În ședința Coaliției de luni, PNL și USR au reușit să se înțeleagă pe împărțirea companiilor între Ministerul Economiei și Ministerul Energiei, lucru esențial ca cele două entități să se separe. Reamintim că cele două ministere nu au reușit să se separe nici după o lună și jumătate din cauza unor companii pe care le doreau și cei de la PNL, și cei de la USR. În cele din urmă, partenerii de la guvernare au stabilit care dintre aceste companii să meargă la Economie (USR), și care la Energie (PNL).

Claudiu Nasui si Virgil PopescuFoto: Colaj foto

În subordinea Ministerului Economiei vor intra Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat (ISCIR), Conversmin și Iprochim.

La Energie merg Compania Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune (CNCIR), Agenția Nucleară și pentru Deșeuri Radioactive, Societatea Radioactiv Mineral Măgurele și Eurotest.

Reamintim că Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nu a reușit să se reorganizeze nici până acum, în sensul divizării, așa cum prevede OUG 212 din 28 decembrie 2020. Actul normativ prevedea ca în termen de 30 de zile, miniștrii să propună Guvernului hotărârile privind reorganizarea, astfel încât să se înființeze Ministerul Energiei separat de Ministerul Economiei. Motivul: USR și PNL nu s-au înțeles pe împărțirea unor companii, deși OUG 212/2020 este clară în ceea ce privește domeniile de care trebuie să se ocupe noile ministere. Așa au ajuns în dezbatere publică proiecte de înființare și organizare a celor două instituții, în anexe fiind trecute, și la un minister, și la celălalt, câteva entități, care reprezintă mărul discordiei.

Ordonanța de Urgență prevede că se înființează Ministerul Energiei prin preluarea activităților, personalului aferent și patrimoniului corespunzător din domeniul energiei de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Printre altele, are atribuții în domeniul nuclear civil al gestionării deșeurilor radioactive și al managementului apei grele și în domeniul întreținerii și verificărilor tehnice periodice ale echipamentelor energetice.

Practic, cele două entități își blochează una alteia proiectele de hotărâri privind organizarea și înființarea ministerelor. Proiectele de hotărâri se află pe circuitul de avizare, însă nu pot ajunge pe masa Guvernului câtă vreme sunt disputate cele cinci unități.

Așa s-a ajuns în situația absurdă ca după o lună și jumătate după semnarea OUG 212/2020 care obliga la reorganizare, miniștrii Claudiu Năsui și Virgil Popescu să își dispute niște companii. Ordonanța de Urgență 212 a fost semnată de ambii miniștri, ceea ce înseamnă că au fost de acord cu conținutul ei. De aceea este de neînțeles motivul pentru care este încălcat acest act normativ.

În acest moment, din cauza blocajului, Ministerul Energiei nu are personal propriu, nu are secretari de stat, nu are direcții, nu are atribuții. Este doar ministrul cu cabinetul său. Pentru inițierea unor acte normative trebuie implicată structura Ministerului Economiei.

Pentru mai multe amănunte, citește