​Epidemia COVID-19 din Italia a dus la scăderea în medie cu 15% a transportului rutier internațional de mărfuri efectuat de firmele românești, susține Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). La transport persoane, scăderea este de până la 100% în relația cu Italia. UNTRR cere Guvernului măsuri compensatorii financiare și fiscale pentru transportatorii români, deoarece vor fi grav afectate din cauza epidemiei COVID-19.

Tiruri asteptand in vamaFoto: HotNews / Claudia Pirvoiu

Din estimãrile UNTRR, în cazul transportului rutier național de persoane – linii regulate – numărul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scăderea este aproximativ 100%. În relația cu Italia, firmele de transport rutier românești de persoane au oprit total activitatea, iar în relațiile cu restul țãrilor scãderea este nesemnificativã, volumul fiind comparabil cu perioada similarã din anul trecut. În schimb, în cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relații decât Italia) scãderea este de aproximativ 100%.

În ceea ce privește transportul rutier de mărfuri intern, acesta este neafectat, în timp ce pentru transportul rutier de mãrfuri internațional scãderea generalã este de aproape 15%, iar unele firme sunt mai afectate cu pânã la 30%, altele nu sunt afectate deloc.

Transporturile de marfã internațional între Italia și alte țãri din UE operat de transportatorii români nu este afectat decât în mãsura în care clienții din Italia își reduc volumul de activitate - valabil în anumite cazuri, dar nu generalizat în acest moment.

Transportul de mãrfuri internațional dintre Italia și România este în pericol din cauza mãsurii de autoizolare a șoferilor care revin din Italia – aceste operațiuni trebuie sã includã costul cu imposibilitatea utilizãrii șoferului 14 zile, iar UNTRR solicitã autoritãților române revenirea asupra acestei decizii și monitorizarea acestor șoferi, fãrã a fi puși în autoizolare.

Totodatã, UNTRR solicitã Guvernului și măsuri compensatorii financiare și fiscale pentru firmele de transport rutier ai căror șoferi sunt trimiși spre autoizolare și în cazul anulãrii curselor.

Italia este al doilea partener comercial al României, dupã Germania, iar 10% din exporturile românești merg în Italia. Pe cale rutierã sunt transportate peste 2 milioane tone mãrfuri (import/export) în relația România – Italia. Între România și Italia se fac aproximativ 120.000 de curse/sens/an pe cale rutierã.

În acest sens, UNTRR solicitã Guvernului României sã întreprindă demersuri pe lângã Comisia Europeanã și Guvernul Italiei în vederea aplicãrii unei derogãri temporare de la interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în autovehicul, conform Reg. (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, șoferii vor fi mai izolați și posibilitatea de a se infecta cu noul coronavirus este mai redusã dacã își efectueazã repausul sãptãmânal normal în autovehicul și nu la hotel.