Nu plângeți de mila companiilor aeriene rămase la sol! Un studiu de caz de la The New York Times

de A.Th.C.     HotNews.ro
Luni, 23 martie 2020, 22:16 Economie | Companii


Companii aeriene cu probleme
Foto: Wikipedia
​Toate companiile aeriene, inclusiv giganții domeniului, sunt în pragul falimentului, cu cel mult 20% dintre aeronave încă în funcțiune și cu celelalte parcate la sol. Cele din SUA au spus deja că vor avea nevoie de un ajutor de stat de 50 de miliarde de dolari (care va fi cu siguranță mai mare) și la fel vor proceda toate celelalte. Dar Tim Wu, profesor de drept la Columbia University din New York, spune argumentat că înainte de a le acorda asistență, trebuie să le cerem tuturor să-și schimbe atitudinea față de clienți și angajați.

Pentru American Airlines, cea mai mare companie a țării, perioada dintre mijlocul și finalul anilor ʼ90 a fost ceea ce Biblia numește „ani de îndestulare”. În 2014, reducând concurența prin achiziții și fuziuni și colectând miliarde de dolari prin noile taxe pentru bagaje, American a început să urce la niveluri uluitoare de succes financiar. În 2015 a raportat un profit de 7,6 miliarde de dolari – comparați, de exemplu, cu 500 de milioane în 2007 și 250 de milioane în 2006. A continuat să facă profituri de miliarde până la sfârșitul deceniului. „Nu cred că vom mai pierde bani vreodată”, a spus în 2017 Doug Parker, șeful executiv al companiei.

Sunt o mulțime de lucruri pe care American ar fi putut să le facă cu acei bani. Ar fi putut să facă rezerve pentru crize viitoare, cunoscute fiind ciclurile regulate de vârfuri și abisuri prin care trec companiile aeriene. Ar fi putut să tranșeze definitiv disputele privind contractele cu piloții, însoțitorii de zbor și mecanicii. Ar fi putut investi masiv în îmbunătățirea serviciilor, încercând să repare îndelungata reputație de cea mai deficitară companie mare.

În loc, American a aruncat mai toți banii pe programe de răscumpărare a acțiunilor. Din 2014 până în 2020, într-o tentativă de a-și spori veniturile/acțiune, American a cheltuit mai mult de 15 miliarde cumpărând înapoi propriile acțiuni. A reușit, în ciuda riscurilor de proverbiale zile negre, să-și subțieze rezervele de lichidități. Pe când arunca banii pe răscumpărări, American a început și să se împrumute masiv pentru a cumpăra avioane noi și a le modifica pe cele vechi ca să încapă mai multe scaune. Încă din 2017, analiștii au prevenit cu privire la riscul de faliment în caz de deteriorare a economiei, dar American a continuat să se împrumute. Are acum o datorie acumulată de 30 de miliarde, de aproape cinci ori mai mare decât valoarea de piață a companiei.

În nicio clipă din anii de belșug American nu și-a îmbunătățit modul în care-și tratează clienții. Taxele pentru schimbări de bilete au crescut la 200$ pe zborurile interne și 750$ pe cele internaționale. Taxele mult disprețuite pentru bagaje au crescut la 30$ pentru primul și 40$ pentru al doilea. Aceste taxe au produs miliarde, dar nu au ajutat compania să-și îmbunătățească aterizările la timp, întârzierile pe pistă și supra-rezervările. În loc, „inovațiile” de la American au constat în eliminarea ecranelor din avioane, reducerea mărimii toaletelor și locurilor, introducerea unei clase „basic economy” care includea inițial interzicerea oricărui bagaj de cabină.

După dezlănțuirea epidemiei de coronavirus, care produce haos în industria aeriană, American Airlines nu a cerut încă ajutor de stat – cel puțin nu în multe cuvinte. Dar după o întâlnire recentă cu conducerea companiei, Larry Kudlow, director la National Economic Council, a spus că „anumite sectoare ale economiei, companiile aeriene venindu-mi în minte”, ar putea avea nevoie de asistență. Secretarul Trezoreriei, Steven Mnuchin, a spus săptămâna trecută că „în capul listei” pentru împrumuturi federale de salvare vor fi companiile aeriene, inclusiv American Airlines. (The New York Times)

N. Red.:
un cititor furios ne-a informat că pentru a veni mai repede acasă (pe 18 martie în loc de 23) de la New York, British Airways l-a taxat pe 14 martie cu 385 de euro în plină criză - după ce Donald Trump anunțase blocarea zborurilor dinspre/înspre zona Schengen și cu doar trei ore înainte să se anunțe interdicțiile similare cu Regatul Unit și Irlanda. Pe cursa New York – Londra de pe 18 martie, gradul de ocupare a fost sub 25%, deci cititorul nostru a plătit o sumă zdravănă (peste 50% din prețul biletului inițial tur-retur) ca să zboare într-un avion practic gol...






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





26011 vizualizari

  • +13 (17 voturi)    
    Daca e sa fie capitalism (Luni, 23 martie 2020, 22:35)

    t4v1 [utilizator]

    Apai atunci sa fie pana la capat!
  • -7 (29 voturi)    
    cu restul articolului sunt de acord (Luni, 23 martie 2020, 22:44)

    TheBorg [utilizator]

    Cu pasagerul furios, nu prea sunt de acord. Daca gradul de ocupare a fost de doar 25%, incasarile din bilete au scazut automat cu 75%, deci cel mai probabil linia aeriana a iesit pe minus cu zborul respectiv.

    In general un zbor e rentabil cand sunt minim 70% din locuri ocupate. Acum nu zic ca nu are dreptate, in general. Dar faptul ca avionul era mai mult gol nu e un argument. Din contra.
    • +4 (10 voturi)    
      Ba este (Marţi, 24 martie 2020, 9:39)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui TheBorg

      Cel mai stabil principiu al capitalismului este curba cererii si ofertei, ramas neschimbat de peste 100 ani:
      -daca creste cererea, vanzatorul creste pretul (ptr ca oricum are fraieri sa ii cumpere produsul)
      -daca scade cererea, vanzatorul scade pretul (daca nu, nimeni nu ii mai cumpara produsul si nu mai vinde).
      In cazul nostru, cu numai 25% din locuri ocupate, American Airlines clar trebuia sa scada pretul, chiar si cu 3 ore inainte.
      • 0 (0 voturi)    
        asa este (Marţi, 24 martie 2020, 23:00)

        TheBorg [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Foarte adevarat. Numai ca nu este general valabil.

        In particular, daca cererea e limitata de alte elemente decat pretul, ceea ce este cazul acum, scaderea pretului nu ajuta. De exemplu eu nu m-as urca acum intr-un avion nici platit.

        Asadar poti sa dai si gratis zborul, tot nu reusesti sa umpli avionul, si mai pierzi si bani. De la un punct incolo nu mai are sens sa scazi pretul.

        Si chiar presupunand, prin absurd, ca scazand pretul reuseau sa-l umple, daca scade pretul calatoriei sub costuri, degeaba e plin avionul, tot pe pierdere ies.

        In alta ordine de idei, singurul motiv pentru care pentru o perioada au continuat zborurile, si nu au oprit de tot cursele ca sa limiteze pierderile, e faptul ca pierdeau sloturile de timp alocate la aeroporturi daca nu le foloseau.

        Acele sloturi sunt foarte scumpe si greu de obtinut, asa ca zburau cu avioanele goale ca sa nu le piarda.

        Acum, dupa ce regula cu obligativitatea de a folosi sloturile pentru a nu le pierde a fost suspendata temporar, aceste zboruri "ghost", aproape goale sau chiar goale, facute in pierdere, au disparut.
    • +4 (4 voturi)    
      poate restul de 75% au renuntat la zbor (Marţi, 24 martie 2020, 14:12)

      ics_11 [utilizator] i-a raspuns lui TheBorg

      poate ca s-au vandut mul mai multe bilete dar f. multi au renuntat la zbor.
  • -7 (19 voturi)    
    Exploatatorii capitalisti (Luni, 23 martie 2020, 22:44)

    xolv [utilizator]

    citire din Pravda
  • -5 (33 voturi)    
    ahamn (Luni, 23 martie 2020, 22:44)

    liviu_ [utilizator]

    si pentru ca sunt rele (ca dealtvfel 99% din companiile de orice fel) merita sa moara si noi o sa mergem inot din anglia pana in SUA. visul gretei!
    • +16 (18 voturi)    
      Nu (Marţi, 24 martie 2020, 0:02)

      jcjc [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Liniile aeriene sînt un serviciu util și care angajează multă lume. Dar dacă au nevoie de banul contribuabilului ca să supraviețuiască, el vine cu condiții: menținerea a minim 90% din personal în funcție pe un salariu de 80% pînă la terminarea crizei, limite la compensarea șefilor, interzis să mai răscumpere acțiuni vreme de 10 ani, investiție în tehnologii nepoluante etc. Dacă nu vor, să dea faliment, după cum dictează piața liberă.

      Nimeni nu va plînge dacă AA dispare, este o companie mizerabilă. Iar în locul ei poate va apărea ceva mai bun.
      • -1 (1 vot)    
        economia (Marţi, 24 martie 2020, 16:15)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui jcjc

        functioneaza dupa principiu cerere oferta
        daca o companie mare dispare, preturile se vor mari.

        sa pui conditii pentru un ajutor e ok, da te bucuri ca mor niste firme nu e delor ok. sa nu uitam ca in 2007 tot o firma a murit... si uite ce "misto" a fost!
  • +11 (21 voturi)    
    Lacomia (Luni, 23 martie 2020, 23:19)

    Trojan.H [utilizator]

    Cea mai dezgustatoare trasatura umana.
  • -6 (20 voturi)    
    Sa moara capra vecinului (Marţi, 24 martie 2020, 0:07)

    Setalcott [utilizator]

    Asadar dr. Wu e profesor la seminarul de indoctrinare marxista Columbia si autor in Pravda de pe Hudson. Cand o sa alba si el companie aeriana o sa iau ce spune in serios.
    Cand compania iti ofera bilet mai ieftin daca nu ai de carat bagaje, el vrea sa platim toti la fel, ca avem sau nu bagaj. La flexibilitatea modificarilor, la fel. Ce nume predestinat pentru mentalitate de PCC!
    Nu situ cand si in ce conditii si-a cumparat cititorul furios biletul la American Airlines, dar in momentul de fata ofera ajustari gratuite la bilete. Acum e raiul calatoriilor cu avionul. Biletele sunt la sub jumatate de pret, anulari si modificari gratuite. Mi-am rezervat deja doua mini-concedii pe coasta de vest pe anul asta. Ce-i drept, m-am cam fentat la AA ca am gasit dupa aia bilet si mai ieftin, dar astea-s regulile jocului.
    • +6 (8 voturi)    
      Drum bun în California și Washington State! (Marţi, 24 martie 2020, 0:28)

      jcjc [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

      Să nu vă uitați o provizie bună de măști și ventilatoare!
      • -6 (10 voturi)    
        Asa-i (Marţi, 24 martie 2020, 3:51)

        Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui jcjc

        Ce-i drept, aia sunt in stare sa tina tot statul in carantina pana anul viitor. Din fericire californienii au mai multa minte.

        https://www.cnn.com/2020/03/23/us/california-stay-at-home-beach-goers/index.html
        • +5 (13 voturi)    
          Exact (Marţi, 24 martie 2020, 4:37)

          jcjc [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

          Și ce dacă mor niște babalîci, nu? Mai puțini votanți republicani! Distracție să fie!
          • -1 (7 voturi)    
            Mila crestina (Marţi, 24 martie 2020, 13:14)

            Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui jcjc

            Ia zi, ce-a facut Obama cand au murit 12000 de pesta porcina?
            • -2 (6 voturi)    
              Erata (Marţi, 24 martie 2020, 14:10)

              Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

              Gripa porcina, vroiam sa zic.
            • +2 (4 voturi)    
              Un lucru n-a făcut cu siguranță (Marţi, 24 martie 2020, 15:13)

              jcjc [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

              N-a zis că e o farsă și un complot al rivalilor politici.
    • +2 (4 voturi)    
      Ai vorbit ca un activist din anii 50 (Marţi, 24 martie 2020, 14:46)

      marvel [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

      Inchinarea la Wall Street a devenit ideologie in America.
  • -5 (19 voturi)    
    Lol (Marţi, 24 martie 2020, 0:07)

    mitg [utilizator]

    Daca 358€ e mult pentru un zbor transatlantic, ce sa mai zicem ...
    • +5 (11 voturi)    
      Fii atent! (Marţi, 24 martie 2020, 0:37)

      _Un stelist_ [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      Erau 385€ în plus fată de taxa normală.
      • +2 (12 voturi)    
        De fapt (Marţi, 24 martie 2020, 2:26)

        mitg [utilizator] i-a raspuns lui _Un stelist_

        Era pentru a-si muta "zborul mai devreme".

        Oriunde in lumea asta (cu exceptia tichetelor business class flex) costa sa reprogramezi un zbor.
      • -1 (1 vot)    
        putea sa faca altceva si poate ca inca poate (Marţi, 24 martie 2020, 21:57)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui _Un stelist_

        Sa scrie la companie si sa explice de ce se considera tepuit.

        Asa ca isi varsa nervii aici - este OK dar nu vede banii inapoi dar simteste solidaritatea unora in raport cu cauza sa....Mai draga, mai, mai...

        Americanii sunt pragmatici.
        daca ai pana buna s-ar putea sa vezi ceva banutzi inapoi dar sa se exprime direct la ei.
  • -10 (14 voturi)    
    358 euro zbor transatlantic... vai ce sa zic.. (Marţi, 24 martie 2020, 0:39)

    cititoare [utilizator]

    Ia uitati-va la ce scoruri se practica zilele astea prin Europa: Wizz Air Londra - Bucuresti, numai dus, aproape 400 de lire. Dar saptamina viitoare, cind e posibil ca rutele aeriene UK-Ro sa se inchida, acelasi bilet e 40 de lire.
  • +4 (8 voturi)    
    Oare de ce (Marţi, 24 martie 2020, 0:58)

    blablavertical [utilizator]

    nu faceti un studiu in propria gradina? Hai sa vedem ce se intampla cu Tarom, BlueAir sau chiar Wizzair-ul vecinilor? Sau Lufthansa, dar inteleg daca asta e o nuca prea tare de spart.
    Ah, e greu de facut un studiu, e mai usor de tradus din NYT.. Cred ca pt multi romani ar fi mult mai interesant subiectul asta, mai ales gandindu-ne cati lucreaza in domeniu in toata tara.
  • 0 (4 voturi)    
    daca stiu bine.. (Marţi, 24 martie 2020, 3:13)

    ..13 [utilizator]

    Este ca dupa 9/11 au fost multe mergers in industria de aviatie si practic numarul acestora s-a redus semnificativ

    Este probabil ca asta se va intampla si dupa 2020 - in USA nimeni nu plange pe nimeni numai ca ar trebui sa ai si cu ce calatorii intr-un interval de timp rezonabil

    Americanii chiar au nevoie de companii aeriene care s-au redus din ce in ce mai mult.

    The number of commercial air carriers in the United States has been steadily decreasing, with the number of major carriers falling from 22 in 2008 to 18 in 2019. For smaller air carriers the decline has been even stronger, with the 66 carriers counted in 2008 shrinking to 41 by 2018.

    The United States has the largest air travel market of any single country, with nearly 850 million passengers being transported in 2017. U.S. passenger airlines are some of the largest in the world, with Delta and American Airlines being the world’s largest.

    In 2018, the largest four passenger airlines in the U.S. accounted for just under two thirds of the total operating revenue generated by U.S. airlines. The three large full-service network carriers – American Airlines, Delta Air Lines and United – all reported a similar operating revenues in 2018 of between 40 and 45 billion U.S. dollars. Southwest Airlines – the fourth-largest U.S. airline and largest U.S. low-cost carrier – generated operating revenues around half that of the large network carriers.
    • +2 (4 voturi)    
      uhm (Marţi, 24 martie 2020, 12:27)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Industria transportului aerian nu s-a redus, numarul de curse si a pasagerilor a ramas la fel sau chair a crescut, ce a scazut a fost numarul companiilor aeriene, pt ca acesti uriasi au inghitit companii mici si mijlocii si au ramas cateva companii gigant care au creat un oligolopol.

      Nu esti multumit de oferta actuala, ghinion ! Nu ai alta optiune decat sa mergi cu masina sau cu trenul (drum ca iti va lua 2 zile vs 3 ore cu avionul), pt ca aceste companii s-au inteles intre ele si practica aceleasi preturi nesimtite.
      • -1 (1 vot)    
        ma scuzati dar nu este chiar asa.. (Marţi, 24 martie 2020, 21:39)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

        Dupa criza din 2008 in USA numarul companiilor , a clientilor, a milelor zburate si a veniturilor obtinute au scazut - au trecut cca. 3 ani pana si-au revenit la nivel veniturilor antrioare - 3 ani mai draga...

        Au variante in USA - do not worry.

        Ici sa in RO este mai naspa dar noroc cu celelalte companii ca TAROM...

        Hai sanatate si zboruri placute si usoare!
  • +1 (5 voturi)    
    Ar trebui lasati sa falimenteze (Marţi, 24 martie 2020, 14:44)

    marvel [utilizator]

    Nu asa functioneaza economia libera? De ce asteapta pomana de la stat? In 2008 cand bancile au fost salvate de la faliment cu banii contribuabililor (in loc sa fie trase la raspundere penala pentru criza creata) primul lucru pe care l-au facut a fost sa-si imparta prime si bonusuri.
    • +1 (3 voturi)    
      Asa functioneaza economia libera (Marţi, 24 martie 2020, 21:15)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui marvel

      Cand merg bine, liberi sa imparta prime si bonusuri, cand cade piata, liberi sa primeasca ajutor de la guvern. De ce ne miram? Guvernul sunt tot ei. Astea sunt fapte, nu teorii marxiste.
    • -2 (2 voturi)    
      dragutza ca sa ma iexplic (Marţi, 24 martie 2020, 21:45)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui marvel

      COmpaniile de aviatie in USA trec prin niste momente naspa - primul a fost, desi lumea nu isi mai aduce aminte, cand Boeing-urile au trebuit ,unele dintre ele, sa sada pe sol pentru ca inca sunt in ancheta si Departamentul lor inca mai analizeaza - cam ca la noi...

      Au blocat niste avioane pe sol - ca asa le-a zis reglementatorul lor. Dar clientii avea belet si trebuiau cumva sa zboare - si dai si zboara dar costuri suplimentare pe spezele companiilor.

      No, ca nu fu destul - acum sed mai toate, daca nu chiar toate, pe sol - nu tu turisti ca deh... Nu tu deplasari interne ca deh... Vai de capul lor!

      DA, au niste rezerve dar poti sa stii cat dureaza sezutul asta pe pista???


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by