Corespondență din Germania

Viitorul „campion feroviar european” Siemens Alstom ar putea lua o palmă de la UE, făcându-i pe chinezi să-și râdă în barbă

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Duminică, 20 ianuarie 2019, 17:01 Economie | Companii


Deutsche Bahn
Foto: Dani Rockhoff
Diviziile de transport feroviar ale concernelor german și francez, Siemens și Alstom, vor să fuzioneze, însă se pare că se lovesc de un refuz european. Potrivit Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), „arbitrii concurenței de la Bruxelles ar fi anunțat o dată, pentru decizia lor negativă”. Curat murdar, am zice! Doar Uniunea Europeană a fost creată și pentru a fi competitivă economic cu alte continente. În acest caz, dacă UE decide în spiritul legii, dă apă la moară chinezilor și nu numai. În războiul pentru resurse și piețe, corectitudinea europeană riscă să aibă un nedorit efect de bumerang.

În septembrie 2017, Siemens Mobility și Alstom S.A au anunțat public că vor, sub numele Siemens Alstom, să realizeze o fuziune la începutul anului 2019. Siemens urma să dețină peste 50% din noul concern.

Fondată în 1928, compania franceză Alstom are 8 miliarde euro cifra de afaceri și 34.500 de angajați. Siemens-ul german a luat ființă în 1847, are o cifră de afaceri de 83 miliarde euro și 379.000 de angajați. Divizia Siemens Mobility datează din 2014 și reunește domeniile Mobility and Logistics, Rail Systems și Rail Electrification.

În ciuda sprijinului politic al guvernelor de la Berlin și Paris, fuziunea planificată se pare că va eșua. Comisia UE își va exercita în 6 februarie dreptul de veto în problema fuziunii, au declarat vineri, pentru FAZ, persoane care cunosc chestiunea. Autoritățile europene din domeniul concurenței au avut, în repetate rânduri, obiecții legate de fuziunea Siemens cu Alstom, al doilea cel mai mare producător de trenuri din lume.
  • Dilema daneză
Cele două companii se luptă cu Comisia Europeană de luni de zile pentru fuziunea diviziei de mobilitate Siemens cu grupul francez de inginerie feroviară, care construiește trenul de mare viteză TGV. În special comisarul UE pentru concurență, daneza Margrethe Vestager, a ridicat în mod repetat „serioase semne de întrebare”. deoarece o fuziune pune în pericol concurența, aparent în detrimentul companiilor feroviare și pasagerilor.

Venind în întâmpinarea obiecțiilor acesteia, partenerii de fuziune s-au oferit anterior să vândă domenii ale activității de semnalizare și să furnizeze competitorilor tehnologie pentru construirea de trenuri de mare viteză. Însă se pare că aceste concesii nu i-au ajuns, comisarului UE. Controversă s-a iscat și pe tema „în ce măsură Siemens trebuie să-și deschidă brevetele de tren”.

De fapt, Margrethe Vestager face totul corect, după directivele UE. Comisarul Concurenței a constatat că, în cazul în care companiile germane și franceze fuzionează, iar trenurile de mare viteză ICE și TGV provin de la o singură sursă, atunci acest nou concern feroviar ar dobândi o poziție dominantă pe piață în Europa și, eventual, va submina concurența.
Prin respectarea strictă a literei de lege și potrivit „fișei postului”, Vestager protejează procesul competițional în Europa. Iar după informațiile de până acum, probabil că la începutul lunii februarie se va pronunța împotriva fuziunii feroviare franco-germane.

Ar fi o decizie corectă după legea europeană, însă greșită în spirit european. Europa are nevoie de un mare producător de trenuri. Are nevoie de un "campion global" care să poată concura cu giganții din afara Europei, o lume în care legile sunt adesea diferite și în care regulile corecte de concurență nu sunt neapărat priorități.
  • Pericolul chinez
Cele două concerne, francez și german, argumentează fuziunea prin pericolul concurenței chineze, care este în creștere. CRRC Corporation Limited, cu sediul la Beijing, în Republica Populară Chineză, este cel mai mare producător de șine de cale ferată și unul dintre cele mai mari concerne industriale din lume. Fondată la 1 iunie 2015, societatea pe acțiuni a ajuns la o cifră de afaceri de peste 38 miliarde de dolari și peste 187.000 de angajați.

Evident că Europa nu tebuie să preia valorile altora, ci trebuie să fie consecventă în promovarea propriilor valori, printre care și echitatea concurențială pe o piață liberă, globală. Însă UE are nevoie și de o ajustare a principiilor sale, pentru a supraviețui economic. Când în China, acum patru ani, compania feroviară de stat s-a transformat în colosul CRRC, se putea întrezări o concurență greu de rezistat, la nivel global.

Azi, CRRC este de departe cel mai mare producător din branșă și e masiv susținută în expansiunea sa, de guvernul chinez. Până în prezent, chinezii au dominat în SUA, India, Africa, Turcia și Rusia. În anii următori, probabil că vor avea deschideri și pe piața din Europa Centrală - încet, dar cu calcul și pe termen lung.

Deutsche Bahn a comandat recent, pentru prima oară, locomotive de manevră mici, de la CRRC. Deși este doar un mini-acord pentru calea ferată, acesta este un pas important pentru chinezi: dacă putem în Germania, nu vom putea și în Europa? Iar după cum se știe, chinezii nu sunt chiar campioni în fairness-ul competițional economic.

Prin urmare, comisarul european pentru concurență se află în față unei dileme „hamletiene“, dacă este ne gândim la țara sa de origine: a fi sau a nu fi birocrat model, a-ți susține sau nu interesele „casei”, în fața pericolului de peste gard.









5059 vizualizari

  • -1 (5 voturi)    
    Europe qui protege? (Duminică, 20 ianuarie 2019, 18:27)

    demaGOGU [utilizator]

    ...dar madame Vestager tocmai se pregateste sa aplice o testa in c...e lui Le Maire si Altmeier.

    e ceva putred in... Danemarca pe filiera chineza?

    jocul nu e insa jucat , de urmarit (contra) reactia franco-germana.
    • +2 (10 voturi)    
      Siemens = Săgeata Albastra, o păcăleală! (Duminică, 20 ianuarie 2019, 19:04)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Când aud de Siemens Feroviar imediat ma gândesc la automotoarele Săgeata Albastra pe care Romania nu ar fi trebuit niciodată sa le cumpere, confortul fiind acela de metrou, total nepotrivit pentru călătorii pe distante de sute de kilometri.
      • +8 (10 voturi)    
        Sageata Albastra (Luni, 21 ianuarie 2019, 6:34)

        cucurveauamov [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

        E conceput ca tren local, un fel de autobuz pe sine. Faptul ca noi le-am cumparat ca intercity este problema incompetentei noastre.
      • +3 (3 voturi)    
        Ce gandire!!! (Luni, 21 ianuarie 2019, 9:53)

        Martinezu [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

        Si in alte parti ale lumii le intalnesti si sunt foarte OK.
        Daca ne videau barci cu motor si noi le foloseam pe post de vagoane , care era vina producatorului?
        • +3 (3 voturi)    
          Le intalnesti (Luni, 21 ianuarie 2019, 12:40)

          cucurveauamov [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

          Ca trenuri cu multe opriri, pe trasee suburbane. Un fel de tramvai de cursa lunga.
  • -7 (7 voturi)    
    birocratie + neadaptare = stagnare si esec (Duminică, 20 ianuarie 2019, 18:47)

    AliKimiku [utilizator]

    Este reteta verificata de medievali, de aia de dupa, de comunisti, de toata lumea asta.
    In clipa cand tu te crezi o piata comuna si mai mult decat atat dar operezi cu regulile de acum 50 de ani impotriva unei Chine care nu opereaza decat cu propriul set de reguli, cel al Mao + imperialismul de 3000 de ani. cine credeti ca va iesi castigator.
    Eu inca pariez pe Europa dar care trebuie sa iasa rapid din visare.
  • +3 (7 voturi)    
    o mica omisiune (Duminică, 20 ianuarie 2019, 18:58)

    Ademordna [utilizator]

    "Ar fi o decizie corectă după legea europeană, însă greșită în spirit european."
    O fraza (si un articol) inceputa bine dar care o da in bara.
    Nu doar legea o obliga pe Vestager sa se opuna crearii unui monopol ci si motivul economic-social pentru care legea aia a fost facuta: protectia consumatorului.
    Caci victima unui astfel de monopol ar fi calatorii. Cum articolul explica pe jumatate doar, un monopol ar permite companiei fuzionate sa mareasca preturile pana la nivelul de (in)suportabilitate al calatorilor. Asta ar avea un efect de sugrumare asupra economiei si societatii: pentru ca transportul ar fi mai scump, piata accesibila unui furnizor de bunuri sau servicii ar fi mai mica, joburile accesibile unui angajat ar fi mai putine caci aria geografica accesibila ar fi mai mica etc.
    Hotnews nu e un site specializat in economie ci e un generalist asa ca ar fi util sa se mearga cu explicatiile pana la capat, daca suntem de buna credinta si vrem sa informam corect.
    Argumentul ca vin chinezii pentru noi si ca ar trebui sa ne lasam jefuiti de danezi sau germani pentru ca sunt europeni de-ai nostrii e ridicol. Cam descalifica articolul si autorul sau.
    Nu conteaza cat de mare e o companie si mai ales nu conteaza cat de mare e la ea acasa - ce conteaza (si sunt formule elementare de calcul) este ce cota din piata ar detine in zona de referinta. Cand voi plati prea mult unor chinezi care au monopol pe transporturi atunci o voi injura pe Vestager si nu atunci cand isi face treaba bine.
  • -6 (8 voturi)    
    Locomotive chinezesti in Germaniha, ha, ha, ha! (Duminică, 20 ianuarie 2019, 20:14)

    holinessdani [utilizator]

    Daca ar fi cumparat dragnea si numai o bicicleta chinezeasca probabil ca era revolutie si era judecat (si executat) pentru tradare.
    Dar fiind vorba de jermania ei au dreptul sa faca afaceri si cu putin si cu chinezii si daca mai traia probabil ca faceau afaceri chiar si cu stalin.
  • +5 (9 voturi)    
    principii (Luni, 21 ianuarie 2019, 1:36)

    Jebediah_Sanchez [utilizator]

    Principii de baza, cum ar fi cel al concurentei, nu ar trebui inlaturate pentru ca ar mai fi concurenta din China. Foarte bine! Concurenta aduce inovatie si in cele din urma clientii castiga.

    Alstom si Siemens nu ar trebui sa-si apere mediocritatea si sa ceara pozitie dominanta pe piata (monopol) pentru ca exista un risc, nu o certitudine, sa piarda in fata unei companii din China.

    China e cu MULT in urma. Are forta de munca ieftina, dar cand e vorba de inovatie, tehnologie complexa... inca nu au aratat ca sunt capabili sa produca ceva care sa merita luat in serios.
  • +1 (5 voturi)    
    Ce vis urât! (Luni, 21 ianuarie 2019, 8:43)

    asavreau [utilizator]

    Să faci din Alstom și Siemens un monstru cu steroizi și să-l declari campion,trebuie să fii comunist până la unghii.Mai sunt în Europa companii care chiar merită susținute ca să ajungă să concureze,dar nu prin unirea unor giganți.Obții un monstru care va distruge Europa.Chinezii se dezvoltă competitiv și asta trebuie făcut și se face în Europa.Ce o vedea grozav la chinezi autoarea,chiar nu înțeleg.Chinezii fură tehnologie de la toți și o aplică prost.Numai asta și le poți refuza ofertele.Asta,dacă nu ești comunist și vrei să-i favorizezi.Autoarea nu știe ce înseamnă PCR.Să se documenteze.Pile,Cunoștințe,Relații=dezastru economic și social.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version