Ministerele și primăriile vor putea cumpăra pachete de acțiuni la companii aflate sub autoritatea lor, dacă va fi aprobat un proiect de OUG, pus în dezbatere publică de Ministerul Economiei. În prezent, lipsește cadrul legal care să permită statului achiziționarea de acțiuni scoase la vânzare la companii precum Salrom, de exemplu. Statul poate privatiza, dar nu și răscumpăra.

Slanic PrahovaFoto: Salrom

Acționarul Fondului Proprietatea intenționează să își vândă acțiunile la unele societăți de interes strategic la care și autoritățile publice centrale sunt acționare și acestea nu pot participa, în timp real, la cumpărarea acțiunilor, se arată în nota de fundamentare. Precizăm că Fondul Proprietatea dorește de mai mult timp să vândă pachete importante de acțiuni, la Salrom, la Hidroelectrica etc.

La Salrom, companie aflată în subordinea Ministerului Economiei, Fondul Proprietatea deține 49%, și de mai mult timp acesta încearcă să convingă statul, care deține restul de 51%, să accepte o vânzare pe bursă. Statul, ca acționar majoritar prin Ministerul Economiei, nu a acceptat vânzarea pe bursă, susținând că dorește să cumpere el acel pachet de 49%, însă nu există cadrul legal pentru ca achiziția să poată fi făcută.

  • Ce se mai precizează în nota de fundamentare

Manifestarea dreptului de preferință nu se poate produce în timp real, lezând în unele cazuri interesul public la unele societăți din domenii strategice de activitate sau care au acces la resurse naturale publice.

Ținând cont de prevederile Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, care obligă autoritățile publice centrale la listarea unui pachet de minim 5 %, se poate ajunge la pierderea pachetului majoritar de acțiuni la unele dintre societățile aflate în portofoliu și care fac parte din domenii de interes public.

Reglementările actuale în vigoare în materia privatizării, respectiv art.42 din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăților, modificată și completată, interzic statului să achiziţioneze acţiuni la societăţi cu capital de stat sau privat, nefiind reglementat mecanismul prin care statul, la rândul său, ca şi ceilalţi acţionari, să îşi poată consolida poziţia de acţionar, să se manifeste ca un investitor privat, prudent și diligent în economie.

Având în vedere lipsa cadrului legal pentru achiziționarea de acțiuni de către stat, este necesară crearea acestuia.

De asemenea, trebuie reglementate și condițiile în care instituțiile publice implicate pot opta pentru exercitarea posibilității de a cumpara acțiuni la societățile cu capital de stat, prin comparație cu condițiile în care se va fundamenta decizia de privatizare și în care se vor aplica dispozițiile în materie de privatizare.

Având în vedere faptul că autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale trebuie să acţioneze în interes public, spre beneficiul tuturor cetăţenilor săi, calitatea de acţionar trebuie văzută ca având o motivaţie mult mai largă decât cea a unui investitor privat, pornind de la nevoile pe care acestea trebuie să le acopere, atât de natură economică, cât şi socială.

Deţinerea de acţiuni de către autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale trebuie să ducă la crearea şi menţinerea de valoare economică, în beneficiul cetăţenilor români. Având în vedere argumentele anterior menţionate se impune luarea, în regim de urgenţă, a măsurilor necesare, astfel încât să se poată asigura protecţia resurselor naturale, a serviciilor publice, inclusiv prin păstrarea pachetului majoritar de acţiuni de minim 51% din capitalul social al societăţilor de interes strategic din aceste domenii.

În acest context se impune completarea, respectiv modificarea legislației actuale cu prevederi care să permită autorităților publice centrale și unităților administrativ teritoriale să se manifeste ca un investitor privat, prudent și diligent, respectiv să achiziționeze acțiuni, fără afectarea condițiilor normale de piață, cu asigurarea transparenţei fondurilor publice alocate şi utilizarea eficientă a acestora, dezvoltarea regională fundamentată pe considerente sociale, economice şi de mediu și respectarea legislației naționale și europene în domeniul ajutorului de stat și concurenței, însă necesare în vederea consolidării poziției sale de acționar.

Prin consolidarea poziţiei de acţionar a autorităților publice centrale și unităților administrativ teritoriale se crează posibilitatea întăririi anumitor domenii, precum şi creşterea atractivităţii şi eficienţei societăţilor şi a valorii economice, în beneficiul cetăţenilor români.

În acest sens, propunerea de modificare legislativă se referă la urmatoarele: Autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale pot cumpăra acțiuni emise de operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data efectuării operațiunii de cumpărare.

Vezi aici proiectul de OUG privind cumpărarea de acțiuni de către stat