CFR Călători și Tarom ar urma să primească ajutoare de stat în valoare de peste 43,6 milioane de euro și respectiv aproape 8 milioane de euro pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19, ajutoare care vor fi acordate după obținerea avizului din partea Comisiei Europene, potrivit unor Memorandum-uri care vor fi discutate miercuri în ședința de Guvern. Vezi în articol cum au scăzut veniturile și cum au fost afectați angajații celor două companii din cauza restricțiilor din pandemie.

Tren al CFR CalatoriFoto: Stefania Gal

Motivele acordării unui ajutor de stat de peste 43,6 milioane de euro la CFR Călători

Ca urmare a reducerii semnificative a traficului de călători, veniturile obţinute de CFR Călători din vânzarea legitimaţiilor de călătorie (bilete, abonamente, etc.) au scăzut de la mijlocul lunii martie 2020 cu până la 85% - 90%, faţă de martie 2019.

Ca urmare a instituirii la nivel național a unor măsuri privind restricționarea circulației persoanelor pentru prevenirea și răspândirea noului coronavirus pe teritoriul României, activitatea CFR s-a redus semnificativ.

Câteva dintre măsurile luate de CFR Călători pentru diminuarea impactului pandemiei asupra echilibrului financiar:

  • - Suspendarea contractelor individuale de muncă, conform art. 52 alin.(1) lit.c) și art.53 din Legea nr.53/2003- Codul muncii (șomaj tehnic) a unui număr de 624 salariați
  • - În primele șase luni ale anului 2020 a avut loc o diminuare a numărului de salariați din cadrul CFR Călători de la 12.526 salariați la 12.151 salariați.
  • - O altă măsură a fost de reducere a programului de lucru al salariaților de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, conform prevederilor legale, pentru întreg personalul Societății.

"Ca urmare a suspendării contractelor individuale de muncă, conform art. 52 alin.(1) lit.c) și art. 53 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (șomaj tehnic) a unui număr de 624 salariați cât și a reducerii programului de lucru al salariaților de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, pentru întreg personalul, s-au înregistrat economii cumulate pe lunile martie, aprilie, mai și iunie la cheltuiala cu personalul de cca 37 mil. lei. (..)

Sumarizând situația veniturilor și cheltuielilor înregistrate de Societate începând cu luna martie 2020 și până la finalul lunii decembrie 2020, s-a înregistrat o pierdere cumulată datorată efectelor pandemiei de COVID-19 în perioada 01 aprilie – 31 august 2020 de 210.345.527 lei.", se arată în memorandumul privind ajutorul de stat pentru CFR.

În acest caz, Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, propune un ajutor de stat de 210,35 milioane lei (reprezentând echivalentul a 43,63 milioane euro), care va fi utilizat pentru finanțarea rezultatului negativ din activitatea de exploatare, estimat pentru perioada 01.04.2020 - 31.08.2020.

În ceea ce privește perioada în care se vor efectua plățile ajutorului de stat, acestea se vor efectua până la 31.12.2021. Suma necesară acordării măsurii de ajutor de stat va fi acordată în limita prevederilor bugetare aprobate.

Motivele acordării unui ajutor de stat de aproape 8 milioane de euro milioane de euro la Tarom

În cazul Tarom, ajutorul de stat se va acorda pentru acoperirea pierderilor generate de pandemia COVID-19 în perioada 01 iulie -31 decembrie 2020.

Suma propusă Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat este în cuantum de până la 38.654.017 lei (7.956.776 euro), iar valoarea ajutorului va fi stabilită prin Decizie a Comisiei Europene.

Câteva dintre măsurile luate de Tarom pentru diminuarea impactului pandemiei asupra echilibrului financiar:

  • - suspendarea contractelor individuale de muncă pentru aproximativ 1.000 de angajați (prin rotație), începând cu luna aprilie 2020, în condițiile prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, ca urmare a reducerii temporare a activităţii companiei;
  • - reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului personalului rămas în activitate, începând tot cu luna aprilie 2020, pentru perioada iulie-dec 2020;
  • - eliminarea serviciilor de catering la bordul aeronavelor;
  • - suspendarea/anularea zborurilor către mai multe destinații.

Suspendarea contractelor individuale de muncă prin șomaj tehnic, cât și reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile lucrătoare/săptămâna au condus la reducerea cu 58,5 milioane lei a cheltuielilor cu personalul pe cele 6 luni analizate, conform datelor preliminare la 31.12.2020, se arată în Memorandumul privind ajutorul de stat propus la Tarom.

În ambele documente, Guvernul spune că astfel de ajutoare de stat sunt eligibile pentru a fi aprobate de Comisia Europeană în cazul pandemiei de COVID-19 și sunt oferite și exemple cu astfel de scheme de ajutor de stat din alte țări UE.