Într-o scrisoare adresată boss-ului Jeff Bezos de la Amazon.com Inc, peste 400 de parlamentari semnatari din 34 de țări sprijină o campanie care enunță că gigantul tehnologic a „evitat și respins ... datorii către muncitori, societăți și planetă”.

Depozit AmazonFoto: Profimedia Images/Bernhard Classen/Alamy

Campania „Make Amazon Pay” a fost lansată pe 27 noiembrie – mina de aur anuală numită Black Friday – de o coaliție de 50 de organizații, care cer îmbunătățirea condițiilor de muncă și transparență fiscală deplină.

Printre semnatari se numără Ilhan Omar și Rashida Tahib, membre ale Congresului SUA, Jeremy Corbyn, fostul lider al Partidului Laburist din Regatul Unit și Heidi Hautala, vicepreședinte al Parlamentului European, au anunțat promotorii campaniei, Progressive International și UNI Global Union.

„Vă somăm să acționați cu hotărâre pentru a vă schimba politicile și prioritățile spre beneficiul muncitorilor din companie, al comunităților lor și al planetei noastre”, se spune în scrisoare. „Suntem pregătiți să acționăm în legislaturile noastre pentru a sprijini mișcarea Make Amazon Pay, care este în creștere în toată lumea”.

Amazon, cel mai mare comerciant din lume, s-a mai confruntat anterior cu critici privind practicile sale fiscale, inclusiv în Regatul Unit și în UE. Compania afirmă că profiturile sunt scăzute deoarece comerțul cu amănuntul este puternic competitiv, o afacere cu marje scăzute și în care investește masiv. Săptămâna trecută a anunțat că acceptă supravegherea legiuitorilor, dar multe din problemele semnalate în scrisoare provin din afirmații false. „Amazon are un palmares bogat de sprijin pentru angajați, clienți și comunitățile noastre, precum crearea de condiții de muncă sigure, salarii competitive și beneficii substanțiale” și adaugă că „plătește taxe globale de miliarde de dolari”. Compania s-a mai angajat și să devină carbon-neutră până în 2040.

Amazon a crescut rapid în timpul pandemiei, când vânzările au explodat ca urmare restricțiilor împotriva răspândirii coronavirusului, care au închis magazinele stradale și i-au trimis pe cumpărători online.

Guvernele din toată lumea au în vedere reguli mai aspre pentru giganții tehnologici, care să atenueze îngrijorările legate de concurență. De exemplu, Uniunea Europeană a acuzat-o luna trecută pe Amazon de perturbarea concurenței în comerț, spunând că și-a folosit mărimea, puterea și datele pentru a dobândi avantaje incorecte asupra comercianților mai mici care vând pe platforma online a companiei.

Amazon a respins afirmațiile UE, spunând că reprezintă sub 1% din piața globală cu amănuntul și că există comercianți mai mari în toate țările în care operează. (Reuters )