul pentru cele 12 avioane F16, modernizarea lor și alte elemente logistice a fost semnat de România cu Portugalia în 2013 și a avut o valoare de circa 628 milioane euro cu tot TVA. Primele nouă aeronave din escadrila de 12 avioane multirol incluse în acordul româno-portughez au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anul 2016, iar următoarele trei în 2017.

În iulie 2018 fostul ministru al Apărării anunța că România va mai cumpăra încă cinci avioane F-16 second-hand de la Portugalia, patru aparate cu comandă simplă și unul cu dublă comandă. Pe lângă acestea, ministrul Mihai Fifor mai declara că România are în plan achiziția a altor 36 de avioane F-16, dar fără să dea detalii despre variantă, dacă vor fi noi sau nu și de unde ar putea fi acestea achiziționate.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





7526 vizualizari

  • +6 (8 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 13:46)

    [anonim]

    • -1 (3 voturi)    
      bolshevicii (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:51)

      Dimijoarei_Obt [utilizator] i-a raspuns lui

      niste analfabeti !
    • +4 (6 voturi)    
      Avionica (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 15:08)

      Rha-Doo [utilizator] i-a raspuns lui

      Lockheed este producatorul F16 dar probabil parte din avionica o cumpara de la altcineva, poate chiar de la CMC.
      La fel si cu motorul F16, poate fi de la General Electric sau Pratt & Whitney chiar daca avionul este produs de Lockheed Martin.
  • -6 (12 voturi)    
    Mai zboara IAR 99 Soimul?? (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 13:53)

    bancher [utilizator]

    Erau la moda la sfarsitul anilor 1980...dar si atunci producatorul isi recunoastea lipusurile si declara ca nu se compara cu avioanele de vanatoare occidentale. Era mai mult un avion de atac la sol si de scoala....cum sa faci avion de vanatoare din el? Nu a fost niciodata proiectat ptr asa ceva.
    • +10 (14 voturi)    
      csf (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:12)

      beradi17 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

      Scrie undeva ca IAR-99 e avion de vanatoare? Mai citeste articolul o data.
      • -2 (4 voturi)    
        da, scrie: (Joi, 17 ianuarie 2019, 10:59)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui beradi17

        ce intelegi din fraza de mai jos:
        ,,Avioane Craiova a ales oferta firmei americane .. de a moderniza IAR si IAR 99 Șoim al Forțelor Aeriene la standardul „SuperȘoim” - cu avionică și cabină similară cu al avioanelelor F16 , astfel încât piloţii români să se poată antrena pe aparate de zbor similare''?.
        Daca se spune similar, insemna ca il fac ca pe F16, nu??
        • +1 (1 vot)    
          .... numai pentru antrenament ..... (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:54)

          cbogdan [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Numai pentru antrenament, SOIM este SUBSONIC.
        • 0 (2 voturi)    
          Si simulatorul e de vanatoare (Joi, 17 ianuarie 2019, 13:23)

          Martinezu [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          ca e tot de F16 si are avionica similara.
          Una e avionul scoala alta e avionul de vanatoare.
          Ce spune articolul este ca poate fi folosit ca avion de atac la sol. Care nu e vanatoare.
    • -3 (11 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:15)

      [anonim] i-a raspuns lui bancher

      • 0 (4 voturi)    
        important (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:52)

        Dimijoarei_Obt [utilizator] i-a raspuns lui

        este ca Romania sa ramana fara fonduri pentru inzestrarea armatei !
      • 0 (0 voturi)    
        sa stii ca asa este. (Joi, 17 ianuarie 2019, 11:01)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui

        In ciuda minusurilor pe care le-ai luat, ai dreptate.
        Cei mai multi nu au facut armata si nu au idee de cat de subdezvoltata si lipsita de fonduri este armata noastra.
        IAR 99 e un avion de scoala si mai poate ataca tinte usoare la sol...nu prea ai ce sa faci cu el in lupta reala.
  • +7 (7 voturi)    
    La un contract f mare( (sute de mil $) (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:10)

    Leo55 [utilizator]

    dupa parerea mea, eu lucrand in domeniu, cel m important criteriu dupa calitatea echipamentelor ar fi ca simultan sa se realizeze si un transfer tehnologic. In sensul ca macar o parte din productia acestora sa se faca aici in Ro si din manopera acestora sa se acopere costul total. Asta ar presupune evident sa se renunte la spaga asa ca e cam greu sa se faca.
    Elbit iti configureaza sistemul cu echipamente luate de pe la altii.
    • +1 (1 vot)    
      Dubii serioase (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 17:40)

      STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

      Ce transfer tehnologic obtii la 21 de avioane ?
      Vor produce ecranele (display LCD) in RO ? Facute pe strung si freza ?
      Mai intresant e ca postul de pilotaj al viitoarelor Super Soim ar trebui sa asemene cit mai mult cu ce este pe F-16 . (oricare )
      Adica mansa de pilotaj amplasata in dreapta si maneta de gaz motor in stanga . Cu comenzile eferente integrate .(HOTAS )
      Doar pentru aceste schimbari e nevoie de modificari profunde a aparatelor si a sistemelor de control a zborului . Nu cred ca vor ajunge 5,9 milioane euro /avion.
      Poate niste F-50 Golden Eagle coreene ar fi mai atractive si cu ceva sanse de offset ?
    • 0 (2 voturi)    
      asa fac polonezii (Joi, 17 ianuarie 2019, 11:03)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

      nu semneza un contract ptr armata daca respectivul echipament nu se produce la ei, macar subansambluri daca nu se poate produsul cu totul.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by