De la Londra la New York în 90 de minute cu avionul? Ar putea fi posibil

de I.B.     HotNews.ro
Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 21:39 Economie | Companii


Avionul imaginat de Hermeus
Foto: Hermeus
Aproape după două decenii de la retragerea Concorde, interesul pentru călătoriile supersonice a crescut, iar mai multe avioane super-rapide sunt în curs de dezvoltare. Companiile aeriene par interesate: United s-a angajat deja să ofere rute supersonice încă din 2029. Dar cum rămâne cu călătoria hipersonică, care se întâmplă la viteze de Mach 5 - de cinci ori mai mari decât viteza sunetului - și peste?, se întreabă CNN.

Acest lucru ar duce o aeronavă de la New York la Londra în doar 90 de minute, comparativ cu aproximativ trei ore pentru Concorde și între șase până la șapte ore pentru un avion de pasageri obișnuit.

Este chiar posibil?


Hermeus, un startup cu sediul în Atlanta, al cărui scop este să dezvolte aeronave hipersonice, crede acest lucru. Testează deja un nou tip de motor despre care se spune că va putea ajunge în cele din urmă la Mach 5.

Motorul este proiectat pentru o aeronavă hipersonică mică, fără pilot, pe care Hermeus o creează în prezent pentru Forțele Aeriene ale SUA, dar scalată la o dimensiune mai mare, va putea propulsa un avion de pasageri.


Acel avion de pasageri este încă departe


Hermeus speră să-l ridice în aer pentru primul zbor de test înainte ca deceniul să încheie, în 2029 - dar pentru că tehnologia sa trebuie construită aproape în întregime de la bază, compania o planifică deja.

Pentru început, va fi mult mai mic decât avioanele actuale și chiar decât Concorde, care avea o capacitate de aproximativ 100 de pasageri.

„Pentru a ne ajuta să dimensionăm aeronava, am construit practic un model de business pentru o companie aeriană”, spune AJ Piplica, CEO Hermeus. "Ne-am concentrat asupra călătorilor de clasă business și de primă clasă, apoi ne-am jucat cu câțiva parametri, cum ar fi viteza și costurile de operare. Ceea ce a ieșit din asta a fost un avion cu o cabină de 20 de pasageri", adaugă el.

Acest lucru nu este departe de capacitatea unui jet, ceea ce înseamnă că va exista o singură clasă.

„Ne așteptăm să fie profitabil la prețurile de astăzi din clasa business”, spune Piplica, cu avertismentul că este greu să se evalueze cât de mulți oameni vor fi pregătiți să plătească pentru a zbura de cinci ori mai repede, deoarece „nu puteți răspunde cu adevărat la această întrebare până când există un produs acolo și aveți datele reale."

Mai rapid ca oricând


Raza de zbor a avionului va fi de aproximativ 6500 km, suficientă pentru rute transatlantice, cum ar fi New York-Paris, dar nu și pentru rute transpacifice precum LA către Tokyo, care ar necesita o escală.

Rutele deasupra uscatului, cum ar fi New York către Los Angeles, nu sunt discutabile din cauza reglementărilor privind zgomotul: ruperea barierei sonore vine cu un boom sonic puternic, care de obicei trebuie să se întâmple peste apă.

Pentru a înțelege cât de îndrăzneață este ideea unui avion de pasageri Mach 5, este util să ne uităm la înregistrările de viteză ale zborului.

Cea mai rapidă aeronavă cu un motor care a zburat vreodată este Mach 9.6 (aproximativ 6.800 mph /10943 km/h), un record stabilit în 2004 de NASA X-43A - o aeronavă fără pilot..

Deoarece acel zbor a durat doar câteva secunde, recordul pentru cel mai lung zbor susținut de Mach 5 aparține Boeing X-51, un alt avion experimental fără pilot, care în 2013 a zburat peste trei minute la Mach 5.1 (aproximativ 3.400 mph/ 5471 km/h). Ambele aeronave au trebuit să fie lansate de la altitudine de către un bombardier B-52 și apoi aduse la viteză de o rachetă, evidențiind complexitățile acestui tip de zboruri de mare viteză.

Pentru avioanele cu oameni la bord, recordul actual de viteză absolută este Mach 6,7 (4.520 mph/ 7274 km/h), stabilit în 1967 de X-15. Practic, a fost o rachetă cu scaun, concepută pentru a atinge recordul și, de asemenea, a trebuit să fie lansată de la altitudine de un B-52.

Pentru o aeronavă -propulsată mai degrabă de motoare cu reacție decât de rachetă - capabilă să decoleze și să aterizeze singură, recordul de viteză este „doar” Mach 3.3 (aproximativ 2.200 mph/ 3540 km/h), stabilit de SR- 71 Blackbird, un avion militar spion, în 1976.

Viteza maximă a lui Concorde, unul dintre singurele două avioane de pasageri supersonice care au zburat comercial, a fost Mach 2.04 (1.350 mph/ 2172 km/h).

Avionul de pasageri Hermeus propus, prin urmare, ar depăși cu mult recordul actual al celui mai rapid avion de pasagerii și, zburând pentru un timp prelungit la Mach 5, ar depăși chiar rezultatele vehiculelor experimentale fără pilot ( desigur, alte avioane ar putea bate aceste recorduri în viitor înainte ca Hermeus să o facă).

Un motor hibrid


Nu este surprinzător, deci, că accentul inițial al companiei este pe motor. Testele au început în februarie 2020 pentru un nou tip de proiectare a motorului, bazat pe un model existent utilizat în avioane de vânătoare și fabricat de General Electric.

Va fi un hibrid de două tehnologii tradiționale: un turboreactor, care este similar cu ceea ce folosesc avioanele și un ramjet, un tip de motor care funcționează doar la viteze supersonice și mai mari.

Inițial, motorul va alimenta Quarterhorse, drona elegantă hipersonică pe care Hermeus o dezvoltă printr-un parteneriat de 60 de milioane de dolari cu Forțele Aeriene ale SUA.

Interesant este faptul că atunci când se proiectează un motor cu reacție pentru a merge mai repede, piesele sunt mai degrabă îndepărtate decât adăugate.
Într-un turboreactor, aerul intră din față și este mai întâi comprimat (pentru a-și crește potențialul energetic) prin rotirea lamelor, apoi amestecat cu combustibil și aprins. Gazul fierbinte rezultat este aruncat prin spatele motorului, împingând avionul înainte.

Peste Mach 3, totuși, nu este nevoie să se mai comprime aerul deoarece se va comprima singur la intrarea în motor, pur și simplu trebuind să încetinească atât de mult. Prin urmare, pentru viteze peste Mach 3 și până la Mach 6, este adesea folosit un tip de motor numit ramjet care nu are piese în mișcare, spre deosebire de turboreactoare, dar nu funcționează deloc la viteze sub Mach 3.

Hermeus își va folosi motorul hibrid în modul turboreactor la decolare și aterizare, precum și la viteze subsonice. Apoi, motorul se va reconfigura treptat într-un mod ramjet pe măsură ce ajunge la Mach 3 și până la Mach 5.

"Porțiunea turbojet și porțiunea ramjet de la sine sunt tehnologii experimentateăndelungat pe care le folosim de 50 de ani. Trucul este să le punem împreună, așa că ne-am proiectat propria arhitectură în jurul unui motor turboreactiv disponibil și apoi am construit de acolo ", spune Piplica.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





10444 vizualizari

  • -8 (22 voturi)    
    Concorde consuma 2 tone de combustibil (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 21:55)

    Harald [utilizator]

    numai de la poarta de îmbarcare până la capătul pistei :)

    Dacă va merita construit un avion supersonic sau hypersonic de pasageri, cei de la Boeing or să știe primii asta și ei or să-l construiască.

    Până atunci, Concorde a fost construit în doar 20 de exemplare, în timp ce Boeing a construit 747 în peste 1500 de exemplare, 767 în peste 1200 de exemplare și 777 în peste 1600 de exemplare.
    • +12 (12 voturi)    
      ///// (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 22:08)

      costicatrombon [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      True. Dar cu ultimul au dat un epic chix de vis (or dream)
      • +3 (7 voturi)    
        1000 de exemplare de 787 înseamnă chix? (Duminică, 17 octombrie 2021, 11:58)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui costicatrombon

        Exact anti-americanismul de genul ăsta ține Europa în subdezvoltare, iar România într-o subdezvoltare chiar și mai mare.

        Peste 1.000 de exemplare de 787 Dreamliner deja construite înseamnă ”chix” și mai și primești plusuri pentru asta? Păi, ia vezi, meștere, câte Airbus A350 au fost construite în aceeași perioadă? A350 e concurent direct al lui 787.

        Despre A380 nu te mai întreb, că n-a atins nici 20% din număriul de 747 construite.
  • -10 (22 voturi)    
    Americanii nu sunt în stare să construiască... (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 23:10)

    Nyk1 [utilizator]

    ...nici măcar un amărât de tren de mare viteză pe traiectele rentabile (SF - LA) și voi vreți avion supersonic?
    • +5 (7 voturi)    
      vorbeste rusnacul din tine (Duminică, 17 octombrie 2021, 15:54)

      florin4u [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      in momentul in care rusnacii nu o sa mai mearga cu lieanele atunci sa ne dai exemplu de americani...
    • +4 (4 voturi)    
      Niet Pagadi, sa ne anunti cand rusii (Duminică, 17 octombrie 2021, 20:03)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      Vor proiecta si construi primul autoturism modern de conceptie proprie!
  • +14 (16 voturi)    
    Am aflat aceleasi lucruri (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 23:22)

    PowerIon [utilizator]

    cand eram student la aviatie, acum mai bine de 50 de ani. Motorul hipersonic se chema statoreactor.
  • +5 (9 voturi)    
    hehehehe (Duminică, 17 octombrie 2021, 3:39)

    john70 [utilizator]

    Un avion care decoleaza de la Paris catre Chicago nu poate zbura peste viteza sunetului decat cand trece de Marea Britanie si va trebui sa reduca viteza cand se aproprie de coastele Canadei.
    • +2 (6 voturi)    
      Depinde cât de relaxate sunt regulile de zgomot (Duminică, 17 octombrie 2021, 12:38)

      Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui john70

      Avionul Moscova - Alma-Ata a circulat supersonic bine-mersi și peste uscat, cei deranjați de zgomot la sol n-au avut decât să-și pună dopuri în urechi.
      • +3 (5 voturi)    
        Te referi la Tu-160, bombardierul. Corect? :) (Duminică, 17 octombrie 2021, 15:25)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        Cât despre dopuri în urechi, Tu-144 a fost singurul supersonic de pasageri care zbura cu sirenă :)

        La unul din zboruri, se defectaseră atât de multe sisteme ale avionului, încât a pornit o sirenă care suna cam ca acelea de pe blocuri (alarma pentru bombardament aerian).

        Echipajul nu știa cum se oprește sirena și au zburat așa timp de 75 de minute, până când căpitanul l-a trimis pe navigator să ia o pernă de la pasageri și să înfunde sirena aia cu perna, că înnebuneau cu toții :)
        • +2 (2 voturi)    
          hehe (Duminică, 17 octombrie 2021, 18:58)

          transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          Voi intre voi, postacii rusi, ce va mai dixtrati cu povesti de astea de vitejie sovietica.

          Probabil ca Yefreytor Nykola1 a cazut pe spate la povestioara asta cu perna, dar sa stii ca in Europa civilizata nu da nimeni nici macar 2 copeici gaurite pe voi.
          • +1 (3 voturi)    
            Lasă că o să construiești tu comunismul (Duminică, 17 octombrie 2021, 20:05)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

            și o să le arăți tu lor :)

            Nu mai păcălești pe nimeni cu ”Rusia! Rusia!”, etatismul la care visezi tu numai pe vremea lui Brejnev se mai aplica.
      • +3 (3 voturi)    
        La cat ii durea in cot pe sovieticii de proprii (Duminică, 17 octombrie 2021, 20:06)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        Cetateni putea la fel de bine sa si lase cate o bomba la fiecare 100 de km si nimeni nu ar fi fost deranjat!
        • +2 (2 voturi)    
          Păi chiar au făcut asta! (Luni, 18 octombrie 2021, 11:40)

          Rescator [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          În timpul lui Hrușciov au executat o Aplicație
          Militară,condusă de Mareșalul Jukov,în timpul căreia au detonat o bombă nucleară de 50Kt..
          au introdus apoi în *ofensivă* vreo 20.000 de
          soldați ca să vadă efectele.Binențeles că
          jumătate dintre aceștia au murit în decurs de un
          an,iar restul s-au stins treptat în chinuri groasnice.
          Conducătorii ruși au tras concluzia că bombele
          nucleare sunt bune și așa au ajuns ca astăzi să fie cea mai mare Putere Nucleară din lume.
  • -2 (8 voturi)    
    ..... (Duminică, 17 octombrie 2021, 9:22)

    mahnit [utilizator]

    Visatori!Rezervele de combustibil sunt pe terminate si ei se gandesc laMach 5!
    • -2 (10 voturi)    
      Trebuie să fim optimiști! (Duminică, 17 octombrie 2021, 10:13)

      Rescator [utilizator] i-a raspuns lui mahnit

      Aduce Super-Cîțul criptonită de pe planeta lui natală.
      Va putea încălzi și Bucureștiul pe gratis.
    • +2 (6 voturi)    
      Rezervele de combustibil sunt inepuizabile (Duminică, 17 octombrie 2021, 14:07)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui mahnit

      Când Mendeleev a expus teoria originii abiogenice a petrolului, în urmă cu 150 de ani, lumea l-a luat în serios, fiindcă era Mendeleev.

      Dar propaganda zilelor noastre nu mai acceptă decât ideea de ”combustibili fosili”, tratând petrolul la pachet cu cărbunele. Deși e imposibil de explicat existența unor mostre de andezit care mustesc de petrol sau a nisipurilor petrolifere din Alberta, care n-au cum să aibă origine fosilă. Doar cărbunele are garantat origine fosilă, însă cel puțin o parte din petrolul existent are origine abiogenică (nu s-a format din organisme biologice moarte).

      De asemenea, unele exploatări de petrol considerate epuizate în anii '60, au început să fie din nou exploatabile în prezent, practic s-au reîncărcat. Au mai murit niște dinozauri între timp? :)
  • -1 (11 voturi)    
    Poate să-l facă dacă vor și pot. (Duminică, 17 octombrie 2021, 10:11)

    Rescator [utilizator]

    Oricum noi românii facem 2 zile cu trenul de la
    București la Oradea și mai suntem și fericiți cu Super-
    Cîțul și KWI.Namaste prostia,lenea,cinismul și hoția.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by