Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (AESA) a anunțat miercuri că a certificat pentru prima dată „o aeronavă complet electrică”, dezvoltată de compania slovenă Pipistrel Aircraft.

Alpha ElectricoFoto: Pipistrel Aircraft

"Aceasta este prima aeronavă electrică pe care EASA a certificat-o, dar cu siguranță nu va fi ultima", a declarat Patrick Ky, directorul executiv al EASA, citat de AFP.

O adevărată licență de zbor, certificarea constituie un act esențial înainte de intrarea în serviciu a unei aeronave noi.

Dispozitivul fabricat de compania slovenă, Velis Electro, este un avion cu două locuri destinat în principal pentru pregătirea pilotului, a declarat EASA.

"Este considerabil mai silențios decât celelalte avioane și nu produce gaze de combustie", a declarat directorul companiei, Ivo Boscarol.

Avionul este alimentat "de primul motor electric certificat, E-811-268MVLC", potrivit agenției europene, care adaugă că certificarea, emisă pe 18 mai, a fost obținută "în mai puțin de trei ani".

Proiectul de certificare a fost realizat în două părți, a declarat EASA.

r

Avionul electric Cessna 208B Grand Caravan

Avionul electric Cessna 208B Grand Caravan

Foto: magniX

Cel mai mare avion comercial complet electric a efectuat zilele trecute zborul inaugural, fiind cel mai recent exemplu din industria aeronautică al unei forme de transport cu zero emisii, relatează CNBC.

Avionul, un Cessna 208B Grand Caravan, a decolat de pe un aeroport din Moses Lake, Statele Unite, folosind un motor complet electric de 750 de cai putere dezvoltat de compania magniX. Lucrările de reconvertire ale avionului au fost realizate de magniX și firma AeroTEC.

Zborul reprezintă încă un pas, deși mic, pentru avioanele electrice. În decembrie 2019, primul avion electric comercial a efectuat un zbor de test în Canada. Hidroavionul DHC-2 de Havilland Beaver a folosit în acel zbor un motor dezvoltat tot de magniX, o companie cu sediul în Redmond, SUA.