Michael Schmidt, directorul general al Automobile Bavaria, partenerul BMW in Romania, considera, intr-un interviu acordat HotNews, ca vanzarile BMW in Romania ar putea sa creasca de sapte ori in urmatorii maxim sapte ani, daca Romania se va dezvolta la fel ca Spania, dupa intrarea in UE. Faptul ca in Romania BMW se vinde mai bine decat in tari precum Polonia si Cehia se datoreaza SUV-urilor care au o pondere record in totalul vanzarilor marcii la noi. Totusi, Schmidt a investit intr-un dealer BMW in Germania si mai vrea sa investeasca peste trei milioane euro, pentru a continua o traditie de familie. In 2003 se vindeau sub 500 de masini BMW, anul trecut germanii si-au deschis birou de reprezentanta iar vanzarile au trecut de 2.700 de masini.

Cresteri puternice ale vanzarilor BMW sustinute de apetitul romanilor pentru SUV-uri

Rep: Cat de mult poate ajunge BMW sa vanda in Romania?

Michael Schmidt: Este o chestiune strict personala, nu e bazata pe calcule stiintifice. Eu iau ca exemplu piata Spaniei, tara care are 50 de milioane de locuitori. Acolo, inainte ca tara sa intre in Comunitatea Europeana se vindeau 1.000 de BMW-uri pe an, dar anul trecut s-au vandut 65.000. Daca evolutia merge si in Romania in directia asta ar trebui ca in cinci - sapte ani sa se vanda 20.000 de BMW-uri, raportat la populatie.

Rep: Este posibil sa se ajunga la o astfel de cifra in Romania ?

Michael Schmidt: Uitati-va ce s-a intamplat in Spania, cred ca inainte de intrarea in Comunitate veniturile in mediul rural nu erau cu mult mai mari decat la noi. Asta vine automat, infrastructura, se construieste urias, sunt factori economici care impulsioneaza si alte domenii si sunt lucruri care nu se intampla in alte tari. Incet, incet si salariile, mai ales in Bucuresti, sunt tot mai bune iar romanul, in comparatie cu alte natiuni, nu este unul care sa-si bage banii la ciorap, ii place sa-si traiasca viata.

Suntem si la Mini dar si la BMW din toata regiunea centrala si est europeana lideri la vanzari, adica am vandut mai mult decat Ungaria, Cehia sau Polonia, iar lucrul acesta s-a intamplat de anul trecut. Aceste tari au potential ca venit pe cap de locuitor mult mai mare decat Romania.

Rep: Cum se explica faptul ca Romania a depasit aceste tari la vanzarile de BMW ?

Michael Schmidt: E o explicatie legata de mentalitate, romanii pun mult accent pe statut, vor sa arate ce au si asta se poate bine arata in masini. A doua componenta este si pasiunea pentru masini. Si asta e legata si de faptul ca 50 de ani romanii n-au putut sa se orienteze decat spre Dacia si atunci e setea asta de a avea si altceva. Si drumurile au contat. Daca Romania ar fi avut o retea de autostrazi sunt sigur ca evolutia ar fi fost mult mai mare.

In Romania noi avem succesul acesta numai datorita SUV-urilor, daca nu am fi avut X5, X3 si seria 5 4X4 noi vindeam jumatate din ce vindem. In nicio tara BMW nu vinde ca aici, adica 50% SUV-uri. In Germania 15 - 20% reprezinta SUV-urile la BMW, acolo se vand 200.000 de BMW, jumatate sunt seria 3, in timp ce alta jumatate sunt din restul gamei.

Rep: De ce exista o sete atat de mare de SUV-uri in Romania?

Michael Schmidt: E vorba si de calitatea soselelor, vor sa aiba 4X4, nu au avut mult timp de unde sa cumpere astfel de masini, iar cand BMW nu le avea veneau si ne intrebau, iar apoi cumparau de la concurenta. Fixul acesta de 4X4 apare si pentru ca oamenii se duc spre exemplu la munte, ninge peste noapte, se trezesc dimineata si vad ca au doar tractiune spate si nu mai pot iesi de acolo, in timp ce unul cu o Dacie se descurca fara probleme, iar celalalt ramane cu o masina de 50.000 de euro fara sa se poata misca. Cand o sa fie soselele mai bune, mai curate o sa se vanda mai multe seria 3 spre exemplu. Un fenomen e iar ca seria 1 cu cel mai mic motor aproape nu vindem. Omul care vrea un BMW, vrea unul puternic.

Putine schimbari dupa deschiderea reprezentantei BMW

Rep: Ce s-a schimbat dupa venirea BMW cu propriul birou de reprezentanta la jumatatea anului trecut ?

Michael Schmidt: Nimic nu s-a schimbat pentru ca avand control de 98% din toata piata romana nu prea are scop acest birou, dar au luat aceasta decizie pentru toata Europa Centrala si de Est si nu puteau face o exceptie. Pana anul trecut noi eram autorizati sa numim dealeri, iar la propunerea noastra a fost desfiintat dealerul din Arad care nu a respectat programul de investitii si nici standardele cerute. In prezent sunt 14 locatii, puncte, fie de service fie de vanzari complete si unul in Iasi unde nu am eu controlul. BMW a infiintat biroul pentru a controla mai bine retailul.

Rep: E adevarat ca la infiintarea biroului au fost intarzieri la comenzile de masini?

Michael Schmidt: A fost o perioada anul trecut, doua-trei luni de zile cand masinile intarziau cu saptamanile, dar nu biroul a fost de vina, ci centrul de logistica din Germania, in iunie - iulie anul trecut cand tocmai se infiinta biroul. Oamenii, nestiind despre ce e vorba au crezut ca e biroul de vina. Nu biroul importa, masinile tot noi le importam, biroul nu are depozit central, au sase persoane angajate.

Investitii noi in Germania, vanzari dezamagitoare de motociclete in tara

Rep: Care e planul de investitii pentru Germania ?

Michael Schmidt: Pana acum este una singura, am preluat un dealer existent in aceeasi locatie, dar intentionez anul acesta sa cumpar un teren si sa construiesc o cladire noua. Investitia imi apartine. Cea de anul trecut am deschis-o in iulie, am vandut 150 de masini, iar anul acesta vreau sa vand 250 - 300. E o cifra normala, majoritatea dealerilor din Germania vand cam 400 de masini, atata iti trebuie ca sa supravietuiesti. E intr-o regiune foarte buna la 35 de kilometri de Munchen, as compara-o cu Snagovul, au foarte multi oameni cu bani in zona. Investitia in ce voi construi nou va fi de trei - patru milioane de euro.

Am investit mai mult sentimental pentru ca parintii mei stau acolo iar bunicul meu a avut demult un Autohaus care se chema Schmidt si e ceva sentimental. Acolo salariile mecanicilor sunt de patru ori mai mari ca la noi, dar si o ora de manopera e cam tot de patru ori mai scumpa, 100 de euro, in timp ce la noi e 25 - 30 euro.

BMW a decis sa micsoreze numarul dealerilor in Germania pentru ca daca sunt prea multi in aceeasi zona se pot canibaliza unii pe altii. Se incearca spre exemplu si acum intr-o regiune pe un cerc de 50 de kilometri sa se faca din trei dealeri, doar unul, dar asta de multe ori se rezolva biologic pentru ca sunt proprietari care nu au mostenitori si business-ul nu mai continua. As gresi sa ma orientez unde nu mai e loc pentru inca un dealer ci ma orientez acolo unde e potential.

Rep: Cu cat contribuie Bucurestiul la vanzarile totale Automobile Bavaria ?

Michael Schmidt: Cam cu 50%, anul trecut a fost Brasovul pe locul doi, acum doi ani a fost Clujul, insa sunt patru orase Brasov, Cluj, Timisoara si Constanta care sunt cam la egalitate.

Rep: Ce veti lansa anul acesta ?

Michael Schmidt: In aprilie vom aduce modelul X6, iar in septembrie - octombrie noua seria 7.

Rep: La partea de motociclete s-au vandut 60 de unitati anul trecut. E multumitor ?

Michael Schmidt: Aici nu sunt multumit, am crezut ca vindem 100 dar poate ca piata nu e coapta pentru nivelul acesta de motociclete. E pregatita pentru o gama intre 3.000 si 7.000 de euro, iar ale noastre pornesc de la 7.000 si ajung pe la 20.000 euro. Inca nu s-a format gama de clienti care pot sa-si permita timp liber sa-si foloseasca motocicleta. Cei care ar putea sa-si permita sunt manageri, insa au multa treaba si nu au timp sa mearga cu ele.

Rep: Ce tinta privind cifra de afaceri aveti anul acesta?

Michael Schmidt: Pe grup, incluzand si MAN, in 2007 am avut estimativ circa 300 milioane euro. Pentru anul in curs estimez o crestere de 15%. Estimarile pentru vanzarile BMW si MINI sunt de 3.000 - 3.200 de unitati, iar la camioane 2.000 - 2.300.

Rep: S-a schimbat ceva odata cu deschiderea fabricii MAN in Polonia ?

Michael Schmidt: Numai din punct de vedere logistic, oricum fabrica nu este mare si-au dimensionat-o pentru a produce 15.000 de unitati pe an. Inainte sa ia decizia cu Polonia se gandeau sa faca si in Romania o fabrica, insa acum trei - patru ani era inca neclar daca Romania va intra in Uniunea Europeana. Au gasit 150 de hectare in Arad, au pus si accent pe scoala germana, pe aeroport. Au renuntat si s-au decis pentru Polonia, dupa ce au analizat si Ungaria si Slovacia, in afara de Romania si Polonia.