Pentru unii faliment, pentru alții oportunitate de business. Pandemia de Covid a impulsionat comerțul online și întreaga logistică legată de acesta. Unul dintre marii câștigători este concernul american Amazon, care se extinde rapid și în Germania, unde 5.000 de noi locuri de muncă vor fi create anul acesta, după cum a comunicat săptămâna trecută, Amazon.de.Pe de altă parte, criticile privind supravegherea și condițiile de muncă în cadrul companiei și al subcontractorilor săi fac valuri, intenționându-se chiar crearea unui sindicat.

Camion al AmazonFoto: Sundry Photography / Alamy / Profimedia Images

Marea expansiune

La nivel mondial, Amazon a angajat „un număr de șase cifre de noi angajați anul trecut, din cauza boom-ului pandemiei coronavirusului”, consemnează vineri pagina online a primei televiziuni germane. La sfârșitul lunii decembrie, aproape 1,3 milioane de persoane lucrau pentru companie la nivel mondial.

Cu noile locuri de muncă anunțate pentru Germania, numărul angajaților permanenți în această țară va crește de la 23.000 la 28.000, așa cum a fost anunțat de compania germană Amazon, din München. Aceasta vrea să își consolideze centrele de transport, marketing, finanțe, cercetare și dezvoltare.

Expansiunea rapidă, care continuă până în prezent, relevă o creștere a vânzărilor companiei, de șase ori în câțiva ani. În decurs de un deceniu, compania cu sediul central în Seattle, din SUA, și-a mărit vânzările în Germania de la cinci, la aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru a putea livra cât mai repede posibil și uneori chiar în ziua comenzii, Amazon construiește tot mai multe centre de sortare și distribuție, în plus față de centrele sale de expediere, care servesc și ca depozite.

Livrarea este efectuată de companii de livrare independente, adică subcontractanți. Angajații lor nu sunt ai Amazon, iar criticii consideră aceste locuri de muncă drept „precare”. Este vizat și serviciul de livrare Amazon Logistics, prin care se concurează cu companii logistice consacrate în Germania, precum DHL, Hermes, DPD și UPS.

Mica pauză

Schimbul de replici a început în dimineața zilei de joi, relatează vineri Welt.de, într-o corespondență de presă cu titlul „Trebuie angajații să urineze în sticlă? Dezastru PR la Amazon”. Într-un tweet, deputatul american Mark Pocan a criticat condițiile de muncă de la Amazon. Retailerul online, a scris Pocan, încearcă să prevină formarea sindicatelor - și permite angajaților săi atât de puține pauze, încât unii „trebuie să urineze în sticle de apă”.

De pe un cont oficial al companiei s-a răspuns rapid, punându-se la îndoială acuzația. „Dacă ar fi adevărat”, continuă departamentul de PR, „atunci nimeni nu ar vrea să lucreze pentru noi”

Problema e că astfel de acuzații au apărut „de sute de ori pe Twitter și pe portalul Reddit”. Mass-media americană a publicat relatări la scurt timp după tweet-urile de joi ale șoferilor Amazon, care pretindeau că nu au timp pentru pauzele de toaletă, în timp ce livrează colete.

Șoferii livrează până la 300 de colete pe zi. Dacă durează prea mult pentru a face acest lucru, riscă să primească un avertisment sau chiar să fie concediați. Prin urmare, se pare ca mulți nu îndrăznesc să facă un ocol și să folosească o toaletă publică.

„De multe ori fac pipi într-o cană de cafea pentru că nu este timp să merg la toaletă”, scrie o femeie care spune că lucrează ca și curier pentru Amazon, potrivit Welt.de. „În caz contrar, sediul central ar suna și m-ar întreba de ce sunt atât de lentă.” Un alt angajat susține că aproape niciodată nu poate lua pauza de masă de 30 de minute, prevăzută contractual.

Corespondentul în SUA al publicației Die Welt consideră că „pare justificată acuzația că firma dorește să prevină înființarea sindicatelor”. „Cei 6.000 de angajați ai unui depozit de logistică din micul oraș Bessemer din statul Alabama votează în prezent asupra înființării unui organism de reprezentare a angajaților, iar Amazon luptă vehement cu acest lucru. Angajații au fost chemați la întâlniri în care managerii au încercat să-i convingă de inutilitatea unui sindicat”.

Big Brother is watching you

Într-un videoclip intern care prezintă tehnologia de supraveghere, 16 probleme legate de siguranță ar fi monitorizate, inclusiv frânarea puternică, somnolența, conducerea peste un semn de oprire și distragerea atenției șoferului. Amazon a confirmat autenticitatea videoclipului semnalat anterior de diferite mass-media.

Radiodifuzorul american CNBC a citat un șofer Amazon din Kentucky, care a susținut că acea cameră de supraveghere ar putea detecta și un căscat. Tehnologia vine de la Netradyne, o companie de start-up fondată în 2015. Conform videoclipului intern, camerele sunt echipate cu mai multe lentile și filmează atât drumul, cât și șoferul.

Organizațiile care luptă pentru siguranța muncii în era digitală au criticat aspru măsurile de supraveghere implementate de Amazon. Compania trebuie să oprească această practică „imediat”, a declarat Fight for the Future, o organizație non-profit americană care se ocupă de problemele confidențialității și drepturilor digitale.

„Camerele vor exacerba condițiile de muncă nesigure și inumane la Amazon, la care șoferii sunt deja expuși”. Organizația solicită, de asemenea, Congresului SUA să inițieze o anchetă extinsă asupra activităților de supraveghere ale companiei.

Legalitate controversată

Critica adusă condițiilor de muncă la Amazon nu este nouă. Și în Germania au existat greve pentru măriri de salarii și un acord colectiv.Tagesschau.de a relatat în mod repetat pe tema monitorizării angajaților și a condițiilor de muncă deficitare la Amazon. În revista ARD Panorama, angajații s-au plâns că și unele nevoi umane de bază nu ar putea fi satisfăcute, în timpul muncii de zi cu zi.

Măsura în care supravegherea video este permisă legal la locul de muncă și modul în care poate fi concepută aceasta sunt controversate în Germania. În principiu, supravegherea prin videocamere interferează cu drepturile personale ale angajatului, care sunt protejate prin lege. În evaluarea legalității acestei practici mai joacă un rol reglementările privind protecția datelor, ca și cele de proporționalitate a măsurilor luate, cu activitatea desfășurată.