​Avioane Craiova a selectat firma americana CMC Electronics Aurora LLC pentru a moderniza pentru circa 124 milioane de euro cele 21 de avioane IAR 99 ale Armatei la standardul SuperȘoim - cu o cabină și avionică similară cu avioanele F-16, informează Gazeta de Sud. Față de decizia Avioane Craiova de a merge pe mâna unei companii americane, israelienii de la Elbit, cei care în trecut au realizat modernizarea IAR 99 la standardul Șoim, au depus o contestație în instanță. Pentru mdoernizarea avioanelor au mai depus oferte și firma italiana Leonardp, dar și Lockheed Martin, producătorul avioanelor F16.

IAR 99 SoimFoto: Cer Senin

Avioane Craiova a ales oferta firmei americane CMC Electronics Aurora LLC de a moderniza 21 de avioane IAR 99 și IAR 99 Șoim a Forțelor Aeriene la standardul „SuperȘoim” - cu avionică și cabină similară cu al avioanelelor F16 , astfel încât piloţii români să se poată antrena pe aparate de zbor similare. Programul de modernizare a avioanelor IAR 99 are o valoare de circa 124 de milioane de euro, iar MApN deja a obținut aprobarea în Parlament.

Potrivit reprezentanților Avioane Craiova citați de GdS, oferta firmei americane a fost aleasă în urma unei proceduri de cerere de oferte în care caracteristicile tehnice ale echipamentelor au contat în proporție de 70%, şi prețul doar în proporţie de 30%.

„Ne-am gândit să oferim un avion bun armatei române şi la un preţ competitiv. A contat foarte mult calitatea echipamentelor cu care vor fi dotate avioanele «Super Şoim». Avioane Craiova a solicitat iniţial la MApN să precizeze ce îmbunătăţiri trebuie aduse avioanelor Şoim, iar pe baza acelor propuneri, Avioane Craiova a solicitat cereri de ofertă mai multor furnizori. Potrivit membrilor comisiei, oferta companiei americane CMCElectronics Aurora LLC a fost cea mai bună. Şi specialiştii în aviaţie de la MapN au fost încântaţi de această ofertă“, a precizat liderul sindical de la Avioane Craiova, Victor Peţa pentru Gazeta de Sud.

Oferte au mai depus și americanii de la Lockheed Martin, cei care sunt chiar producătorul avioanelor F16 cumpărate de România, dar nu au fost selectați.

Alții care au mai participat cu oferte au fost italienii de la Leonardo și israelienii de la Elbit Systems, cei care în trecut au mai lucrat cu Avioane Craiova pentru modernizarea avioanelor IAR 99 la standardul „Șoim”.

Astfel, israelienii de la Elbit Systems au dat în judecată Ministerul Apărării Naţionale şi Avioane Craiova SA și contesta faptul că producătorul de armament din Craiova i-a eliminat de la procedura de selecţie. Dosarul a fost înregistrat la Tribunalul Bucureşti pe 12.12.2018.

Într-un convocator pentru Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor (AGOA) al companiei Avioane Craiova acţionarii companiei sunt chemați pe 13 februarie 2019 să dezbată „aprobarea contractării unor servicii de asistenţă juridică externă, pentru reprezentarea în instanţă privind contestaţia formulată de compania Elbit Systems”.

Cine sunt israelienii de la Elbit

Elbit Systems operează în România de 25 de ani și e unul din furnizorii tradiționali ai Ministerului Apărării Naționale.

Elbit Systems a participat ca furnizor principal la programe majore de modernizare a armatei române: pentru forțele aeriene – (MIG-21 Lancer, PUMA-Socat, IAR-99 Șoim, EW-C130), pentru forțele terestre (LAROM, Pirahna), pentru forțele navale (Puma-Naval și simulatoare navale), etc.

În luna noiembrie 2018, Elbit a deschis în România, la Măgurele, a patra sa fabrică de echipamente. Elbit mai deține trei companii românești: Simultec (Măgurele), A/E Electronics (Bacău) și Elmet (Bacău).

Cine sunt americanii de la CMC Electronics Aurora LLC

CMC Electronics Aurora LLC este o companie americană cu sediul în Illinois, parte a CMC Electronics, o companie canadiană deținută de grupul Esterline Technologies fondat în Indianapolis, SUA.

Esterline Technologies prin CMC Electronics furnizează sisteme pentru cockpit și echipamente electronice de zbor, conform datelor de pe pagina de internet. Compania a fost selectată în trecut atât de Guvernul SUA pentru diverse contracte de echipamente militare, dar și de companii private pentru achipamente destinate aeronavelor civile.

Aici detalii despre sistemul de avionică și cabină pe avioane ușoare de atac și antrenament oferit de CMC Electronics.

Avioanele IAR 99 modernizate, folosite ca avioane de anntrenament pentru trecerea la F16. Valoarea programului? 124 miliaone de euro

În iunie 2018 Ministerul Apărării a solicitat aprobarea Parlamentului pentru un program de 124 de milioane de euro de modernizare a 10 avioane IAR-99 Standard și 11 IAR-99 Șoim vor la standardul „Super Șoim”, în vederea pregătirii piloților pentru trecerea către noile avioane de luptă multirol.

„Dotarea Forțelor Aeriene cu avioane multirol F-16 impune asigurarea unei platforme de antrenament avansat prin reconfigurarea sistemelor de avionică și de control al zborului aeronavelor IAR-99”, se arată în scrisoarea transmisă Parlamentului spre aprobare de către MApN și obținută de HotNews.ro.

„O componentă foarte importantă în procesul de pregătire a piloţilor o reprezintă modul în care aeronava, utilizată pentru instruire, reuşeşte să acopere nevoile de pregătire ale acestora pentru facilitarea procesului de tranziţie către aeronavele de luptă multirol, cu costuri cât mai mici”, se arată în documentul MApN.

Potrivit acestuia, în dotarea actuală a Ministerului Apărării Naţionale se află 10 aeronave şcoală IAR-99 Standard (în configuraţia de bază, clasică de la nivelul anului 1989) şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).

Scrisoarea MApN specifică faptul că programul de modernizare a 21 deavioane IAR-99 la configurația Super Șoim a fost aprobat în 4 aprilie 2018 de către CSAT, iar fondurile estimate necesare derulării şi realizării programului sunt de 124 milioane de euro fără TVA.

IAR 99 este un avion subsonic militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuințarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS - close air support), precum și misiuni de recunoaștere.

România are 12 avioane F16 și ar mai vrea să cumpere încă 41 de astfel de avioane

Forțele Aeriene Române au în dotare, în prezent, 12 avioane de vânătoare F-16 cumpărate din Portugalia. Avioanele nu au fost noi, sunt de tipul block 15 A/B și, după achiziționarea de către România, au fost trecute printr-un proces de modernizare de tip MLU (Mid-Life Upgrade) care le-a adus la zi din multe puncte de vedere al avionicii și elementelor tehnice.

Cele 12 avioane sunt staționate la Baza Aeriană 86 Borcea și formează escadrila 53 Warhawks. Contractul pentru cele 12 avioane F16, modernizarea lor și alte elemente logistice a fost semnat de România cu Portugalia în 2013 și a avut o valoare de circa 628 milioane euro cu tot TVA. Primele nouă aeronave din escadrila de 12 avioane multirol incluse în acordul româno-portughez au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anul 2016, iar următoarele trei în 2017.

În iulie 2018 fostul ministru al Apărării anunța că România va mai cumpăra încă cinci avioane F-16 second-hand de la Portugalia, patru aparate cu comandă simplă și unul cu dublă comandă. Pe lângă acestea, ministrul Mihai Fifor mai declara că România are în plan achiziția a altor 36 de avioane F-16, dar fără să dea detalii despre variantă, dacă vor fi noi sau nu și de unde ar putea fi acestea achiziționate.