Cel mai prost an din istoria companiei s-a încheiat pentru Boeing cu pierderi de 8,4 miliarde de dolari în trimestrul al patrulea, pandemia retezând cererea de avioane, informează The Associated Press. Gigantul aeronautic și spațial a mai anunțat și întârzieri costisitoare ale noii sale aeronave mari pentru curse lungi.

Boeing 777XFoto: boeing.com

Cele mai multe necazuri ale lui Boeing s-au centrat în jurul problemelor lui 737 Max. Dar cea mai mare parte din pierderile anunțate săptămâna trecută o reprezintă provizioane asociate noului său avion mare, 777X.

Acestea se adaugă la o pierdere anuală record de 11,94 miliarde.

„2020 a fost un an ca niciun altul. Lumea noastră, industria noastră, compania noastră și comunitățile noastre au înfruntat provocări fără precedent, suntem încă în mijlocul lor”, a spus David Calhoun, CEO al firmei, într-o convorbire telefonică cu analiști.

„Următoarele 6-9 luni vor rămâne foarte dificile pentru clienții noștri și întreaga industrie”.

Acum doar trei ani, profitul lui Boeing depășea 10 miliarde de dolari, după cum a informat și HotNews. După ce a intrat pe pierdere în 2019 și 2020, analiștii preziceau o revenire la profitabilitate în acest an. Dar totul va depinde de cât de repede va permite pandemia reluarea călătoriilor.

„Va fi condusă de răspândirea vaccinării”, spune Jeff Windau, analist la Edward Jones. „Când se va simți publicul confortabil din nou în avioane? Când vor începe companiile aeriene să emită noi comenzi și înceapă să recepționeze avioane?”. El apreciază că la Boeing, capacitatea de a genera încasări va „arăta mult mai bine” în a doua jumătate a anului.

Comenzile pentru noile avioane au înghețat în ultimii doi ani, întâi din cauza celor două accidente în care au murit 346 de oameni, apoi din pricina pandemiei care a devastat industria aeriană. Și livrările au stagnat, lăsând-o pe Boeing fără mult dorite încasări. Veniturile au scăzut în trimestrul al patrulea cu 15%, la 15,3 miliarde.

Boeing a livrat 59 de avioane comerciale în ultimul trimestru, în comparație cu cele 225 ale rivalului european Airbus. În ultima parte a anului, Boeing a oprit și expedierile de 787, cunoscut ca Dreamliner, din cauza problemelor de producție și este puțin probabil să le reia înainte de martie.

Cea mai nouă problemă o reprezintă 777X, o versiune mai mare a avionului de cursă lungă 777, care va avea noi motorizări și aripi compozite care se vor plia lângă extremități pentru a încăpea în spațiul limitat de la multe porți de pe aeroporturi. Provizionul de 6,5 miliarde reflectă scăderea profitului estimată pe durata de viață a avionului.

Compania a anunțat că prima livrare a unui 777X va avea loc spre sfârșitul lui 2023, cu trei ani după planurile inițiale și cu an mai târziu decât anunța Boeing acum doar șase luni. Boeing citează ca motive noile standarde mai dure pentru omologarea avioanelor – consecință a crizei lui Max - și pagubele pe care le va provoca pandemia călătoriilor internaționale.

737 Max, un avion de mărime mijlocie pentru curse scurte și medii, și-a reluat recent zborurile după ce a fost reținut la sol vreme de 20 de luni. Cinci transportatori, printre care și American Airlines, au efectuat peste 2.700 de zboruri de la începutul lui decembrie.

Europenii au aprobat revenirea lui 737 Max pe 27 ianuarie; China – cea mai mare piață pentru model înainte de interdicție - încă nu; Calhoun spune că Boeing speră într-o aprobare generală în prima jumătate a anului.

În această lună, Boeing Co. a evitat răspunderea penală pentru Max acceptând să plătească 2,5 miliarde și recunoscând că doi foști angajați au mințit la omologare cu privire la securitatea avionului. Membrii familiilor pasagerilor decedați în accidente au acuzat înțelegerea, din care cea mai mare parte va reveni companiilor de zbor.

Boeing a pierdut $14,65/acțiune, mult mai rău decât estimările de $1,64 de pe Wall Street. Pe lângă provizioanele pentru 777X, Boeing și-a asumat mai multe alte costuri, inclusiv 744 de milioane pentru acordul cu Departamentul Justiției referitor la Max.